Puno je ovih dana priča o istinskim herojima, koji zbog prirode posla i dalje svakodnevno rade kako bi njihove usluge bile dostupne građanima i tijekom epidemije koronavirusa. Jedni od njih, zasigurno su i magistri farmacije, koji rade u hrvatskim ljekarnama i brinu o svojim pacijentima. Koliko se u posljednjih mjesec dana promijenio njihov posao i kako u uvjetima epidemije i restriktivnih mjera izgleda njihov radni dan, razgovarali smo s magistrama farmacije Karmelom Sakal Petrik i Andreom Koščec, voditeljicama Farmacia ljekarni. Magistra Sakal Petrik vodi svoj tim u Farmaciji u zagrebačkoj Ivanićgradskoj ulici, gdje se nalazi i Dom zdravlja, a magistra Koščec vodi Farmaciju u zagrebačkoj Ilici 11. Farmacia lanac sastoji se od ljekarni i specijaliziranih prodavaonica, koje su rasprostranjene cijelom Hrvatskom. No Farmacia se ne ističe samo vrhunskom uslugom iskusnih magistri, koje su svakodnevno na usluzi, već i specijaliziranim savjetovalištima. Jedini su ljekarnički lanac koji pruža dodatne usluge zahvaljujući kolaborativnoj suradnji liječnika i ljekarnika koja u središte pozornosti stavlja pacijenta i njegove zdravstvene potrebe.
- Ja ne bih rekla da mi spadamo u heroje. Mi samo radimo svoj posao, pružamo ljekarničku zdravstvenu zaštitu stanovništvu u specifičnim, nešto složenijim uvjetima. COVID-19 je nova bolest i nove su okolnosti kojima se moramo iz dana u dan prilagođavati. Pratimo upute Kriznog stožera, HZJZ i Hrvatske ljekarničke komore, te primjenjujemo mjere koje se u skladu s njima donose unutar naše Ustanove – kaže magistra Sakal Petrik. Njena kolegica magistra Koščec dodaje da im se kao i u svim drugim strukama, organizacija posla uvelike promijenila jer sada rade u timovima, koji su na radnom mjestu određeni dio tjedna kako bi timovi ostali zdravi, a glavni fokus im je na pacijentima, koji posebice sada imaju različite potrebe, zahtjeve, ali i strahove.
- U prvim je danima među našim pacijentima vladala veća zabrinutost jer je većina upita bila vezana uz prevenciju koronavirusa odnosno zanimalo ih je koji dezinficijens kupiti, što preporučuju protiv temperature, a kako je vrijeme odmicalo i posebice nakon potresa u Zagrebu, ukazala se veća potreba za telefonskim konzultacijama. Sada se stvari polako vraćaju u normalu i pacijente zanima mnogo više stvari u vezi njihova zdravlja. Mi smo za pacijente uvijek tu sa svojim savjetima, a jedino se mijenja intenzitet potražnje naših usluga - kaže magistra Koščec.
Dodala je da im Krizni stožer, Vlada i Hrvatska ljekarnička komora daju jasne smjernice i upute, koje se tiču aktualnih epidemioloških mjera koje svakodnevno provode. Tako se Farmacia ljekarne dezinficiraju najmanje dva puta na dan, sredinom radnog dana i po završetku rada. Radne plohe u oficini, POS uređaji, ručke na vratima, telefoni, tastature i druge dodirne površine dezinficiraju se kontinuirano kroz cijelo radno vrijeme. Na ulazu u ljekarnu je dezinficijens za ruke koji građani moraju koristiti pri ulasku, a pored svakog radnog mjesta je, također, dezinficijens koji mogu koristiti ako imaju potrebu, npr. nakon plaćanja. Građani ne moraju imati masku da bi ušli u ljekarnu. Uz to, kontinuirano provjetravaju cijeli radni prostor.
