Nakon uspješne protekle sezone u hrvatskim kazalištima, zatim i uzbudljivog ljeta koje je vrvjelo kazališnim događanjima, dolazi vrijeme za nove kazališne pothvate, a sezonu 2019./2020. obilježit će mnoštvo zanimljivih naslova, premijera i gostovanja.
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu svoja će vrata otvoriti 13. rujna, i to trinaestim izdanjem Međunarodnog festivala Sanktpeterburške kazališne sezone. Bit će izvedene četiri najatraktivnije predstave protekle sezone tamošnje dramske scene, a za vrijeme trajanja festivala bit će postavljena i izložba mladog ruskog fotografa Pavla Frančišina “Peterburg u zrakama sunca”.
Predstavu “Taras”, koja će otvoriti festival, režirao je Sergej Potapov prema motivima Gogoljeva romana “Taras Buljba”, a u Zagrebu ćemo je imati priliku gledati u izvedbi festivalskog kazališta Baltički dom. Dan poslije očekuje nas baletna predstava “Solaris” u izvedbi državnog dramskog kazališta Prijut komedianta, a 15. rujna na redu je kazalište komedije N. P. Akimov koje će izvesti predstavu “Ludi novac” – komediju u dva čina. Posljednja predstava ovogodišnjeg festivala, “Tartuffe”, održat će se 17. rujna u izvedbi kazališta Masterskaja. Intendantica HNK Dubravka Vrgoč naglašava da je ovaj festival “jedinstvena prilika jer smo rijetko u mogućnosti vidjeti rusko kazalište, a još rjeđe najbolje od sanktpeterburške scene”. Zagrebački HNK nastavlja dalje punom parom pa će se tako 20. rujna održati praizvedba predstave ekskluzivno napisane upravo za izvedbu na daskama HNK. Riječ je o “Antigoni” u viđenju Slavoja Žižeka, koju će režirati Angela Richter u koprodukciji s kazalištima iz Bologne i Liègea.
Krajem rujna HNK će biti domaćin Festivala svjetskog kazališta, koji dovodi neke od svjetskih zvijezda poput “Neprijatelja naroda” Henrika Ibsena u izvedbi Thomasa Ostermeiera i berlinskog teatra Schaubühne.
U Zagreb se također nakon 30 godina vraća opera “Madame Butterfly” nastala u koprodukciji sa slavnom Arenom di Verona, a priprema se i nova verzija baleta “Orašar” koji će koreografirati Vladimir Malakhov u obliku ruske bajke. Do kraja godine možemo očekivati još dva dramska komada: završnu premijeru “Tri sestre” Bobe Jelčića u kompletnom izdanju, sa svim činovima i “Idiota” Fjodora M. Dostojevskog u režiji Igora Vuka Torbice. Tu je još i “Zbogom, Berlin” u režiji Dalibora Matanića, a na kraju sezone čeka nas adaptacija romana Harukija Murakamija “Kafka na žalu” Ivice Buljana.
Program za EPK 2020.
Svoj je program najavio i riječki HNK Ivana pl. Zajca, koji se temeljito priprema za 2020. godinu u kojoj Rijeka nosi titulu europske prijestolnice kulture. Sezona je nazvana “Vježbanje različitosti”, a u središtu programa je predstava “Vježbanje života” Marina Blaževića i Franke Perković koja će biti ostvarena suradnjom Hrvatske drame s Talijanskom dramom, Baletom i Operom HNK Ivana pl. Zajca. Dramsku sezonu u riječkom HNK otvara premijera “Prave komedije”, omnibus predstave nastale kao reakcija na tezu redakcije Kulture Novog lista prema kojoj u kazalištu nedostaje pravih komedija, a u njoj će deset redatelja, svatko u deset minuta odgovarati na pitanje što je za njih prava komedija.
U varaždinskom HNK gledatelje će 6. rujna dočekati predstava “Čipka iluzija” u režiji Dražena Krešića i Julije Klier koja je ostvarena u sklopu istoimenog europskog projekta usmjerenog osobama iz populacije 54+ na pretežito ruralnim područjima kojoj prijeti rizik od socijalne isključenosti, a cilj ih je bio nizom radionica uključiti u kulturno-umjetničke aktivnosti. Varaždinci će 21. rujna gledati i premijeru “Zaljubljenog Shakespearea” kojeg režira Stanislav Slovak u koprodukciji s Městským divadlem Brno i Kazalištem Komedija.
