Britanski Guardian samo je jedan od utjecajnijih svjetskih medija koji su kao gotovu stvar objavili dogovor između nasljednica Oje Kodar i Jacqueline Boushehri s jedne strane te velike TV kompanije Showtime s druge, o otkupu prava na famozni nedovršeni film Orsona Wellesa "Druga strana vjetra", koji već 39 godina stoji u pariškom trezoru.
U razgovoru za Večernji list, Oja Kodar ipak staje na loptu i kaže da ugovor još nije potpisan, te da njegova finalizacija ovisi o ozbiljnosti namjera Amerikanaca.
Strah od novog fijaska
– Istina je da smo Jacqueline (udovica iranskog producenta filma, op. a.) i ja zainteresirane za to da se "Druga strana vjetra" napokon dovrši, ali iz Showtimea nam još nisu poslali planirani proračun. Bez toga nikomu ne dam prava! – odlučna je.
Boji se, naime, da bi američka TV kompanija mogla podcijeniti potrebna ulaganja u montažu i postprodukciju filma pa strahuje da se ne ponovi fijasko s nekvalitetno dovršenim Wellesovim "Don Quijoteom", koji je predstavljen 1994. godine.
Izigrao udovicu i Španjolce
– Tada sam lakomisleno vjerovala čovjeku koji je preuzeo projekt. Španjolska vlada financirala je dovršenje filma, no čini se da je velik dio tog novca završio u privatnim džepovima. Konačni je proizvod bio užas! Možda sam zato sada toliko oprezna. Ne znam jesu li u Showtimeu svjesni toga da je jedno raditi TV serije sa 15 tinejdžera, a drugo dovršiti posljednji film Orsona Wellesa – objašnjava nam.
Pokušaja da se "Druga strana vjetra" napokon predstavi publici bilo je i prije, ali O. Kodar kaže da je najčešće bila riječ o ponudama ljudi koji su htjeli da im Wellesov film bude odskočna daska.
Oliver Stone skeptičan
– Jednom sam čak otišla Oliveru Stoneu, kao Orsonovu kolegi iz svijeta filma, da mi pomogne naći producenta za dovršetak projekta. Stone je naš materijal ocijenio "visoko eksperimentalnim", ne baš u dobrom smislu. Zanimljivo, godinu dana poslije snimio je film iste takve estetike! – nasmijala se Oja Kodar.
Ako se dogovor sa Showtimeom postigne, film će dovršiti redatelj Peter Bogdanovich i sama Oja Kodar, koja je od početka pisanja scenarija bila ravnopravna suautorica filma.
Umro montirajući film
– Mnogo smo na njemu radili. Često smo prije spavanja rezimirali dan i raspravljali o mogućim rješenjima za film. Prihvaćao je moje sugestije kao i ja njegove. U našem radu nikad nije bilo natjecanja ega. A kad je pukla produkcija, Orson je cijelu našu garažu u Hollywoodu pretvorio u montažu i ondje svaki dan, do smrti, dovršavao film. Poučio je mojeg nećaka Sašu montaži, da mu pomogne – prisjetila se.
Pitamo je li istina da je "Druga strana vjetra" bunkerirano remek-djelo.
John Huston zaslužio Oscara
– Ja mislim da je to moglo biti remek-djelo da je Orson izdržao do kraja. Kako će sad izgledati, ne znam. Da je tada došao do kina, John Huston sigurno bi dobio Oscar za glumu. On je u tom filmu veličanstven! – otkriva udovica i dodaje kako bi i sam Welles htio da njihov posljednji projekt napokon dođe do publike. U tome bi možda uspio i za života, da nije bilo problema s producentima zbog kojih se projekt toliko razvukao.
– Ljudima je teško shvatiti da jednom Orsonu Wellesu netko nije dao raditi, ali i prije se tako događalo. Producenti su, recimo, osporavali njegove autorske odluke u filmu Touch of Evil. Nisu voljeli ni The Magnificent Ambersons. Inzistirali su da taj film dobije happyend! – otkriva nam Wellesova poslijednja ljubav.
Kao na drugom planetu
Zanimalo nas je i kako je bilo istovremeno živjeti i raditi s filmskim genijem njegova kalibra.
– Kao na drugoj planeti! – odgovara spremno.
– Orson se mogao u trenutku izdići iz uobičajenih životnih stvari. Uz njega je teško izgledalo manje teško, svi problemi su izgledali rješivi. Od njega nikad nisam naslijedila novce, on u tom smislu ni nije bio bogat čovjek, ali ostavio mi je masu toga u srcu i duši – kaže nam Oja Kodar za kraj.
Hoće li i saga o njihovu poslijednjem projektu uskoro dobiti kraj, saznat ćemo kad Showtime položi sve karte na stol.
...nije joj ostavio novce, pa ona sada pokusava sama do njih doci....ne vjerujem u bilo kakav uspjeh filma, prvenstveno zbog starosti, i nepoznavanja autora od strane danasnje publike....za primjer, sjecate li se princa? mislim na auto, na nsu...strasna pila u svom vremenu...ali danas ga svaka korejska kia po svemu sisa 100%...welles ima ime u povijesti filma, ali tamo i spada....