Pojam “radni dan” za njih u vrijeme Adventa u Zagrebu – ne postoji. Jer radni se dan produljuje na njih ukupno četrdeset. Toliko, naime, traje sama manifestacija koja je ove godine već drugi put zaredom osvojila titulu najbolje europske božićne destinacije.
Glasali su za Zagreb putnici te korisnici portala European Best Destinations, a pobijedio je u konkurenciji s 21 gradom iako se organizira tek sedmi put. Zaslužni su za to, uz zagrebačku Turističku zajednicu kao krovnog organizatora, i kreativci koji, svaki na svojoj lokaciji, osmišljavaju programe te vizualni identitet pojedinog prostora.
Dok je TZ Zagreba odigrala veliku ulogu u cijeloj priči zbog promotivnih kampanja u inozemstvu, u koju su ove godine uložili dva milijuna kuna, kreativci na terenu paze da sve prođe u najboljem redu. Gleda se na svaki detalj.
Ne smije biti niti jedne lampice više od predviđenog. I sve mora biti s ukusom i smislom. Koordinacija tehničkih detalja, koje Zagrepčani i turisti ne vide, a koji su nužni da bi hrvatska metropola izgledala kao bajka, najzahtjevniji su dio posla.
Ono što se ne stigne obaviti tijekom dana, često se nadoknađuje u noći pa se posao redovito “nosi kući”. I ne samo tamo. Rade non-stop, a ured im je za Adventa u Zagrebu uglavnom – na terenu. Zaostale mailove tako često rješavaju s laptopom u krilu hvatajući WiFi u obližnjem kafiću.
Rečenica “ne stići na vrijeme” ne postoji ni za Slavicu Olujić Klapčić, direktoricu Katapult promocije, koja je zaslužna za dovođenje klizališta na Tomislavov trg, a organizira i Advent na Zrinjevcu te u suradnji s G.A.D. produkcijom i gornjogradska “Dvorišta”. Prostora za paniku jednostavno – nema.
Majka je četvorice sinova, no da uskladi vrijeme, za to ovoj rođenoj Zagrepčanki, čini se, ne treba čarobni štapić.
– Sav stres zbog puno posla i njegove silne dinamike te pomanjkanja slobodnog vremena nadoknađuju dobre reakcije građana. Znala sam se zateći kako hodam među posjetiteljima Adventa i slušam reakcije. Veselim se kad vidim da se netko oduševi onime što činim – kaže Slavica Olujić Klapčić, koja tvrtku vodi sa suprugom Marijem.
Kada je započinjala projekt Adventa na Zrinjevcu, imali su priličan problem ispuniti sve kućice koje su planirali tamo staviti, a kojih je 2011. godine bilo upola manje nego sad.
– Ljudi su bili nepovjerljivi prema ispijanju kuhanog vina i jedenja s nogu na svježem zimskom zraku. Ugostitelji su čak tražili i šator u kojem bi se posjetitelji mogli ugrijati. No nismo odustali od svoje ideje, nakon tri mjeseca “zivkanja” i nagovaranja uspjeli smo naći 21 zakupca za kućice, od toga su bila samo tri ugostitelja.
Među njima su kultni restoran Okrugljak te Vivat fina vina. Tada je mjesec dana najma ugostiteljske kućice iznosilo četiri tisuće kuna, danas je taj iznos gotovo sedam puta veći – kaže Slavica Olujić Klapčić, dodajući da je Zrinjevac u pravom smislu riječi pionir Adventa u Zagrebu.
Mini manifestacija u jednom od najstarijih zagrebačkih parkova, uz podršku Turističke zajednice grada Zagreba, rasla je iz godine u godinu, a otvaranje Ledenog parka prije tri godine “zakucalo” je cijelu priču. Te se 2014. godine vrlo jasno vidjelo da se s Adventom u Zagrebu misli ozbiljno.
–- Svi ti projekti iznimno su koordinacijski zahtjevni. Imamo dežurstva kako bi park, kojim svaki dan prođe na tisuće ljudi, u svako doba bio bajkovit. Veliki broj ljudi donosi i velike količine smeća, koje se non-stop čisti, imamo i dežurstva – kaže Slavica Olujić Klapčić.
Inspiraciju pronalazi gotovo na svakom koraku. Gledajući film, putujući, a za Advent na Zrinjevcu najveća joj je inspiracija bio onaj u Grazu. Samo mu je dodala zagrebački štih.
– Studirala sam u Americi, tamo je Božić velika priča. Malo previše konzumeristička za moj ukus. Mi se više trudimo istaknuti tradiciju. Ljudi vole doći svake godine na isto mjesto, kod istog ugostitelja, prisjetiti se nekog starinskog recepta, pa im to i omogućimo – kaže Slavica Olujić Klapčić.
