Nakon nekoliko godina snimanja terena, osluškivanja pulsa protivnika i
traženja najboljih strategija za svoj uspjeh, HTV-ova konkurencija
pokazala je čime raspolaže pa se za ovu TV sezonu može reći – rat
između triju velikih televizija je započeo. Stoga se postavlja pitanje
– tko će na kraju na bojnom polju ostaviti kosti i ispasti iz daljnje
utrke?
Taktika
I dok je moć HTV-a još uvijek neupitna, najzanimljivije će biti
pratiti okršaje između Nove TV i RTL-a, iako su pretenzije Nove TV
kudikamo veće. Njezina težnja da strpljivo, malo-pomalo, potkopava HTV
sasvim je uočljiva. A čime se pritom služi? Najboljom taktikom –
domaćim programom i iskusnim profesionalcima. Poslije promjene
vlasnika, Nova TV kao da se od prerano ostarjelog i ne baš motiviranog
običnog vojaka u samo godinu dana prometnula u srčanog, okretnog i
mudrog borca koji teži generalskim epoletama.
I želi da se ta vijest probije i do najzabitijeg kutka pa je upregnuta
žestoka marketinška kampanja – već mjesec dana sve su radijske postaje
i sve tiskovine prepune velikih (i skupih!) oglasa kojima Nova TV
'galami’ o svojim novitetima.
To je nekad, na samom startu, činio i RTL. HTV na to nije trošio novac.
Pa zar ima bolje i veće oglasne ploče od TV ekrana?! Zapravo, ako je
televizija najjači i najutjecajniji medij (a jest!), zašto onda nekim
ustaljenim televizijama trebaju reklame u novinama? Možda zato što su
svjesne da im program i nije baš gledan pa publiku moraju dozivati i uz
pomoć slabijih kolega iz branše.
– Konkurencija zna zašto to čini. Televizije su dovoljno moćne da
reklamiraju svoje proizvode, ali ako traže i dodatne kanale reklame,
onda to znači da imaju i dodatne razloge za to. HTV takve razloge nema
– samouvjereno kazuje glavni ravnatelj HRT-a Mirko Galić. Direktorica
marketinga i glasnogovornica Nove TV Diana Tušek objašnjava zašto je
pala odluka za dodatno korištenje skupog novinskog papira i radijskog
etera:
– Novu TV tijekom jednog tjedna vidi svaki drugi stanovnik Hrvatske. To
znači da bi marketinška TV kampanja koja bi obuhvatila cijelu
populaciju trajala jako dugo. Zato se ide na svestranu kampanju i po
drugim medijima kako bi ono što želimo prezentirati što brže došlo do
što više različitih ljudi.
Ali, to košta. A Nova TV nije baš u blistavoj financijskoj situaciji.
Štoviše, ovu će godinu završiti u debelom minusu od – 17 milijuna
dolara. Dakle, je li se udar na čitalačku, radijsku i TV publiku
isplatio?
Skupo oglašavanje
– Marketing je uvijek trošak, ali postoci gledanosti našeg programa već
pokazuju da se takvo reklamiranje isplatilo – kaže D. Tušek. Budući da
je i RTL imao istu oglašivačku praksu, glasnogovornik te kuće Kristijan
Gržetić podcrtava da svaki kreativno i stručno isplaniran oblik
promocije daje rezultate.
Ipak, ono što je na TV tržištu najvrednije, što zapravo nema cijene, to
su – autori. Oni svakoj televiziji daju moć i utjecaj. Može nas kao
gledatelje zavesti ljepuškast voditelj ili voditeljica, ali ako su oni
samo izgovarači tuđih misli i riječi, onda je to zavođenje kratkog
daha. Kad pak ispred sebe na ekranu imate iskusnog, autoritativnog
znalca, to postaje ljubav na duge staze. A takve ljubavi, za razliku od
drugih, HTV ima toliko da bi, pjesnički rečeno, od nje mogao umrijeti.
Jer HTV svom gledateljstvu nudi – cijelu vojsku autora. I zato o toj
temi ravnatelj Galić i može zauzeti kočoperan stav:
– Autori su početak i kraj svake TV proizvodnje. Može se ulagati u
studije, tehniku, ali ako nemate prave ljude koji će ideje pretočiti u
prava djela – onda nemate puno. Veliki autori i jake ličnosti su ono
što drži svaki program. Njih HTV ima! Bez toga sve može biti šminka, no
svaka šminka s vremenom otpadne.
