Dok Hrvati tek istražuju mogućnost izravnog letenja za SAD, susjedi Srbi već se naveliko pripremaju za uvođenje izravne zračne linije između Beograda i New Yorka.
Veleposlanik RH u SAD-u Josip Paro ovih je dana izjavio da je hrvatsko veleposlanstvo u Washingtonu nastavilo razgovore oko uvođenja izravnih zračnih linija između Hrvatske i SAD-a.
Razgovori su pokrenuti kako bi se provjerila realna mogućnost uvođenja izravnih letova, a za to će biti potrebno provesti neovisno istraživanje tržišta o interesu putnika i isplativosti tih letova za aviokompanije. Paro je rekao da će veleposlanstvo učiniti sve što je u njihovoj moći kako bi se olakšalo uvođenje tih linija čim to bude ekonomski moguće.
No, u međuvremenu u Srbiji se već naveliko pripremaju za uvođenje izravne zračne linije između Beograda i New Yorka. Ovaj su tjedan, naime, na beogradski aerodrom stigli pripadnici američke Agencije za sigurnost prometa (TSA) kako bi provjerili sigurnosne uvjete te zračne luke za planirano uvođenje zračne linije između "Nikole Tesle" i "JFK-a" u lipnju. Air Serbia, bivši JAT, već je nabavila širokotrupni zrakoplov Airbus 330 i bit će jedina aviokompanija u regiji s interkontinentalnim letovima, dok će beogradska zračna luka jedina u regiji imati izravne letove za SAD.
Srbijanski nacionalni avioprijevoznik na svojim letovima Beograd – New York računa pri tome ne samo na brojnu srbijansku dijasporu u SAD-u nego i na hrvatsku, albansku i dijasporu ostalih zemalja u regiji. Hrvatska nacionalna aviokompanija Croatia Airlines u doglednoj budućnosti sigurno neće krenuti s letovima za SAD. Razlog tome jest što CA nema strateškog partnera i to tako jakog kao što ga ima Air Serbia. U bivši JAT je, naime, sa 49-postotnim udjelom 2013. ušao moćni Etihad Airways iz Ujedinjenih Arapskih Emirata i nakon toga je krenula ekspanzija novoimenovane Air Serbije. Doduše, brojne su kontroverzije oko ulaska Etihada u Air Serbiju u kojoj je većinski vlasnik Republika Srbija.
Sporno je to što je Srbija na sebe preuzela 230 milijuna dolara dugova JAT-a i u Air Serbiju uložila još 90 milijuna dolara, dok je Etihad kroz zajam uložio 40 milijuna dolara. Tako je, uz Etihad, Air Serbija snažno potpomognuta i od tamošnje Vlade. CA se pak mora ponašati sukladno pravilima Europske unije koja ne dopušta državne potpore kompanijama koje su na tržištu, a zadnjih godina prolazila je i kroz bolno restrukturiranje. Bivša Vlada krenula je u potragu za strateškim partnerom CA, no taj proces nije okončan. Interes velikih svjetskih aviokompanija nije bio baš impresivan. U igri su uglavnom europski avioprijevoznici, poput Lufthanse, Turkisha i Aegean Airlinesa kojima, ako i uđu u CA, neće biti u interesu da iz Zagreba pokreću linije za SAD s obzirom na to da Lufthansa i Turkish iz svojih čvorišta u Frankfurtu, Münchenu i Istanbulu već lete za američke gradove. Njihova je poslovna politika da putnike iz Hrvatske prevoze do svojih čvorišta gdje onda pune avione za interkontinentalne letove.
Aegean pak ni iz Atene nema liniju za SAD. Američke aviokompanije također bi vrlo teško mogle uvesti letove za Zagreb. Najveći prijevoznici Delta, United i American Airlines imaju brojne letove za čvorišta svojih europskih partnerskih avioprijevoznika – Air Francea, KLM-a, Lufthanse i British Airwaysa i njima je također u interesu da se putnici s manjih aerodroma kao što je to Zagreb prevoze do čvorišta koja imaju već uhodane linije za američke gradove. CA je pri tome članica i udruženja avioprijevoznika Star Alliance u kojem glavnu riječ vode Lufthansa i United, a kojima nije u interesu zbog prije navedenih razloga da Zagreb ima izravnu liniju za Ameriku. Air Serbija je i u tom pogledu u boljoj poziciji jer nije kao ni Etihad članica nijednog udruženja i ima slobodne ruke oko uvođenja novih linija. Na svojim linijama pri tome računa i na putnike iz Hrvatske pa je uvela dva leta dnevno između Beograda i Zagreba. Najveći dio tih putnika presjeda u Beogradu na druge letove. Tako će biti od lipnja s letovima za New York ako Nikola Tesla prođe kontrolu TSA pa će Hrvati, osim preko Frankfurta, Münchena, Pariza, Londona i Amsterdama, za SAD letjeti i preko Beograda.
>> Finski turisti u Zadar dolaze s čak 32 čarterska leta
>> Svim ruskim avioprijevoznicima bit će zabranjeno slijetanje u Ukrajini
A novinar se mogao informirati da će MZLZ imati letove za Toronto od ljeta što je istina Kanada, ali američkim Hrvatima sa istocne obale i srednjeg Zapada jednostavnija veza od letova za neki europski aerodrom pa onda za Zagreb. Također napisati da Lufthansa nije svjetska kompanija može samo neznalica.