Kako proizvoditi sa što manje kapitala

Richard B. Lewis: Tvrtkama u recesiji nudim formulu spasa

26.04.2009.
u 18:22

Konkurentno orijentirano globalno gospodarstvo od tvrtke istodobno zahtijeva visoku kvalitetu, niske cijene, kao i brzu i fleksibilnu proizvodnju, pri čemu je proizvodni koncept pod nazivom Lean production ili Lean management sigurno jedno od rješenja, tvrdi Richard B. Lewis.

Taj Amerikanac s impozantnim životopisom, koji je danas izvršni direktor MIT-ove Lean unaprijeđene inicijative i počasni diplomant zrakoplovnog inženjeringa na Princetonu, o kojemu drži i magisterij na Insitutu Rensselaer Polytehnics, dok je karijeru, među ostalim, gradio u Sikorsky zrakoplovstvu i Lockheedu California na istraživanju i razvojnim programima helikoptera, u američkoj vojsci kao direktor vojnih istraživanja i tehnologije, te čelnim funkcijama ITT-ja (obrambena tehnologija) i Rolls Roycea za Sjevernu Ameriku, hrvatskim je poslovnjacima ovih dana održao i seminar o Lean konceptu.

Spasonosni koncept
On, kako kaže, nudi spasonosna rješenja kako proizvoditi ili pružati usluge sa što manje zaliha, pogona, kapitala, ljudskog rada, neispravnih proizvoda, zastoja čekanja i svega onoga što ne daje vrijednost i još veće je opterećenje u vrijeme recesije i globalne financijske krize.

- U vrijeme kad su promjene na tržištu jedina konstanta, spremnost poduzeća da u što kraćem roku reagira na promjene postaje glavni adut u borbi za tržište - tvrdi Lewis, objašnjavajući kako je koncept Lean u stvari američki odgovor na japanski uzor u poslovanju, Toyotu. Bostonski Institut MIT analizirao je, naime, ključ uspjeha japanske industrije, kako bi pomogao američkoj automobilskoj industriji.

- Dvije glavne stvari možemo naučiti od Toyote. Ta tvrtka koja postoji već više od 60 godina gotovo opsesivno eliminira sve što joj je nepotrebno u poslovanju, sve što proizvodu ne daje dodanu vrijednost koju je kupac voljan platiti. S druge strane i te kako poštuje i brine za svoje zaposlenike. Svaki od njih u Toyoti ima svoju ulogu koja se cijeni i vrednuje i svatko od njih ima odgovornost da unaprijedi ono što radi. Godišnje tisuće prijedloga za poboljšanje proizvodnje Toyoti dolazi upravo od radnika, što se, naravno i nagrađuje - kaže Lewis.

Bez otpuštanja
Lean koncept tako je u stvari ‘putovanje’ - što si bolji, to se još više trudiš biti bolji, dodaje, ističući kako takav model najbolje funkcionira ako je kompletna tvrtka ‘uvučena’ i fokusirana na to.

Među tvrtkama koje u SAD-u uspješno u potpunosti primjenjuju Lean koncept - proizvođač je čelika Nucor Steel, koji ni u krizi i recesiji, koja je i te kako pogodila ovaj sektor, nije još primoran otpustiti nijednog radnika, najveća svjetska aviokompanija Southwest Airlines, koja i dalje nastavlja rasti unatoč teškoćama, uvodi nove linije..., no više je onih koji ga, što im sigurno ne jamči dugoročnu uspješnost, selektivno primjenjuju.

Želite prijaviti greške?