Hrvatsko tržište osiguranja, prema podacima analitičara koji se bave
ekonomskim učincima prijevara u osiguranju, trpi godišnje financijske
gubitke i do deset posto od ukupnog iznosa isplaćenih šteta. Strategija
suzbijanja prijevara zahtijeva dobro poznavanje kriminalnih tehnika.
Mali iznosi naknada
U Graweu su nam otkrili četiri najčešća oblika prijevara u
autoosiguranju:
– U prvoj su skupini pokušaji koji zbog vrlo malih iznosa naknada
prvotno ničim ne upozoravaju na prijevaru, primjerice police kasko
osiguranja gdje se prije oštećena vozila osiguravaju da bi se iznova
naplatila šteta. U pravilu je ovdje riječ o vjetrobranskim staklima i
manjim površinskim oštećenjima vozila. Susretali smo se i sa
slučajevima većih oštećenja, čak i s fotografiranjem drugih vozila u
sklapanju kasko osiguranja – kaže Irhad Meheljić, voditelj odjela za
obradu i likvidaciju šteta u Graweu.
Ovoj su “tehnici” doskočili uvodeći na početku godine obvezno
fotografiranje vozila i provjere prijašnjih šteta u evidencijama drugih
osiguranja. Malo je teže otkriti prijevare koje se temelje na povećanju
razmjera stvarnih šteta.
Ovdje servisi ili osiguranici naknadno povećavaju obujam štete,
iskorištavajući često manjkave policijske zapisnike i nepostojanje
odgovarajućih fotoelaborata. Česti su i pokušaji naplate većih
prijašnjih oštećenja koja su prije toga naplaćena u nekog drugog
osiguravatelja. Ako ne postoji policijski zapisnik, pronalazi se
potencijalan krivac i uz vrlo male korekcije na oba vozila prijavljuje
šteta.
– Ako policija radi očevid, prevaranti pokušavaju jačim intenzitetom
sudara prikriti prijašnja oštećenja te iznova montirati oštećene
dijelove, otvorene zračne jastuke i slično. U ovoj je skupini najveći
dio prijevara s velikom materijalnom štetom – otkriva stručnjak.
“Pametne prijevare” u koje se ubrajaju u cijelosti inscenirane lažne
prometne nesreće za društvo su najopasniji oblik kriminala, jer
pokazuju razmjere korupcije. Klasični su primjeri nezgode s lažiranim
policijskim zapisnicima.
Borbe protiv prijevara
– Vozilo koje je već prije pretrpjelo veću štetu ponovno registriraju,
bez popravka, što svjedoči o lošem sustavu kontrole tehničkih pregleda.
Sklapa se polica kasko osiguranja i fotografira neko drugo vozilo s
registarskim pločicama stvarnog vozila.
Nakon određena vremena pojavljuje se policijski zapisnik koji odgovara
nastanku oštećenja i prijavljuje se šteta. Otkrije li se prijevara
pravodobno, na vidjelo izlazi sprega kriminala i određenih sustava u
državi – svjedoči Meheljić te napominje da se u Graweu vrlo uspješno
bore protiv ovakvih prijevara i imaju brojne otklonjene lažne štete.
OSIGURANJE fotografiranjem i provjerama protiv prijevara