"košnica"

Poetična saga o ženi pritisnutoj balkanskom patrijarhalnom (ne)kulturom

27.08.2021.
u 11:46

Filmove s ovogodišnjeg Sarajevo Film Festivala recenzira filmska kritičarka Jelena Ružić.

Asocijativni niz na pojam košnice započeo bi s pčelama, nastavio bi se preko meda i završio na slatkom. Međutim, u „Košnici“ kosovske redateljice Blerte Basholli apsolutno ništa nije slatko. Umjesto toga, njezin asocijativni niz bi započeo s pčelama kao sinonimom za radišno, nastavio bi se preko meda koji bi stajao kao ekvivalent za nagradu za trud, ali bi onda došao netko i, baš kao u „Medenoj zemlji“, iz čiste obijesti sve to uništio. No pčele iz „Košnice“, koja je prikazana u programu „U fokusu” ovogodišnjeg Sarajevo Film Festivala, a koja je inače osvojila čak tri nagrade na Sundance Film Festivalu (Velika nagrada žirija, nagrada publike i nagrada za najbolju režiju), ne daju se omesti. A njihovo nastojanje u radišnosti vrijedno je svakog divljenja, posebice zato što je film inspiriran stvarnim događajima.

Dirljiva je ovo i važna priča o kosovskim ženama koja je ispričana kroz prizmu Fahrije, jedne od žena iz sela Velika Kruša koja je izgubila muža u ratu. Fahrije je razapeta u balansiranju između življenja gdje su pravila određena stoljetnim patrijarhatom i želje za životom u kojem će biti u stanju djeci osigurati osnovnu egzistencijalnu sigurnost. Pored svega toga, ona se krajnje posvećeno brine o ocu pokojnog supruga koji je u kolicima, a koji još uvijek čeka kada će mu se sin pojaviti na kućnom pragu. Fahrije je u toj kući sve: i majka, i otac, i kći, i majstor, i kuharica, i osoba koja donosi kruh na stol brinući se o košnicama svoga pokojnog supruga. No teško je donositi kruh na stol u sredini koja ne vidi žene kao osobe koje su sposobne privređivati, a još je teže realizirati poslovnu ideju koja bi pomogla i njoj i brojnim drugim ženama. No Fahrije ne odustaje. Ona zajedno sa ženama iz seoske udruge pokreće pravi mali pogon za proizvodnju ajvara. Ni provale u njihove prostorije, ni pokušaj napastovanja, ni prijezirni pogledi seljana, ni negodovanje svekra ne sprečavaju je u njezinu poduzetničkom naumu.

Vrlo važan i, zahvaljujući protagonistici Yllki Gashi, vrlo lijepo, a u istom trenutku i bolno i nježno prikazan sloj “Košnice” je i tema nade. Scene u kojima Fahrije odlazi identificirati možebitne posmrtne ostatke supruga su čista poezija, i to ona cvijetićevska iz pjesme “Zakopavanje sestre”. “Košnica” pokazuje kako je nada itekako dualna: približavajući se muzejski posloženim ostacima odjeće, osobnih stvari i kostiju, miješaju se nada da to ipak neće biti on, ali i nada da će, kako je to moćno portretirano u samom finišu “Quo vadis, Aida”, to napokon biti on.

“Košnica” je i opomena i hommage ženama jedne kulture. Opomena koja govori da ne pristaju na kompromise sa sredinom koja ne zna ništa drugo doli ugušiti i posveta svim onim ženama koje je upravo ta i takva sredina stvorila osobama od kojih nitko ne zna ljepše i posvećenije voljeti.

1. Košnica

Drama, Kosovo, Švicarska, 84 min.

Režija: Blerta Basholli

Glumci: Yllka Gashi, Cun Lajci

2. Tabija

Bezbrižan život u zlatnoj dolini i dvoje zaljubljenih. Što može poći po zlu? Pa, siromaštvo, loše društvo i prerana odraslost. Ovdje je sve to: tinejdžerska ljubav u kojoj je Faruk prerano odrastao i preživljava tako što s ujakom skuplja željezo, dok je Mona dijete bogatih roditelja, nesretna zbog lažnog obiteljskog zajedništva. Unatoč slaboj razradi, ovo je topla i vrijedna priča.

Drama, BiH, Kanada, 88 min.

Režija: Igor Drljača

Glumci: Izudin Bajrović, Hasija Borić

3. Bebia, jedina čežnja moje duše

Mlada manekenka odlazi u rodnu Gruziju gdje se, osim s disfunkcionalnom obitelji, bori i sama sa sobom, svojim korijenima i ispraznošću koju joj je stvorio život na Zapadu. Nenadani skokovi u prošlost šokiraju i presijecaju osnovni narativ, no zapravo su tu kako bi ga spretno upotpunili. Kontemplativan film kojem je uspjelo monokromatskim svijetom obojiti unutarnji svijet likova.

Drama, Velika Britanija, Gruzija, 113 min.

Režija: Juja Dobrachkous

Glumci: Anastasia Davidson, Ana Chiradze

4. Što vidimo kada gledamo u nebo

Lisa i Giorgi nakon prvog slučajnog susreta i očite kemije dogovaraju sastanak. No, zbog kletve će se umjesto romantičnog druženja probuditi u novim tijelima i pitanje je kako će se ponovno prepoznati. U ovom je filmu sve živo – od ljudi do vjetra i vinskih čaša. Neobična, pomalo pomaknuta i avangardna bajka portretira ono što je čovjeku u istom trenutku i najbitnije i najkrhkije – ljubav.

Drama, Njemačka, Gruzija, 150 min.

Režija: Aleksandre Koberidze

Glumci: Giorgi Ambroladze, Irina Chelidze

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije