Možete li mi reći kol’ko je love dobio novinar za priču o
šatoru za vjenčanja? A kol’ko je još
dobio urednik? Takva mi pitanja stvarno dižu tlak i odmah sam spremna
na oštru raspravu s čitateljem. “Gospodine, nije
dobro da tako počinjemo razgovor i moram vas upozoriti da
paušalne pljuske na račun novinara ne primam”,
odmah sam reagirala, a čitatelj je nastavio: “Nek je i
Zagrebački holding u pitanju, brate, pretjerali ste. Što će
vam reći drugi vlasnici šatora za vjenčanja? Ne samo da ste
napisali kol’ko košta najam nego ste objavili i
broj telefona.” Ruku bih u vatru dala (možda sam malo naivna)
da novinar nije dobio nikakvu lovu, a urednik još manje
(dobro ih poznajem), ali moram priznati, čitatelj je u pravu.
Što drugo pomisliti nego da je tako reklamerski tekst
napisan zbog mita.
A onda sam se prisjetila informacije sa slikom, kojom smo obavijestili
drage nam čitatelje kako se u jednom poznatom restoranu zavrtila prva
mlada paška janjetina. Napisali smo i koje sve specijalitete
nudi “legendarni zagrebački ugostitelj”, a na
kraju, valjda kao opravdanje, doznajemo da je tim povodom održana
konferencija za novinare. Dakle, janjetinu nismo jeli samo mi iz
Večernjaka nego i drugi novinari. Ma nemoj!
Prošle nedjelje čitam reportažu s Kariba, a onda shvatim da
je jedna velika domaća tvrtka snimala reklamnu kampanju za svoje nove
modne marke, ni manje ni više nego baš na
Karibima. I tu doznajem da na tom jednotjednom izletu nisu bili samo
novinar i fotoreporter Večernjeg lista nego i drugi “brojni
novinari”. Ni po jada, takve se reportaže objavljuju i u
najvećim svjetskim novinama, samo iznad njih piše
“sponzorirana reportaža” ili se glasno i jasno kaže
kako nas je tvrtka ta i ta počastila jednotjednim boravkom na Karibima,
gdje sigurno nismo samo uživali nego i radili. Puno je
poštenije, i prema čitateljima i prema darivatelju, otvoreno
reći tko je zaslužan što čitate baš tu reportažu.
Moram biti poštena prema večernjakovcima i reći da ovakvo
reklamiranje zaista nije njihov specifikum, radi se to u svim
novinama, na svim radijima i televizijama, ali to ne može biti
opravdanje za tzv. prikriveno reklamiranje, pa kao zastupnica
čitatelja, pa onda i čuvateljica etičnosti, moram reagirati. Priznajem
i to da je granica između informacije i reklame vrlo fluidna, ali o
tome ćemo drugom prilikom.
A Ivanu Žmegač, direktoricu Večernjakova Odjela prodaje i
oglašavanja, ne usudim se ni pitati što kaže na
ove primjere i koliko je novca izgubila jer Zagrebački holding nije
zakupio prostor za oglas u Večernjaku, jer ugostitelj nije oglasio
svoju janjetinu...
OTVORENA VRATA