Prilikom organizacije konzultira i stručnjake. Arhitekt Tihomil Matković projektirao je klizalište veliko dvije tisuće kvadrata, kao i vidikovac iznad njega, a njegova kolegica Valentina Jakobović zaslužna je za staklene paviljone uz Ledeni park
. Osmislila je arhitektica Jakobović i ugostiteljske štandove inspirirane starim zagrebačkim kioscima, koje su organizatori smjestili u svaku od gornjogradskih veža, koje su oživjele u sklopu manifestacije “Dvorišta”. U sklopu adventskog izdanja već popularne ljetne manifestacije odlučili su predstaviti drugačiji oblik predbožićnog slavlja.
– Tema intimnijeg adventa nametnula se sama po sebi zbog takvog ambijenta Gornjeg grada, mnogima najdražeg dijela Zagreba. Uz strance, koje je oduševilo vidjeti nešto skriveno od redovite ponude, i Zagrepčani se posjećujući dvorišta osjećaju turistima u svom gradu jer ulaze i otkrivaju dio grada u kojem još nisu bili – kaže Vedran Galić koji vodi G. A. D. produkciju.
Zimsko izdanje manifestacije otvorilo je neka nova dvorišta, a posjetitelji mogu popiti piće ili uživati u laganim ritmovima božićne glazbe uz miris cimeta, fritula i kuhanog vina u dvorištu Hrvatskog povijesnog muzeja, Prirodoslovnog muzeja, Staroslavenskog instituta, u atriju Muzeja grada Zagreba, no i u jednom privatnom dvorištu – obitelji Milovac u Opatičkoj 19.
– Teško je reći koliko je ljudi dosad prošlo adventskim dvorištima, no svaki put kad dođemo, čini nam se da ih ima sve više. Dok su u početku ljudi bili skeptični kad smo ih pitali bi li željeli sudjelovati u takvoj vrsti manifestacije, sada je situacija obrnuta. Sami nas nazivaju želeći biti dio naše priče – kaže Vedran Galić.
Za posljednji dan “Dvorišta” – 23. prosinca – pripremaju i poseban program koji su nazvali simbolično “Tiha noć”.
– Tu večer prije Badnjaka prisjetit ćemo se tradicionalnih hrvatskih božićnih pjesama i pojačati adventski ugođaj, kojem ćemo dati humanitarnu notu. Pomoći ćemo jednoj obitelji u potrebi te pokušati potaknuti posjetitelje da se prisjete da Božić nije samo “piće i iće”, već da je bit pomoći drugome – kaže Vedran Galić. “Dvorišta” su samo dio onoga što je ove godine organizirano u najstarijem dijelu grada.
Ekipa zaslužna za “Advent u Klovićevim dvorima” složila je, pak, jednu od najfotografiranijih kulisa zagrebačkog Adventa na platou Gradec, s umjetnim snijegom, velikim borovima... i s pogledom na katedralu.
– Advent u Klovićevim dvorima nadmašio je naša očekivanja. Pokazalo se da je program od dvadeset koncerata u trideset dana trajanja, radionice i predstave za djecu te niz drugih sadržaja na novoj lokaciji recept za dobru zabavu, što su naši posjetitelji osjetili i prepoznali – kaže Sanela Seferagić, direktorica RED agencije, tvrtke koja se organizacijskog posla primila s galerijom Klovićevi dvori.
Zadužili su i tim koji redovito održava umjetni snijeg, božićnu imelu, borove i ostale dekoracije. U atrij galerije postavili su prvo sintetičko klizalište bez leda.
– Upravo je u atriju davne 1870. godine bilo postavljeno i prvo pravo klizalište u Zagrebu – kazao je ravnatelj Klovićevih dvora Antonio Picukarić. Idealno je to mjesto za roditelje s djecom koji vikendom dođu na kavu i subotnju špicu te usput pogledaju i dvije izložbe u Galeriji – retrospektivu Ignjata Joba te postav koji predstavlja najbolje diplomske radove studenata Akademije likovnih umjetnosti.
Najmlađi uživaju i u “Priči s Griča” na Vranyczanyjevoj poljani, koja je ukrašena u stilu Šume Striborove Ivane Brlić-Mažuranić, a za koji je zaslužna tvrtka Svibanj projekt. Organiziraju oni i popularan advent na Europskom trgu.
– Kako se radi o velikom projektu u kojem sudjeluje jako puno strana, od partnera, dobavljača, zakupoprimaca, sponzora…, to je posao kojim se jedna osoba bavi gotovo cijelu godinu. No moram priznati da smo se ove godine za Advent počeli pripremati na plaži.
