Konkurentno orijentirano globalno gospodarstvo od tvrtke istodobno
zahtijeva visoku kvalitetu, niske cijene, kao i brzu i fleksibilnu
proizvodnju, pri čemu je proizvodni koncept pod nazivom Lean production
ili Lean management sigurno jedno od rješenja, tvrdi Richard B. Lewis.
Taj Amerikanac s impozantnim životopisom, koji je danas izvršni
direktor MIT-ove Lean unaprijeđene inicijative i počasni diplomant
zrakoplovnog inženjeringa na Princetonu, o kojemu drži i magisterij na
Insitutu Rensselaer Polytehnics, dok je karijeru, među ostalim, gradio
u Sikorsky zrakoplovstvu i Lockheedu California na istraživanju i
razvojnim programima helikoptera, u američkoj vojsci kao direktor
vojnih istraživanja i tehnologije, te čelnim funkcijama ITT-ja
(obrambena tehnologija) i Rolls Roycea za Sjevernu Ameriku, hrvatskim
je poslovnjacima ovih dana održao i seminar o Lean konceptu.
Spasonosni koncept
On, kako kaže, nudi spasonosna rješenja kako proizvoditi ili pružati
usluge sa što manje zaliha, pogona, kapitala, ljudskog rada,
neispravnih proizvoda, zastoja čekanja i svega onoga što ne daje
vrijednost i još veće je opterećenje u vrijeme recesije i globalne
financijske krize.
- U vrijeme kad su promjene na tržištu jedina konstanta, spremnost
poduzeća da u što kraćem roku reagira na promjene postaje glavni adut u
borbi za tržište - tvrdi Lewis, objašnjavajući kako je koncept Lean u
stvari američki odgovor na japanski uzor u poslovanju, Toyotu.
Bostonski Institut MIT analizirao je, naime, ključ uspjeha japanske
industrije, kako bi pomogao američkoj automobilskoj industriji.
- Dvije glavne stvari možemo naučiti od Toyote. Ta tvrtka koja postoji
već više od 60 godina gotovo opsesivno eliminira sve što joj je
nepotrebno u poslovanju, sve što proizvodu ne daje dodanu vrijednost
koju je kupac voljan platiti. S druge strane i te kako poštuje i brine
za svoje zaposlenike. Svaki od njih u Toyoti ima svoju ulogu koja se
cijeni i vrednuje i svatko od njih ima odgovornost da unaprijedi ono
što radi. Godišnje tisuće prijedloga za poboljšanje proizvodnje Toyoti
dolazi upravo od radnika, što se, naravno i nagrađuje - kaže Lewis.
Bez otpuštanja
Lean koncept tako je u stvari ‘putovanje’ - što si bolji, to se još
više trudiš biti bolji, dodaje, ističući kako takav model najbolje
funkcionira ako je kompletna tvrtka ‘uvučena’ i fokusirana na to.
Među tvrtkama koje u SAD-u uspješno u potpunosti primjenjuju Lean
koncept - proizvođač je čelika Nucor Steel, koji ni u krizi i recesiji,
koja je i te kako pogodila ovaj sektor, nije još primoran otpustiti
nijednog radnika, najveća svjetska aviokompanija Southwest Airlines,
koja i dalje nastavlja rasti unatoč teškoćama, uvodi nove linije..., no
više je onih koji ga, što im sigurno ne jamči dugoročnu uspješnost,
selektivno primjenjuju.
Kako proizvoditi sa što manje kapitala