Koliko puta ste se našli u redu u trgovini s desetak ljudi ispred vas? Blagajna vam se nikada nije učinila daljom, vama se žuri, a djeca neumorno skaču jer je i njima već pomalo dosta. Posljednje istraživanje provedeno ove godine pokazuje kako Hrvati sve dulje čekaju u redovima i sve je više ljudi ispred njih u odnosu na 2008 godinu. U prosjeku čekamo 9,6 minuta i nalazimo se na 6. mjestu u Europi s prosječnim vremenom čekanja i po nezadovoljstvu čekanjem, pokazalo je istraživanje agencije za "mystery shopping" Heraklea. Najkraći su redovi u Švedskoj.
Bez čekanja na blagajni
No, čak 30 posto hrvatskih kupaca smatra da se nešto može poduzeti kako bi se smanjili redovi. Izgleda da su i u pravu. Čekanje možda uskoro neće biti svakodnevica u trgovačkim lancima. Zahvaljujući tehnološkim inovacijama, postoji opcija za sada dostupna tek u jednoj zagrebačkoj Konzumovoj trgovini u cijeloj našoj regiji - tzv. self scanning kupnja.
Ručni skener omogućava kupcu da sam skenira proizvode i odlaže u košaru, a u svakom trenutku na aparatu se vidi koliko je potrošeno novca. Najveća je prednost ipak ušteda vremena, a blagajnica na posebnoj kasi ispisuje račun na osnovi informacija iz skenera.
– Nikad nisam volio ići u kupnju, a sada mi je zanimljivo i već sam drugi put ovdje. Brzo ide, štedi se na vremenu i, što je najvažnije, uvijek vidim koliko sam točno potrošio – zadovoljan je Zagrepčanin Valent Juriša.
Skener još na provjeri
Usluga kupovanja ručnim skenerom tek je u probnoj fazi, a omogućena je kupcima s Konzum Plus Card karticom. Uvođenjem skenera, računalo se i na mogućnost krađe proizvoda.
– Postoji sustav zaštite, ali ponajprije idemo s povjerenjem prema kupcu. Osim toga, kupac svojim imenom stoji iza te kupnje. Taj je sustav povlastica za naše vjerne kupce. Štedi se novac, energija, vrijeme, a cijelo vrijeme troškovi su pod kontrolom – ističe voditelj projekta Ante Tandara.
Za sada u Hrvatskoj osim ručnog skenera postoje i samoposlužne blagajne, primjerice u Mercatoru. Funkcija im je također smanjivanje redova i skraćivanje čekanja, ali su pogodnije tek za kupce s manjim brojem artikala jer je potrebno svaki artikl izvaditi i skenirati te ga staviti u vrećicu ili ponovo u kolica, dok je pri kupnji sa skenerom vađenje iz košarice na traku pa stavljanje robe ponovo u košaricu potpuno izbjegnuto. U budućnosti se planira uvođenje ručnih skenera u još neke trgovine.
Ne dopada mi se što u članku nisu pohvalili trg. lance gdje se munjevito obavi taj dio posla oko naplate na blagajni. Primjerice Lidl gdje se kupac čudi kako su uspjeli tako \"izdresirati\" kadrove od tih istih prodavača i prodavačica koji/koje se u drugim trgovinama vuku sporo poput puževa pobjeglih Crnogorcima. U Metro su recimo unaprijedili naplatu tako da su uveli monitore s ekranima osjetljivim na dodir i laserske printere umjesto tintnih. Rezultat? Sada se čeka još dulje jer se blagajnice nonšalantno poigravaju s utipkavanjima u nove monitore i još ih uprava obvezuje da utipkavaju preko njih i broj kupaca koji je u redu na dotičnoj blagajni, što odnese još 15-20 sek. kupcu koji čeka. Toliko se čeka u rađaonicama! Ali su zato izvjesili ponosno slike svih svojih prodavača i prodavačica po odjelima gdje redovito nije moguće locirati prodavača, ali mu se zato morate sklanjati s puta između polica kad projuri na viljuškaru. U Konzumu pak blagajnice ne samo da ofrlje rade posao nego se čak spremno odazovu na kojekakve poticaje za razgovor s kupcima, zahvalni što su malo \"proćakulali\" dok ostali kupci čekaju u redu. Trenutno je hit objašnjavanje umirovljenicima da će im plava kartica stići poštom na kućnu adresu - dok to prodavačica objasni, a umirovljenik shvati naposljetku, ode minuta-dvije...