Redatelj Saša Božić, večeras u Tetru &TD, premijerno prikazuje svoje novo djelo, koju najavljuje kao “inspirirano dramom Sluškinje”, priču o nasilju, dominaciji i podčinjenosti:
- Ova predstava je dio istraživanja koje sam počeo kao dramaturg sa umjetnicama Simone Aughterlony i Antonijom Livingstone prije dvije godine u Berlinu. Tada se zvala Supernatural i gostovala je na Tjednu suvremenog plesa 2015. Iz mojih putovanja po europskim kazališnim centrima osjećam da veliki dio suvremenih umjetnika sluti jednu vrstu promjene, želje za revidiranjem obrazaca kasnog liberalnog kapitalizma koji upravo u imperativu neprestane proizvodnje generira društvene oblike koji počivaju na dominaciji i podčinjenosti. A Genetov tekst “Sluškinje”, iako star više od pola stoljeća, uprizoruje i teatralizira upravo taj i takav sistem. Zbog toga se dramaturginji Nini Gojić i meni učinilo zanimljivim u potpunosti odbaciti Genetov tekst i od njegovih motiva krenuti u eksperiment koji se bavi analizom današnjice. Subverzija prepoznatljivih društvenih oblika dominacije, prisutnih u komadu, ovdje postaje glavnom svrhom, te poprima obličja istraživanja kazališne konstrukcije identiteta, objašnjava redatelj. Kaže kako je ova predstava istraživanje u domeni fizičkog teatra, ali i zabavna queer praksa:
- Seksualnu i sadomazohističku prirodu služenja želim izokrenuti u sile koje ne priznaju kodificiranu hijerarhiju. Životi Genetovih izopćenika, služavki, skitnica, zatvorenika, pokazuju da oni znaju kako se maskirati i sakriti iza uloga te na taj način potaknuti rastakanje normativnih identiteta, prepoznatljivih obrazaca. Stoga i moja režija “Sluškinja” predlaže odbijanje nametnutih socijalnih perspektiva i zaziva veselu konstrukciju višestrukih tijela i užitaka, govori Saša Božić.
Njegove “Sluškinje” biti će i priča o pozivu na pobunu o čemu kaže:
- Jedina pobuna koja uspjeva Genetovim junacima je odlazak u smrt. To je razlog zbog kojeg sam se odlučio ne slijediti matricu teksta, kako bih naglasio potresnu vezu sa svijetom današnjice. Ona leži u tome da Genet ne govori o činu nasilja, niti o ubojstvu, već o igranju nasilja, nanovo i nanovo. Nismo li danas, u Hrvatskoj, svjedoci jedne takve reptitivne igre? Rekao bih ne samo svjedoci nego i igrači uvučeni u nju. Zato kao umjetnik pokušavam izaći iz tih obrazaca i ponuditi kazalište kao mjesto za razmišljanje, vježbanje i raspravljanje drugačijih potencijala stvarnosti od ove naše hrvatske svakodnevice, kaže redatelj.
U predstavi je okupio troje mladih glumaca, Milicu Manojlović, Natašu Košeč i Andreja Kopčoka, o kojima kaže:
- Milica Manojlović i Nataša Kopeč mlade su glumice, ali već iskusne u tipu rada koji ja volim. Nekako su upravo njih dvije slijedile moju karijeru, od Teatra &TD i ZKM-a do Žar ptice i različitih projekata na nezavisnoj sceni. Andrej Kopčok je još na ADU i ovo mu je prvo predstavljanje u nekom od zagrebačkih kazališta, još od vremena “Generacije 91-95” Boruta Šeparovića u kojoj je igrao kao srednjoškolac. Mislim da su upravo ti mladi glumici spremni preuzeti rizik i izložiti se na sceni na način na koji “Sluškinje” od njih zahtijevaju. Uz njih ovdje sam radio i sa svojim stalnim suradnicima: glazbenikom Damirom Šimunovićem i scenografkinjom i kostimografkinjom Zdravkom Ivandijom, te mladom dramaturginjom Ninom Gojić i Elvisom Butkovićem koji potpisuje dizajn svijetla.
Mislim da mi je dužnost kao već etabliranom redatelju neprestano predstavljati nove, mlade umjetnike, jer se prostor za njihovu prezentaciju, zbog katastrofalne kulturne politike u državi, sve više sužava.
Na predstavi je kao Božićev asistent također radio jedan mladi glumac. On je Dado Ćosić, a na pitanje otkud on kao asistent redatelja, Božić kaže:
- Dado je moj dragi kolega, jedan od prvih studenata s kojim sam intenzivno radio još za vrijeme njegovog studija. Neizmjerno sam ponosan na sve njegove recentne uspjehe, a on me sam nazvao, na dan prve probe “Sluškinja” i pitao može li mi asistirati. To nije prvi put da netko od glumaca poželi biti s druge strane rampe, pa mi je tako Nataša Dangubić asistirala u “Nori” u HNK Zagreb. Dado Ćosić je jedan od glumaca koji pokazuje zanimanje za svaki aspekt kazališnog čina, mislim da je upravo zato prepoznat kao jedan od najzanimljivijih glumaca mlađe generacije i ne bih se čudio da se uskoro okuša u režiji.
saša božić teatar milica nataša ćosić pa dali je to teatar u beogradu pa što mi imamo s njima hebe mi se za tamo neke dajte vijesti iz hrvatske kulture