Premijere se pripremaju i u HNK Split, ali o konkretnim imenima i naslovima novi intendant Srećko Šestan još ne želi govoriti.
– Za sada vam mogu reći da nas 7. listopada, uoči Dana neovisnosti, čeka koncert orkestra Hrvatske ratne mornarice i njihove klape Sveti Juraj, 10. listopada u HNK se vraća “Kušnja” Nenni Delmestre, a 16. studenoga s Peristila se u zgradu HNK seli “Rigoletto” redatelja Dražena Siriščevića. Prva dramska premijera zakazana je za 22. studenoga. O njoj ćemo više govoriti kad bude vrijeme – rekao nam je Šestan.
Zagrebačko kazalište Gavella za ovu sezonu najavljuje pet premijernih naslova, a otvorit će je 4. listopada predstava “Malograđani” Maksima Gorkog, kanonski tekst svjetskog dramskog pisma koji postavlja redatelj Paolo Magelli. Potom nas 6. prosinca čeka klasik hrvatske dramske književnosti “Gospoda Glembajevi” Miroslava Krleže s jakom glumačkom postavom koju čine poznati kazališni glumci poput Zlatka Viteza u ulozi Nacija Glembaya, Nataše Janjić u ulozi barunice Castelli te Amara Bukvića kao Leonea Glembaya. Režirat će je Miroslav Međimorec, a glazbu komponirati Matej Meštrović. Prva Gavellina premijera u 2020. godini bit će dugoočekivana dramska praizvedba romana “Hotel Zagorje” 14. veljače, a u ožujku slijedi premijera komada “Posjet stare dame” dramatičara Friedricha Dürrenmatta, koji će modernizirati dramaturg Tomislav Zajec i redateljica Dora Ruždjak Podolski.
Gradsko kazalište Komedija prvu će premijeru nove sezone imati 9. studenoga, i to operetu “Grofica Marica” Emericha Kalmana sa Sandrom Bagarić u naslovnoj ulozi. Posljednja Komedijina premijera tekuće kalendarske godine bit će 17. prosinca, komedija “Najstariji zanat” američke dobitnice Pulitzerove nagrade Paule Vogel u režiji Nine Kleflin, a za sam kraj sezone najavljen je mjuzikl “Ljepotica i zvijer”, koji su prema animiranoj uspješnici Walta Disneya za pozornicu adaptirali Alan Menken, Howard Ashman, Tim Rice i Linda Woolverton, a u Komediji ga postavlja Dora Ruždjak Podolski.
Robi K. u Kerempuhu
Zagrebačko kazalište mladih svoju će punu sezonu objaviti na tiskovnoj konferenciji 17. rujna, no zasad saznajemo da će u sljedećoj sezoni praizvesti teksta Ivora Martinića “Dobro je dok umiremo po redu” u režiji Aleksandra Švabića. Autorsku predstavu za mlade Darija Harjačeka i Katarine Pejović “Mi i oni”, koja problematizira školski sustav, moći ćemo gledati u studenom, a grčki redatelj Anestis Azas režirat će “Vječnog malograđanina” Ödöna von Horvátha u sklopu dvogodišnjeg koprodukcijskog projekta nazvanog “Europski ansambl”.
U Satiričkom kazalištu Kerempuh ovog ćemo listopada gledati “Doma je najbolje (Lapin Lapin)” u režiji Renea Medvešeka, dok je za prosinac zakazana premijera dugoočekivanog komada nastalog po predlošku slavnih kolumni suosnivača Feral Tribunea Viktora Ivančića. “Bilježnicu Robija K.” režirat će Marina Pejnović u sklopu Kerempuhove inicijative angažmana i afirmacije mlađe generacije redatelja, a za početak 2020. Kerempuh dovodi Vinka Brešana i crnu komediju Hriste Bojčeva “Pukovnik Ptica”.
Najave programa većine ostalih hrvatskih kazališta nestrpljivo iščekujemo u idućih mjesec dana, a nesumnjivo nas čeka bogata i raznovrsna sezona 2019./2020.