ZagrebDox

Prava slika Sjeverne Koreje u filmu 'Ispod sunca'

Kim Jong-un
Foto: Reuters/PIXSELL
24.02.2016.
u 13:49

"Kontrolirali su nas 24 sata, sigurnosne službe su s nama bile u hotelu..."

Film "Ispod sunca", koji se prikazuje u srijedu u programu Majstori doxa festivala ZagrebDox, dokumentarni je prikaz sjevernokorjeskog društva kojim je Vitaly Mansky, unatoč cenzuri i jakom nadzoru tamošnjih vlasti, izbjegao uljepšanu sliku te zemlje i pokazao kako nastaje propaganda.

Mansky, veteran dokumentarnog filma, godinu je dana snimao jednu 'prosječnu' sjevernokorejsku obitelj, roditelje s osmogodišnjom kćeri koja se priprema za članstvo u Korejskom dječjem savezu, inačici pionira iz nekadašnjih komunističkih zemalja.

Sjevernokorejska vlast pristala je da se film snima u njihovoj zemlji i da budu koproducenti, očekujući da će dobiti još jedno propagandno djelo koje će veličati njihov režim i način života. Da bi to osigurali angažirali su ljude koji su na snimanju davali upute protagonistima kako da se ponašaju, što da kažu i kako da reagiraju, pazeći na svaki detalj filmskog kadra.

"Kontrolirali su nas 24 sata, sigurnosne službe su s nama bile u hotelu, nigdje nismo smjeli ići sami, svugdje su nas vozili, gledali što snimamo i kontrolirali snimljene materijale", opisao je Mansky tijek snimanja u razgovoru za Hinu.

Jedan je od najcjenjenih suvremenih ruskih redatelja i producenata, autor više od trideset nagrađivanih filmova, kaže kako nikada do sada u svom poslu nije doživio takvu kontrolu. "Snimao sam u raznim okruženjima, američkoj, izraelskoj, sovjetskoj vojsci, u kriminalističkim miljeima, u zatvorima, u Vatikanu, ali nigdje nije bilo kao u Sjevernoj Koreji", istaknuo je Mansky.

Iako je svaka scena trebala biti u skladu s idejom idealnog društva, redatelj je uspio u fimu ostaviti dijelove u kojima se vidi 'paralelna režija' dodijeljenih mu pomoćnika, odnosno nije izrezao sve one upute i zahtjeve upućene 'glumcima' prije i nakon namještanja prizora, poput brojnih ponavljanja i traženja da budu što prirodniji.

Redatelj ne vjeruje da će se film ikada prikazati u Sjevernoj Koreji i misli da se tamo stvari još jako dugo neće promijeniti. "Oni ne znaju o svijetu kakvog mi poznajemo, da može biti drugačiji i da nije isti kakav je bio u doba njihovih roditelja i djedova. Već četiri naraštaja živi u sustavu koji nije prirodan, no za njih mi nismo prirodni", ustvrdio je.

Sjeverna Koreja je, kako su izvještavali mediji, zbog filma uputila diplomatsku notu Rusiji, a navodno je ruska vlast pokušala spriječiti da se prikaže na festivalu u Tallinnu, u Estoniji, a s obzirom na dobre odnose Moskve i Pjongjanga, nakon što je Sjeverna Koreja, kao jedna od rijetkih država, odobrila aneksiju Krima.

Mansky smatra kako film ne može utjecati na to da se stvari u toj zemlji promijene, no ističe da on ionako nije napravljen za njih, već "da bismo mi više cijenili svoj život i osobnu slobodu". "Rusija nije nikada bila kao Sjeverna Koreja, no njezino okretanje prema toj zemlji apsolutna je katastrofa. To moramo shvatiti zbog mira i slobodnog svijeta", naglasio je.

Mansky nije prvi put na ZagrebDoxu, predsjednik Artdokfesta, godišnjeg Festivala dokumentarnog filma u Moskvi, predstavio se prije dvije godine filmom "Cjevovod", za koji je osvojio je nagradu Movies That Matter. Njegov zadnji film već je prikazan i nagrađivan na festivalima u Jihlavi, Tallinnu, IDFA-i, DOK Leipzigu.

Majstori doxa: novi filmovi afirmiranih dokumentarista

Program Majstori doxa, posvećen autorima koji su godinama na vrhu svjetske dokumentaristike, za ovogodišnje je izdanje odabrao njihove nove uratke.

Nezavisni redatelj Jay Rosenblatt u filmu "Daleko od doma" redateljeva je vizija posljednjih trenutaka Kristove muke. Snimljen u maniri 'found footagea' film propituje tjelesnost i nestajanje, čime je redatelj zabilježio svoj oproštaj od filmske vrpce.

Film "Behemot" Zhaoa Lianga, koji se prikazuje u četvrtak, nadahnut je Danteovom "Božanstvenom komedijom", a govori o  čudovišnom svijetu suvremene rudarske industrije.

Poznata multimedijalna umjetnica i glazbenica Laurie Anderson u fimu "Srce jednog psa" donosi osobnu i duhovnu priču kojom se suočava s gubicima voljenih u kratkom periodu. Anderson je ostala bez supruga Lou Reeda, majke i terijera na kojeg se odnosi naslov filma i kroz kojega je usidrila svoja razmišljanja o životu.

Dokumentarni pobjednik festivala u Karlovym Varyma, film "Mallory" češke redateljice Helene Treštikove, drama je o ženi koja se nakon poroda pokušava izvući iz svijeta droge i maknuti s ulice.

Na ZagrebDoxu su već prikazivani filmovi te redateljice, a "Osobni svijet" je 2013. osvojio nagradu Mojoj generaciji.

U subotu će se prikazati dva ostvarenja iz programa Majstori dox - "Varicella" Victora Kossakovskog i "Vrata jaganjca" Audriusa Stonysa.

Kossakovsky, kojeg je zagrebačka publika upoznala prije tri godine kada mu je priređena retospektiva, na festival se vraća s pričom o darovitim sestrama, malim balerinama koje pohađaju prestižnu Rusku baletnu akademiju, za koju su izabrane između više od pet i pol tisuća djece.

Litavski redatelj Audrius Stonys, još jedan znanac ZagrebDoxa, u svom filmu "Vrata jaganjca" na poetski se način bavi ritualom krštenja i neobjašnjivim dodirom Boga.

>> Tko bi ‘98. mislio da će Šuker postati filmski negativac?

>> ZagrebDox: o izbjeglicama iz različitih perspektiva

Komentara 2

DB
dbilic78
14:09 24.02.2016.

Snimano po scenariju kukuriku koalicije

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije