EKSKLUZIVNO Na promociji HBO-ove serije, najskupljeg televizijskog projekta u povijesti, koja se od prošlog petka prikazuje i u Hrvatskoj

Nasilje i seks staroga Rima

EKR4-TXT3.jpg
import
23.03.2006.
u 12:22

Nakon toliko godina privatnih i poslovnih putovanja, a baš nikada u Rim, već sam počeo ozbiljno sumnjati da svi putovi doista vode tamo. No, dogodio se prošloga tjedna i taj trenutak da me posao naveo baš ondje, nenadano i u posljednji trenutak, onako kako se to obično događa kada Talijani nešto organiziraju, ali povod nije mogao biti više rimski. Stigao je poziv na promociju HBO-ove nove serije "Stari Rim" čija je prva sezona od svega 12 epizoda stajala fantastičnih 100 milijuna dolara i tako se svrstala među najskuplje televizijske projekte ikada.

HBO i tvorci serije, među kojima su veličine poput izvrsnog producenta Johna Milliusa ("Conan") i redatelja Michaela Apteda ("Rudareva kći", "Gorile u magli"), pristupili su promociji vrlo oprezno, a upravo su Rim izabrali iz jasnih taktičkih razloga. Kod američkih je gledatelja serija već postigla određeni uspjeh, a može se već pohvaliti i s nekoliko značajnijih nominacija Polly Walker natjecala se ove godine za Zlatni globus i osvojenih nagrada, uglavnom u tehničkim kategorijama. No, što Amerikanci, od kojih većina nikada nije izašla iz svojih gradova, a kamoli iz zemlje, znaju što je povijest staroga Rima.

Uzgred budi rečeno, HBO nije niti išao raditi seriju kojoj je prva namjera dati autentičan prikaz života staroga Rima, ali budući da je serija snimana gotovo godinu dana u glasovitom rimskom studiju Cinecitta, gdje su talijanski glumci uglavnom statirali britanskim kolegama, da je većina tehničara i svih koji su opsluživali ekipu bila iz Italije, kod svih je stranaca postojao opravdan strah od toga kako će domaćini, kod kojih je logično očekivati i da posvete pozornost autentičnosti, prihvatiti seriju. Loš publicitet lokalnih gledatelja mogao bi itekako narušiti imidž i ugled serije u kojoj se zbog visine proračuna spontanost i neizvjesnost od iščekivanja reakcija javnosti pokušavaju svesti na minimum.

Stoga je HBO već u startu, pored britanskog BBC-ja, uzeo za partnera talijansku postaju RAI koja je prošloga tjedna organizirala veliku promociju na kojoj nije bilo Milliusa ni Apteda, ali je dovedena sva sila drugih zvijezda i stručnjaka koji su trebali javno posvjedočiti koliki je i kakav to rad bio.

Najzanimljiviji je među njima svakako bio povjesničar Jonathan Stamp, stručni konzultant, koji je priznao nekoliko stvari koje nijedan filmaš vjerojatno ne bi tako javno i otvoreno izrekao. U prvom redu odnosi se to na guranje seksa i nasilja u prvi plan. S današnje distance djeluje kao da se u starom Rimu nije radilo ništa drugo nego ratovalo, pribijalo ljude na križ, organiziralo gladijatorske borbe, štovalo poganske bogove, pijančevalo i orgijalo u kombinacijama od kojih nijedna nije bila strana i prezrena. To je definitivno slika staroga Rima, stare Grčke i drugih "starih" zemalja koju o povijesti svijeta šire film i televizija, pa tako i ova serija. Zato tek iz udžbenika ili turističkih vodiča doznajemo koliko se već tada znalo o matematici, građevini, umjetnosti, o zaslugama za ustrojstvo funkcioniranja države i drugim suptilnijim aktivnostima bez kojih Rim danas nikada ne bi bio toliko zanimljiv.

Nemojmo se praviti naivni! rekao je Stamp. Jasno je da je ova serija prije svega nastala zbog zabave, a sumnjam da bi gledateljima bilo jako zanimljivo gledati kako se u svakoj epizodi serijala gradi jedna dionica neke ceste. Čak i dokumentarci koji imaju svrhu realnije sagledati neko vrijeme često posegnu upravo za nasiljem i seksom koji su tržišno najzanimljiviji.

Druga vrsta kompromisa, kada je o dočaravanju autentičnosti vremena riječ, rađena je u pogledu diskursa kroz koji se sagledavaju određeni događaji. Radnja serije počinje u vrijeme kada dolazi do velikog raslojavanja između običnog puka koji podržava ratnika Julija Cezara i aristokracije koju zastupa tadašnji car Pompej Veliki i prati Cezarov dolazak do trona.

Naravno da danas ne možemo poptuno vjerodostojno rekonstruirati događaje koji su se događali u to vrijeme jer vidite da ni sad u vrijeme Miloševićeve smrti ne možete dobiti jedinstvenu informaciju o tome koliko je njegova krivnja u slučaju, primjerice, Srebrenice ili nekog sličnog tragičnog događaja komentirao je Stamp. Ne možemo reći je li Cezar tijekom svojih pohoda prešao neku rijeku na ovom ili onom mjestu, ali možemo znati što se događalo i na osnovu toga pokušati rekonstruirati što su ti ljudi mogli osjećati u određenim trenucima. To je posebno od primarnog značaja bilo za glumce dok je za mene kao povjesničara bilo najvažnije paziti da se u seriji ne koriste neki predmeti ili pojave, ili ne čine neke stvari kojih se u to vrijeme nikako nije moglo vidjeti u Rimu.

Julija Cezara tumači britanski glumac Ciaran Hinds, trenutačno najpoznatiji po ulozi u Spielbergovu "Münchenu", koji je svojedobno već imao "kraljevsku" ulogu. Godinama je bio član Royal Shakespeare Companyja pa je među ostalim junacima glumio i Richarda III. No, kaže da mu ta dva iskustva nisu ni po čemu slična, dapače da se glumeći Cezara nijednom nije sjetio Richarda III.

To su potpuno različiti likovi kaže. Richard III. cijelo je vrijeme želio postati kralj, a kad je postao odmah je postao paranoik. Cezar je odbijao biti okrunjen jer je bio sasvim zadovoljan pozicijom koju je imao, ali kada je već došao do moći onda ju je iskoristio da pokrene određene društvene reforme.

Kada se razgovara o seksu i razodijevanju u seriju onda je najbolja sugovornica Polly Walker koja glumi zločestu Atiju. Glumiti u seriji za nju je često značilo, kao u njezinoj uvodnoj sceni, voditi ljubav pred svojim sluškinjama i podanicima koji su cijelo vrijeme prisutni u prostoriji gdje ona proživljava svoje najintimnije trenutke. Walkerova tvrdi da joj nije bilo nimalo neugodno snimati te scene, a jedino joj je bilo žao tih statista.

Brinula sam samo o tome kako ti jadni ljudi, posebno dvije cure, moraju po cijele dane gledati moje golo dupe. I ispričala sam im se zbog toga, a oni su se samo smijali.

Naravno da su se smijali jer Polly Walker, unatoč tome što je na pragu četrdesete, ne izgleda puno lošije nego kada je prije deset i više godina snimala najveće hitove u svojoj karijeri: "Patriotske igre", "Sliver", "Restauracija" i "Emma". Svatko s imalo iskustva u statiranju zna da taj posao može biti daleko suroviji i naporniji od promatranja njezine gole figure.

Iako je konačan dojam i rezultat koji će postići serija još daleko, u pripremi su već sljedeće dvije sezone jer je početni proračun od spomenutih 100 milijuna dolara bio tako velik da se u najboljem slučaju može početi isplaćivati tek nakon treće sezone. Zbog toga HBO ima još tri godine zakupljen prostor u Cinecitti gdje su neke od najpoznatijih starorimskih građevina, trgova i dijelova grada izgrađeni u 60-postotno velikim replikama.

U svakom slučaju, "Stari Rim" bit će među televizijskim temama broj jedan sljedećih godina tijekom kojih vjerojatno neće dostići slavu i autoritet najpopularnijih HBO-ovih serija "Obitelj Soprano", "Seks i grad" i "Dva metra ispod zemlje", ali će zasigurno imati svoje poklonike među ljubiteljima neobveznih i raskošno kostimiranih povijesnih drama.


Serija na nekoj od nacionalnih TV postaja

Budući da za ovu seriju vlada veći interes nego što ga HBO u Hrvatskoj, kao plaćena kablovska televizija, može zadovoljiti, postavlja se pitanje ne bi li produkcijskoj kući bilo isplativije da ju je prodala nekoj od nacionalnih TV postaja. I može li se to još uvijek dogoditi?
– Ovakav ulazak serije na tržište nije ništa strano na tržištima na kojima djeluju pay TV programi poput HBO-a – odgovara Marin Kariž voditelj predstavništva HBO u Hrvatskoj. – Naime, vlasnici sadržaja u većini slučajeva najprije ponude nove sadržaje pay TV kućama, a tek ako ih ove kuće ne odluče otkupiti tada ih prodaju ostalim TV kućama.
Kod “Starog Rima” valja uzeti u obzir i da je serija nastala u produkciji HBO-a te je logično da će HBO takav sadržaj najprije prikazati na svom programu, a tek nakon toga ponuditi ga ostalim TV kućama. Valja napomenuti i da je moguće objavljivanje serije na DVD-u kao što je bio slučaj s ostalim HBO uspješnicama poput “Sopranosa”, “Sex i grada” ili “Deadwooda”. Cijeli sistem zapravo funkcionira tako da vlasnici sadržaja prodaju isti proizvod različitim segmentima tržišta što im omogućuje višestruku zaradu.

Želite prijaviti greške?