27.10.2013. u 12:00

Vrdoljak, Grčić i Hajdaš moraju znati da će HDZ-ova koalicija, dobije li izbore, raskinuti ugovor za autoceste, kao što je bilo i u Mađarskoj.

Zamislite da vam je ostalo još deset godina da otplatite svoj trosobni stan. No, sljedeće tri godine rata vam je prevelika i ne možete skupiti dovoljno novca. No, nudi vam se ovo: dat će vam odmah, na ruke, 50.000 eura gotovine za stan, tim novcem pokrpat ćete rupe u obiteljskom proračunu. A gdje ćete stanovati – pa idete u podstanare u mali stan i samo morate čekati. 50 godina. U ovakav aranžman ulazite dogodine, pa ćete se, dakle, u svoj trosobni stan vratiti – 2064. I još nešto, vi niste prodali svoj stan, samo ste ga iznajmili. To se zove monetizacija.

A sada zamislite da ovakav aranžman objašnjavate svojoj obitelji kao najbolje rješenje. I onda zamislite da to isto svojima objašnjavaju ministri Siniša Hajdaš Dončić, Ivan Vrdoljak i Branko Grčić. A sad zamislite sebe, ali i ministre, kako 2064. primate natrag ključeve svoga stana.

Dođe li do tzv. monetizacije hrvatskih autocesta, trojica spomenutih ministara koji uporno traže monetizatora i sami će morati čekati 50 godina da bi vidjeli kako se autoceste vraćaju u naše ruke. Zamislite sada opet tu 2064. Grčiću je 99 godina, Vrdoljaku 91, a najmlađem Hajdašu Dončiću 89. Premijeru, koji bi trebao na kraju odobriti plan ove trojice, Milanoviću, bit će 97 godina. Do tada će se izmijeniti barem 12 vlada.

Studija o monetizaciji hrvatskih autocesta pojavila se na službenoj internetskoj stranici Hajdaševa ministarstva prometa istodobno dok je trojka bila na predstavljanju Hrvatske britanskim ulagačima u Londonu. Najveći je interes polučen za – monetizaciju autocesta. U krugovima ekonomskih stručnjaka brza analiza studije kaže sljedeće: manjkava je i ciljana, a nisu dovoljno analizirana ni druga rješenja. Hrvatska će ovakvim aranžmanom izgubiti barem dvije milijarde eura. Sav rizik budućeg poslovanja cesta prebacuje se na Vladu RH. Prometni stručnjaci kažu: koncesionar će sigurno poskupiti cestarine (ili će mu Vlada morati davati odštetu), a domaći vozači kretat će se još više po državnim cestama. Posljedice će biti više stotina ranjenih i poginulih godišnje.

Ekonomist Josip Budimir izračunao je da su HAC i Autocesta Rijeka–Zagreb dužni još 29,3 milijarde kuna. Idućih pet godina na naplatu im stiže 19,3 milijarde kuna, a glavnina u sljedeće tri godine. Po njemu, rješenje nije monetizacija, nego restrukturiranje. Poslože li se cestari po EU standardima, broj zaposlenih smanji sa 3,2 zaposlenika na 1,8 po kilometru i uvedu puno izdašnije vinjete – cestari će moći vraćati dugove iz poslovanja. U prve tri godine, mišljenje je pak Vladimira Ferdeljija, novac za rate kredita može se skupiti emisijom obveznica. Prema rečenoj studiji, procjenjuje se da bi interes građana za obveznice bio mali, da bi se tako skupilo tek 200 milijuna eura. Drugi pak misle da bi se skupilo i 10 puta više novca.

Prema planu monetizacije, izgleda da se naši ministri uopće ne namjeravaju baviti državom, nego bi tu brigu prepustili drugima. No, onda moraju znati: potpišu li ovakav štetan ugovor, a pobijedi li na idućim izborima HDZ-ova koalicija, dogodit će se kao u Mađarskoj – raskidanje ugovora o monetizaciji. To se može postići, no koštat će. A tražit će se i krivac. Stoga, neka se naši ministri zamisle prije nego što se vrate obiteljima i kažu: Odlučio sam, monetizirat ću naš stan. Jer i djeca će im reći: Tata, pa to ti je baš glupo.     

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?