Pod zvjezdanim zagrebačkim nebom u atriju Klovićevih dvora u petak je odigrana posljednja ovosezonska premijera Hrvatskog narodnog kazališta – komična jednočinka “Suzanina tajna” talijanskog skladatelja Ermana Wolfa-Ferrarija. Miris duhana koji oblikuje kompletnu tematiku ove opere širio se atrijem, a protagoniste Suzanu i Gila utjelovili su Josipa Bilić (u alternaciji Ivana Lazar) i Matija Meić (u alternaciji Siniša Hapač), dok sobaricu i slugu bez riječi igraju Andrija Nazlić i Gloria Dubelj. Režiju potpisuje Saša Broz kojoj je ovo tek drugi, no vrlo uspješni operni redateljski projekt, a dirigentsku palicu drže Ivo Lipanović i Josip Šego.
Sama se radnja održava početkom 20. stoljeća, kada je opera i nastala, a muž Gil koji sumnja u odanost svoje voljene Suzane naposljetku ostaje mirne glave jer ga supruga ne vara, već samo ima porok – pušenje. Tijekom nešto manje od sat vremena bračni par vjerno prate sobarica i sluga Sante koji unose komični štih svojim pokretima i vrckavošću, a sve to upotpunjeno je poletnom orkestracijom pod vodstvom dirigenta Ive Lipanovića te otvorenim prostorom Klovićevih dvora čije je uvjete komentirala sopranistica Josipa Bilić.
– Iako sam se na Klovićeve dvore već navikla prošle godine kada sam pjevala u “Stancu”, otvorena scena uvijek ima drugačije zahtjeve nego kazalište, a na te uvjete i akustiku privikavamo se tijekom proba. Klovićevi su dvori zaista zahvalni po tom pitanju jer naše pjevanje odjekuje do zadnjeg čovjeka u publici, međutim balans između orkestra i pjevača nikada neće biti isti kao u zatvorenom prostoru poput koncertne dvorane – rekla je Josipa koja je poletno i razigrano utjelovila Suzanu, ženu ispred svog vremena koja se bori za prostor slobode i koja neće odustati od cigarete – jedine sitnice koja joj donosi osjećaj uživanja.
U oblaku dima svoje cigarete, Josipa Bilić otpjevala je ariju “Tutto nel mondo è fumo” u kojoj je svojim kristalnim sopranom dočarala Suzaninu potrebu za pušenjem, ali i ljubav prema mužu, dok se Matija Meić istaknuo na samome početku arijom “Ben lo conosco l’odor molesto” gdje započinje Gilova ljubomora i sumnja na ženina ljubavnika pušača. U traganju za tim je uljezom ključnu ulogu odigrao Andrija Nazlić, koji utjelovljuje Santea, a Gloria Dubelj u ulozi sobarice prebrisala je i najmanju mrvu prašine sa scene, dok se istovremeno na simpatičan način borila sa Santeovom razigranošću.
Dnevna soba s tek nekoliko eksponata scenografija je koju potpisuje redateljičina kći Sara Haas, a savršeno pristaje ambijentu Klovićevih dvora. Eksponati prekriveni plahtama u očima su publike u početku samo nepoznati objekti, sve dok nestašni sluga i ubrzana sobarica ne stupe na scenu te otkriju skulpture u obliku ruke i muškog tijela koje su tematski povezane s arijama i duetima.
Mia Popovska autorica je kostima, a ponajviše je pažnje izazvala Suzanina raskošna haljina blago ružičaste nijanse s kožnim crnim dodatkom na leđima koji simbolizira njezinu želju za slobodom. Nastasja Štefanić Kralj potpisuje koreografiju, dok je Aleksandar Čavlek bio zadužen za rasvjetu, a Josipa Bilić kaže kako je ovo bila prekrasna suradnja s ljudima s kojima bi ponovno vrlo rado voljela raditi.
– Ovo je možda prvi projekt koji je prošao bez ikakvih tenzija, a to možemo zahvaliti našoj redateljici Saši Broz. Nije baš često da redateljica organizira karte, prijevoz do probe, parking te se bavi redoslijedom proba jer su inače redatelji fokusirani samo na režiju, a Saša je s ljudske strane ponizan čovjek koji brine za svakog člana svog ansambla – rekla je Bilić.
Gil, kojemu je pao kamen sa srca saznanjem da ga prekrasna Suzana ne vara, njihovo zajedničko paljenje cigarete i bezbrižan duet označili su poprilično komičan kraj opere, a publika je, uz smijeh, pjevače i glumce nagradila bogatim pljeskom.
Nakon premijerne izvedbe kratke i slatke “Suzanine tajne” od subote uz ovu komičnu operu igra još jedna jednočinka – “Stanac” hrvatskog skladatelja Jakova Gotovca u suradnji s libretistom Vojmilom Rabadanom. Ova komorna opera napisana je po Držićevoj komediji “Novela od Stanca” u kojoj je sve moguće jer govorimo o vremenu poklada i maskiranih zabava, pa je tako i stari Stanac naivno povjerovao prerušenim vilama da će ga pomladiti, a bio je spreman i dobro platiti tu uslugu.
Ove dvije jednočinke u utorak će i zatvoriti sezonu Hrvatskog narodnog kazališta za ovu godinu, a program se nastavlja u rujnu kada nas očekuje Zagrebački operni festival te tri nove premijere – Paraćeva “Judita”, Massenetov “Werther” i Dvořákova “Rusalka”.