Ovaj na Europskom trgu namijenjen je suradnji s članicama zemalja EU, a kako bismo približili posjetiteljima običaje i tradiciju slavljenja Božića europskih zemalja, u tome nam pomaže Veleposlanstvo kraljevine Danske – kaže Maja Pleša, koja događanja na obje lokacije koordinira s kolegicom Ivom Perišić.
Jedna od “najstarijih” lokacija za Adventa jest i ulica ispod uspinjače – Tomićeva, gdje se već pet godina organizira “Fuliranje”. Prošle godine proširili su se i na Kurelčevu, a ove su godine obje ulice specijalizirali, pa je Tomićeva postala “Chef street”, a Kurelčeva “Disco street”.
– Cilj manifestacije bio je i vratiti starozagrebačke izraze natrag u upotrebu. “Fuliranje” i jest izvedenica riječi “hofiranje”, što znači udvaranje. U prvim danima najteže je bilo nagovoriti poznate restorane da svojom ponudom izađu na ulicu, ali ušlo je to u svijest Zagrepčana.
A i turisti to odlično prihvaćaju – kaže Nikola Lekić iz tvrtke “Kokoš ili jaje”, zaslužne za Fuliranje. Za zabavu na pozornici na glavnom zagrebačkom trgu, pak, zaslužni su iz Koncertne direkcije Zagreb, čiji je ravnatelj Josip Nalis.
Već tradicionalno “Advent na glavnom trgu” završava božićnim koncertom “Želim život” za Zakladu Ana Rukavina, a na rasporedu je sutra u 21 sat. No danas će Jelačić-placom odjeknuti taktovi duhovne glazbe za koje će biti zaslužne molitvene zajednice “Srce Isusovo” i “Božja pobjeda”, a neke od pjesama izvest će i Marija Husar Rimac te Alan Hržica.
Božićnu priču na malo drugačiji način ispričali su na početku Martićeve, gdje su na taksi-stajalištu postavili 14 ugostiteljskih petmetarskih kućica, čiji dizajn potpisuju arhitekti Iva Letilović i Igor Pedišić .
– Osmišljene su tako da svojim oblikom, materijalom i kompozicijom stvaraju ugođaj prave božićne šume na otvorenom. Ideja arhitekata je bila projektirati pravi mali grad koji zapravo izgleda kao šuma borova na gradskom asfaltu – kaže Tena Cuculić iz Croatian Design Superstorea, dizajnerskog centra čiji su djelatnici zaslužni za organizaciju programa. Prostor je to koji zauzima središnje mjesto događanja u sklopu “Marketa u Martićevoj”, koji je zapravo nastavak proljetnog festivala Design District Zagreb.
Ove je godine Advent u Zagrebu prešao i rijeku Savu, pa je u Novom Zagrebu niknuo “Novi Advent” na platou Muzeja suvremene umjetnosti te “Ledena bajka Djeda Mraza” i “Božićna čarolija” u sklopu Zagrebačkog velesajma.
Organizatori su, kažu, vjerovali da je 400.000 stanovnika Novog Zagreba dobar zalog za jednu ovakvu manifestaciju.
– Ideja je potekla od Igora Čimbura, direktora restorana Baltazar. Svidjelo mi se njegovo razmišljanje, način na koji je zamislio realizaciju projekta i vrlo brzo sam pristala ući u sve to i pomoći mu u ostvarenju projekta – kaže Lana Klingor Mihić, jedna od organizatorica “Novog Adventa”, dodajući da im je želja da građanima Zagreba, ali i mnogobrojnim turistima približe područje Novog Zagreba.
– Nedostajalo je da se novi dio Zagreba uklopi u prekrasnu sliku koju grad tijekom cijele godine šalje prema van i u kojem svi s nestrpljenjem čekaju blagdansko razdoblje kada Zagreb dobije poseban šarm i živi punim plućima. Vjerujući da i Novi Zagreb ima puno kapaciteta i neostvarenih mogućnosti, Novi Advent pokazao je da Zagreb može biti jednako lijep s obje strane obale Save – kaže Lana Klingor Mihić. Odmah preko puta, u “Ledenoj bajci” najmlađi se imaju priliku družiti s Djedom Mrazom.
– Vikendom se traži i karta više za naše “Čarobne ture”, u sklopu kojih djeca mogu posjetiti dvorac Djeda Mraza, slušati božićne priče i družiti se s vilenjacima. Nadamo se još većoj posjećenosti kada počnu školski praznici – kaže Maja Lena Lopatny, voditeljica projekta. TV voditeljica dosad se, kaže, nije susrela s ovako velikim projektom, koji joj je pravi kreativni izazov.
>> Hit na Facebooku: Pjevali u zagrebačkom tramvaju, pohvale stižu i iz Engleske, Njemačke...
Zašto su sve kućice ofarbane u bijelo ??? Zašto nije boja drveta a ne hladna boja kreča ???