OTVORENA VRATA

Pošto priča u novinama?

13.02.2007.
u 17:37

Možete li mi reći kol’ko je love dobio novinar za priču o šatoru za vjenčanja? A kol’ko je još dobio urednik? Takva mi pitanja stvarno dižu tlak i odmah sam spremna na oštru raspravu s čitateljem. “Gospodine, nije dobro da tako počinjemo razgovor i moram vas upozoriti da paušalne pljuske na račun novinara ne primam”, odmah sam reagirala, a čitatelj je nastavio: “Nek je i Zagrebački holding u pitanju, brate, pretjerali ste. Što će vam reći drugi vlasnici šatora za vjenčanja? Ne samo da ste napisali kol’ko košta najam nego ste objavili i broj telefona.” Ruku bih u vatru dala (možda sam malo naivna) da novinar nije dobio nikakvu lovu, a urednik još manje (dobro ih poznajem), ali moram priznati, čitatelj je u pravu. Što drugo pomisliti nego da je tako reklamerski tekst napisan zbog mita.

A onda sam se prisjetila informacije sa slikom, kojom smo obavijestili drage nam čitatelje kako se u jednom poznatom restoranu zavrtila prva mlada paška janjetina. Napisali smo i koje sve specijalitete nudi “legendarni zagrebački ugostitelj”, a na kraju, valjda kao opravdanje, doznajemo da je tim povodom održana konferencija za novinare. Dakle, janjetinu nismo jeli samo mi iz Večernjaka nego i drugi novinari. Ma nemoj!

Prošle nedjelje čitam reportažu s Kariba, a onda shvatim da je jedna velika domaća tvrtka snimala reklamnu kampanju za svoje nove modne marke, ni manje ni više nego baš na Karibima. I tu doznajem da na tom jednotjednom izletu nisu bili samo novinar i fotoreporter Večernjeg lista nego i drugi “brojni novinari”. Ni po jada, takve se reportaže objavljuju i u najvećim svjetskim novinama, samo iznad njih piše “sponzorirana reportaža” ili se glasno i jasno kaže kako nas je tvrtka ta i ta počastila jednotjednim boravkom na Karibima, gdje sigurno nismo samo uživali nego i radili. Puno je poštenije, i prema čitateljima i prema darivatelju, otvoreno reći tko je zaslužan što čitate baš tu reportažu.

Moram biti poštena prema večernjakovcima i reći da ovakvo reklamiranje zaista nije njihov specifikum, radi se to u svim  novinama, na svim radijima i televizijama, ali to ne može biti opravdanje za tzv. prikriveno reklamiranje, pa kao zastupnica čitatelja, pa onda i čuvateljica etičnosti, moram reagirati. Priznajem i to da je granica između informacije i reklame vrlo fluidna, ali o tome ćemo drugom prilikom.

A Ivanu Žmegač, direktoricu Večernjakova Odjela prodaje i oglašavanja, ne usudim se ni pitati što kaže na ove primjere i koliko je novca izgubila jer Zagrebački holding nije zakupio prostor za oglas u Večernjaku, jer ugostitelj nije oglasio svoju janjetinu...

Želite prijaviti greške?