Nakon što su im punih deset godina cvjetale ruže, a Hrvatska se
pretvorila u masovno gradilište šoping-centara, trgovcima su tek sada
kune počele značajnije istjecati iz prsta. Od početka godine prodaja u
trgovini na malo pala je 17 posto u odnosu na isto razdoblje 2008., a
ako se ostvare procjene ekonomista, ovogodišnji manjak u blagajnama
odgovarat će vrijednosti jednog mjesečnog prometa iz 2008. godine.
Tri pokretača zakazala
Analitičari RBA procjenjuju da će ove godine promet u maloprodaji
realno pasti 8,4 posto, jer Hrvati još od sredine prošle godine manje
troše. Sandra Švaljek, ravnateljica Ekonomskog instituta, procijenila
je da će osobna potrošnja zaroniti visokih 5 do 6 posto, što će i
dovesti do pada BDP-a od najmanje 3 posto jer gospodarstvo nema na
temelju čega rasti ako padaju tri najvažnija pokretača rasta, a to su
osobna potrošnja, izvoz i investicije.
– Osobna potrošnja čini gotovo 60 posto našeg BDP-a te se svako njeno
posrtanje automatski očituje i na ukupnom gospodarskom rastu – navodi
Marko Škreb u najnovijim prognozama PBZ-a. Dr. Ivan-Damir Anić,
analitičar Ekonomskog instituta, kaže da se pad dogodio pod utjecajem
niza faktora, od globalne financijske krize, negativnih gospodarskih
kretanja u Hrvatskoj, promjene ponašanja potrošača, do uvođenja neradne
nedjelje.
Velik utjecaj ima i smanjeno kreditiranje. – Imamo pune trgovačke
centre, a malo kupaca koji stvarno kupuju – kaže dr. Anić.
Idu kruh i slastice
Građani su bitno promijenili potrošačke navike. Prodaja motornih vozila
prepolovljena je, ali još uvijek se ne štedi na hrani. Trgovine koje
prodaju hranu pale su minimalno u odnosu na druge (oko 2 posto), dok
kozmetički proizvodi, jednako kao i medicinski, imaju lagano povećanje.
Kriza nije okrznula jedino kruh, pecivo, tjestenine i slastice, kojih
se prodaje 10 posto više. Poskupljenje cigareta utjecalo je na rast
prometa duhanskih proizvoda. Proizvođači alkohola, sokova i voda drugi
su veliki gubitnici u krizi jer je prodaja pića pala 30 posto prema
ožujku lani, a u prva tri mjeseca 22 posto.
Namještaj i drugi proizvodi za kućanstvo zadržali su pozicije, ali
prodaja električnih aparata za kućanstvo pala je za petinu. Odjevni
predmeti i obuća imali su lošu realizaciju u ožujku (13 posto pada),
ali prvo tromjesečje donijelo im je tek 7 posto smanjenja. – Vjerujemo
da će pad kupovne moći, kao i smanjena sklonost potrošnji građana ipak
potaknuti proizvođače i trgovce, kod nas tradicionalno nesklone tomu,
na spuštanje marži s ciljem ublažavanja pada prihoda – navodi Škreb.
TRGOVINA Kriza će skratiti 2009. za jedan cijeli mjesec