Zagrepčanka Ana Janeš radi kao tajnica za desetak tvrtki. U istom danu
prima pozive za klijente iz Škotske i Mađarske, prosljeđuje mailove
direktoru iz Rumunjske, zapisuje poruke za Austrijance... I sve to iz
Zagreba.
Ona je zaposlenica offSpacea, u nas jedinstvenog projekta – “virtualnih
ureda”. U offSpaceu može se “zakupiti” adresa i telefonska linija čime
se uglavnom koriste strane tvrtke, može se već za 866 kuna mjesečno
angažirati tajnica koja će se iz zagrebačkog ureda javljati na telefon
tvrtke, može se – na mjesec dana ili na nekoliko sati – unajmiti
stvarni radni prostor, od stola s kompjutorom do manjeg ureda, te se
mogu zakupiti prostorije za sastanke.
Trošak pokriva 1 oglas
Uredskim kompleksom lagano se širi zvuk gitare Marka Knopflera. U
“kućnom” kafiću Tomislav Car čeka početak sastanka. Zakupio je manju
dvoranu, opremljenu plazmom, na sat vremena. Vlasnik je studentskog
oglasnika i ima zaposlenu jednu djelatnicu. Umjesto da negdje zakupi
cijeli ured te da uz visoke najamnine plaća i režije, u offSpaceu je
zakupio radni stol.
– Isplati mi se. Mjesečno uzmem paket od 100 sati što me stoji oko 1200
kuna. Djelatnica ima internet, telefon i kompjutor i to je sve što joj
treba. Prodam li samo jedan oglas, pokrijem mjesečni trošak –
objašnjava Car financijsku logiku. U inozemstvu su takvi uredi i usluge
normalna stvar. I sam se, kaže Car, koristio njima u Barceloni.
OffSpace je kod nas jedinstven – prvi je projekt realiziran preko
udruge poslovnih anđela CRANE, objašnjava direktor Željko Nikšić.
Dolaze im, kaže, freelanceri, novinari na proputovanju. Dvorane za
sastanke često zakupe tvrtke koje u njima vode razgovore s kandidatima
za posao, vikendom se također održavaju sastanci i prezentacije...
Sve na jednom mjestu
– Imamo tvrtke koje su zakupile veće urede, ali nije neobično da nas
nazove poslovni čovjek ili freelancer i kaže “avion mi slijeće
poslijepodne, trebam stol na nekoliko sati”. Uglavnom, dolaze nam svi
koji ne žele komplicirati, uzimati najam, rješavati papirologiju.
Kod nas je jednostavno, sve se riješi u par minuta. Imamo i dobru
logistiku: konzultantske službe, odvjetnike, knjigovođe, sve na jednom
mjestu – objašnjava Nikšić. Kako tehnologija napreduje, a jeftinije
usluge sele se na istok, u SAD-u i Velikoj Britaniji sasvim je normalno
imati tajnicu u – Indiji. “Virtualna” tajnica Tomislava Radoševića,
vlasnika softverske firme, ipak je nešto bliže.
– Sam sam u tvrtki, ali mi treba osoba koja će se baviti
administrativnim dijelom posla kako bih se mogao koncentrirati na
programiranje. Da nekoga zaposlim, morao bih plaćati staž, mirovinsko,
unajmiti prostor. Sve to bilo bi mi znatan financijski teret. Ovako mi
virtualna tajnica sve obavi za razuman novac – kaže Tomislav. Pojam
“virtualno” u njegovu je slučaju relativan. Jer, tajnica postaje
stvarna svaki put kad svrati na kavu – ili sastanak s partnerima – u
offSpace.
VIRTUALNI UREDI