U povodu 500. godišnjice smrti Leonarda da Vincija, u Napoleonovoj hali pariškog Louvrea otvorena je dosad najveća izložba tog renesansnog genija. Na izložbi, koja je pripremana cijelo desetljeće, izloženo je više od 160 radova, među kojima su slike, crteži, rukopisi i artefakti. Pošto je izložba izazvala neviđen interes javnosti, a može primiti samo do 7000 posjetitelja dnevno, svi zainteresirani uz kupnju ulaznice moraju rezervirati i točan termin dolaska.
Uz kolekciju samog Louvrea, najveću na svijetu, koju čini pet slika i dvadeset dva crteža, kustosi izložbe Vincent Delieuvin i Louis Frank na posudbu su uspjeli dobiti još šest Leonardovih slika. Impresivan je to pothvat, budući da na svijetu postoji samo njih petnaest za koje je potvrđeno da ih je naslikao sam Leonardo da Vinci.
Mona Lisa u virtualnoj realnosti
Slavna “Mona Lisa”, koja je dio stalnog postava Louvrea, ostat će na svom uobičajenom mjestu na gornjem katu muzeja, no posjetitelji izložbe moći će je vidjeti u virtualnoj realnosti, kao dio iskustva nazvanog “Mona Lisa: s druge strane stakla” koje pruža uvid u detalje nevidljive golim okom.
Uz brojna umjetnička djela u Louvreu je izložena i bilježnica poznata pod nazivom “Manuscript B”, jedan od prvih Leonardovih rukopisa. U njemu se nalaze skice, crteži i bilješke različite tematike, uključujući arhitektonske i nacrte za preteču podmornice, no najpoznatiji je po crtežu koji predstavlja napravu za let sličnu helikopteru kojom vlastitom snagom upravlja čovjek.
Iako se priprema već deset godina, organizacija ove izložbe nije prošla bez kontroverzi, a gotovo je izazvala i diplomatski skandal.
Određene nacionalističke struje u Italiji žestoko su se protivile posudbi djela Francuskoj, optužujući Francuze da ih “pokušavaju zasjeniti” i preuzeti glavnu riječ u obilježavanju godišnjice da Vincijeve smrti, a čak je i bivša podtajnica talijanskog ministarstva kulture, Lucia Borgonzoni, izjavila kako Leonardo nije Francuz, već je samo umro u Francuskoj, te da Louvre ne može dobiti sve što želi.
Čitav je slučaj završio i na sudu, nakon žustre prepirke o tome može li “Vitruvijev čovjek”, poznata studija proporcija, otići na posudbu. Iz udruge Italia Nostra tvrdili su da bi tako dalek put bio prerizičan za taj crtež koji se može izlagati samo u posebnim uvjetima, no sud je presudio u korist Louvrea i “Vitruvijev čovjek” ipak će biti izložen u ograničenom razdoblju kako bi se izbjegla oštećenja.
Kontroverzne posudbe
A iako su se do zadnjeg trenutka nadali, najskuplju sliku na svijetu, “Salvator Mundi” koja se, doduše ne jednoglasno, pripisuje da Vinciju, Louvre nije uspio dobiti na posudbu.
Naime, slika je 2017. godine prodana na aukciji anonimnom kupcu za čak 450 milijuna dolara i od tada joj se gubi svaki trag. Nagađalo se da se nalazi na jahti saudijskog princa Mohammeda bin Salmana, no kasnije se oglasilo Ministarstvo kulture Ujedinjenih Arapskih Emirata kazavši da je “Salvator Mundi” u vlasništvu te zemlje te da će 2018. biti izložen u muzeju Louvre Abu Dhabi. Međutim, to se nikada nije dogodilo i njezina lokacija ostaje misterij.
Točan termin dolaska? E jeste neznalice. Pa to je standardna procedura kod online kupnje karte za izložbu.