Potpredsjednik Vlade Damir Polančec izrazio je u utorak uvjerenje da će unatoč globalnoj financijskoj situaciji najveći dio brodogradilišta biti privatiziran u prvom krugu.
Polančec je u HTV-ovoj emisiji Otvoreno rekao da je interes (za brodogradilišta) zbog složenijeg stanja sada u odnosu na šest mjeseci ili godinu dana ranije manji ali da kompanije koje su dosad iskazivale interes to nastavljaju i dalje.
Dodao da Vlada sugerira privatizaciju za jednu kunu samo za brodogradilišta koja niz godina akumuliraju gubitke, a da se takav model ne odnosi na Uljanik i BSO.
Sva ostala brodogradilišta, dodao je, išla bi u privatizaciju s početnom cijenom od jedne kune za vlasnički paket u vlasništvu države i uz mogućnost da potencijalni strateški partner sam odredi koje bi obaveze tvrtki prema bankama preuzeo, a koja su pokrivena državnim jamstvima.
Polančec je ustvrdio da je svjestan činjenice da hrvatska brodogradnja čini oko 15 posto izvoza, da drži između 0,7 i 0,8 posto svjetskog tržišta te da postoji i multiplikativni faktor.
No, od 2000. do danas hrvatskim brodogradilištima ukupno je odobreno 44 milijarde kuna jamstava, a izravne subvencije u istom razdoblju iznosile su 2,9 milijarde kuna.
Jedna sanacija brodogradnje odrađena je 2000. i tada su tri milijarde kune pretvorene u kapital a do 2002. nastao je novi gubitak pa je država ponovno intervenirala i preuzela 2,8 milijarde kuna, rekao je Polančec.
Zaključio je da je do kraja 2002. bilo ukupno 8,7 milijardi kuna izravnih potpora brodogradnji, dok su do 31. rujna ove godine akumulirani gubici u svim brodogradilištima bili na razini od 6,3 milijardi kuna.
Dodao je da Hrvatska nije prema SSP-u ujednačila razinu potpora sa zemljama EU, pa su domaća brodogradilišta dobivala daleko više potpore od konkurencije u EU-a zbog čega sada treba plaćati penale.
Predsjednik HUS-a Ozren Matijašević rekao je kako sindikat želi da strateški partner provede dokapitalizaciju i da u planu navede koliki broj radnih mjesta bi sačuvao.
Upozorio je da Europa traži da se radnicima ne daje kontrolni paket od 25 posto plus jedne dionice jer se boje da će im biti onemogućene strateške odluke, poput premještanja ili gašenja djelatnosti a da istodobno francuska vlada želi imati 34 posto kontrole u jednom francuskom brodogradilištu.
Zlatko Komadina, primorsko-goranski župan i potpredsjednik SDP-a smatra da brodogradnju treba restrukturirati i sanirati pa tek onda privatizirati. Drži da Hrvatska neće biti razvijena zemlja bez brodogradnje koja je najveći izvoznik i od koje sada živi između 150.000 i 160.000 ljudi.
Europska komisija od Hrvatske je zatražila restrukturiranju brodogradnje, kao jedna od uvjeta za dovršetak pristupnih pregovora 2009., a premijer Ivo Sanader najavio je da bi uskoro trebao biti otvoren međunarodni javni natječaj za privatizaciju hrvatskih brodogradilišta.
(Hina)