- Na početku epidemije bilo je puno pitanja o dostupnosti lijekova i jesu li potrebne kućne zalihe. Vrlo je bitno i u ovoj izvanrednoj situaciji ostati realan i staložen i postupati sukladno tome. Mnogi se pitaju trebaju li dodatno jačati svoj imunitet, a ja bih im savjetovala da čim više jedu sezonskog voća i povrća, kuhanu hranu, da šeću i bave se tjelovježbom. Svima onima koji ne stignu kuhati ili im sezonsko voće i povrće nisu svakodnevno dostupni, savjetovala bi im uzimanje multivitamina i matične mliječi, no svakako bih se zadržala na individualnom savjetovanju na licu mjesta - smatra magistra Koščec. S njom se slaže i magistra Sakal Petrik te dodaje: “Uz uobičajene mjere, o kojima se puno priča, u vezi s higijenom i izbjegavanjem bliskih kontakata, važno je kroničnim bolesnicima skrenuti pažnju da redovito uzimaju svoju terapiju i da ako dođe do neke promjene u vezi s njihovom kroničnom bolesti obavezno se jave svom liječniku. Što se tiče imuniteta, za sve je, uz dovoljno odmora i sna, važna raznolika i uravnotežena prehrana. Osobama koje nemaju adekvatnu prehranu preporučuje se uzimati multivitaminsko-mineralne preparate. Vitamin C stimulira imunološki odgovor i može se uzimati posebno. Cink je element koji je nužan za funkcioniranje imunološkog sustava. Vitamin D je, također, važan za dobru funkciju imuniteta. Kako smo sada u periodu nakon zimskih mjeseci, ali i vremena od početka epidemije kada smo više boravili u zatvorenom i jako malo na suncu, ne bi bilo loše, ali svakako uz savjet s ljekarnikom ili liječnikom, uzimati vitamin D“. Magistre Sakal Petrik i Koščec dodaju da je najbolje osobno se posavjetovati s ljekarnikom, s obzirom na moguća ograničenja u primjeni zbog zdravstvenog stanja, dobi ili nekim drugim stanjima, te odlučiti za nešto od ovih suplemenata ili uzeti neki kombinirani pripravak.
Mnogi se pitaju koje bi proizvode svaki od nas trebao imati kod kuće u svojoj „kućnoj ljekarni“, a tiču se COVID-19 zaštite. Magistre Koščec i Sakal Petrik dale su nam svoje savjete o tome što bi svaka obitelj trebala imati u svom domu u vrijeme epidemije.
- Svaka kućna ljekarna bi i inače, ne samo za vrijeme epidemije, trebala imati ispravan toplomjer. Od lijekova bi trebalo imati neki analgetik i antipiretik npr. paracetamol koji je prema brojnim smjernicama lijek prvog izbora za snižavanje temperature i liječenje boli. Postoji u raznim oblicima i dozama i treba ga imati u kućnoj ljekarni prilagođeno dobi članova obitelji. Osim paracetamola može se preporučiti acetilsalicilna kiselina ili ibuprofen. Za suhi se kašalj preporučuju lijekovi na bazi butamirata, a mogu pomoći sirupi i pastile s ekstraktima bijelog sljeza, islandskog lišaja. Pastile s hijaluronskom kiselinom vlaže sluznicu grla i ždrijela te smanjuju nadražujući kašalj. Dobro je imati nešto od kapi ili sprejeva za nos. To mogu biti sintetski dekongestivi ili za sluznicu nosa manje agresivne hipertonične otopine morske vode. Upotreba kapi i sprejeva s izotoničnim otopinama morske vode održava dovoljnu vlažnost sluznice nosa i zdravlje sluznica dišnih puteva. Pastile ili sprej s antiseptikom za primjenu kod grlobolje će također dobro doći ako se pojavi taj simptom. Za vrijeme epidemije svakako bi trebalo imati dezinficijens za ruke i površine.
U ovoj izvanrednoj situaciji ljekarne imaju novu i drukčiju organizaciju rada, a s magistre smo upitali što im je najveći izazov?
- Kao voditeljici ljekarne i timova najteže mi pada što nisam s cijelim timom jer nam je kao farmaceutima timski rad najbitniji. Nekako svi čekamo da se situacija normalizira kako bismo svi mogli biti zajedno jer je najveća vrijednost to da djelujemo zajedno jer tada možemo puno toga napraviti i imamo najbolje rezultate - rekla je magistra Koščec. Njena kolegica Sakal Petrik dodaje da se njihov posao promijenio i po tome što moraju koristiti zaštitnu opremu; maske, rukavice, a dobili su i vizire. Na recepturne pultove postavljene su im pleksiglas pregrade, a kod dolaska na posao i odlaska obavezni su mjeriti tjelesnu temperaturu kako bi se u slučaju febriliteta član tima uputio na testiranje na COVID-19 i nakon toga kući do dobivanja nalaza.
- Trenutačno imamo različitih vrsta maski; kirurške, platnene, FFP2, dezinficijense za ruke i površine od više proizvođača u raznim oblicima i veličinama, ima dovoljno alkohola za dezinfekciju. Zbog povećanih nabavnih cijena, posebice zaštitnih maski, došlo je do povećanja cijena i u ljekarnama. Građani se s pravom ljute, ali mi nažalost, ne možemo na to utjecati – kaže magistra Sakal Petrik. Magistra Koščec građanima je poručila da slušaju i pridržavaju se uputa Kriznog stožera, a one su kao magistre farmacije svojim pacijentima uvijek na raspolaganju za savjete vezane uz njihovu propisanu terapiju, dodatke prehrani ili dermatološku kozmetiku jer im je najvažnije povjerenje pacijenata.
Sadržaj nastao u partnerstvu s Atlantic grupom