E, to potonje bi se moglo dogoditi upravo RTL-u. Jer jedinog istinskog,
u njihovu okruženju (ali i šire) gotovo pa endemskog autora kojeg imaju
– Roberta Knjaza – pred kamere puštaju sramotno malo. Gržetić očito ne
misli tako jer tvrdi da “RTL krase prepoznatljiva voditeljska lica, od
kojih svi svojom stručnošću i profesionalnošću pridonose RTL-ovoj
vodećoj poziciji na tržištu”. Što reći nego – da, netko može biti
vodeći i na začelju kolone. Da baš tamo ne želi biti svim silama
pokazuje Nova TV koja po pitanju autora promišljeno slijedi HTV.
Istina, brojem poprilično zaostaje, ali i ona autorska imena koja su
pootimali odasvuda jamče kvalitetu.
– Istinski autor je početak i kraj uspješne emisije. Da, gledatelj želi
vidjeti lijepo lice na ekranu, ali ako iza njega nije jak autor, ništa
od toga. Bi li itko vjerovao ičemu iz “Istrage” da na ekranu nije
Robert Valdec?! Idealan je slučaj kad je autor još i lijep kao..., ma
ne želim sad nikoga uvrijediti – u dahu izgovara direktor programa Nove
TV Siniša Svilan, ipak se iz pristojnosti i zbog dobrog odgoja na
vrijeme zaustavivši.
Bez zaustavljanja
No u nečemu zaustavljanja nema – u utrci za gledateljima, reklamama
(zaradom) i utjecajem u javnosti. Tu se nikoga ne štedi. To da su ratne
trublje prije mjesec dana zagrmjele kao nikad prije – svi su dobro
čuli. Jasno, HTV-ovi bojni poklici s cijelom silom vrhunski izvježbanog
i zasad nedokučivog domaćeg programa ostalima ježi kožu. Koliko
god željeli poraziti diva, konkurencija velikima – poput Latina,
Milića, Stankovića, Šprajca, Stubljara, Bage, Martinovića, Hloverke
Novak-Srzić i mnogih drugih (neka se imenom nespomenuti ne ljute, puno
ih je) – mora iskazati poštovanje.
A budući da je Nova TV od nekadašnjeg gubitnika strategiju radikalno
zaokrenula, to su ratni usklici Hrge, Valdeca, Dujmovića, Rogošića i
ostalih sve glasniji i razgovjetniji. Kad im se uskoro pridruži i
Pervan, napadački lanac bit će još čvršći. Nova TV 'otima’ da se sve
praši. Ispada da bi s predajom ili bez nje rep na kraju podviti
mogao – RTL.
Iako im je slika vrhunski bistra, ton kristalan, prezenterice
prelijepe, gledanost ne tako loša – jedno nedostaje. Domaći program.
Sve vrvi stranim jezicima i licencijama. Jedino što imaju jest “Big
Brother”.
Stoga, misle li i sve tri suprotstavljene strane da je konačan rasplet
već sad predvidiv?
– Tekuća sezona ključna je za Novu TV. Ova sezona već pokazuje gdje je
naše mjesto. Ambicije su nam preuzeti vodeću poziciju. Dobro smo
zasukali rukave i bacili se na posao, a rezultati će se zbrajati na
kraju sezone. Mi se znojimo sada, a gubitnik će biti onaj tko to počne
najkasnije – zagrijan poznatim dalmatinskim 'dišpetom’ prijeti Svilan.
– Ali nitko neće propasti i nestati sa scene – zaključuje za nekoga
blagotvornim tonom. Uz njega ovakvog, erteelovac Gržetić zvuči
frazeološki jer kaže: – Trenutačna utakmica među svim trima kućama
pokazuje ubrzani razvoj tržišta te rezultira kvalitetnom programskom
ponudom na radost gledateljstva.
Krv u lice opet vraća Galić. Diplomatski (nije bez vraga odabran za
veleposlanika u Parizu!), kao prekaljeni igrač siguran u svoju nadmoć,
koji ipak uživa tu i tamo među izazivače baciti pokoje sjeme razdora,
progovara: – Konkurencija je sad žešća nego ikad. No kako je ovo jedna
vrsta kockanja, tako će se i u ovoj igri novac brojiti na kraju.
Jasno, zna Galić da će dogodine opet častiti oni na Prisavlju. Boj oko
sljedeće pozicije još uvijek guštajući prepušta Novoj TV i RTL-u. No ne
treba se samodopadljivo uljuljkivati.
Gledanost od 16. do 22. listopada 2006.
1. HTV 1 Vremenska prognoza 30,8 %
2. HTV 1 Sport – emisija nakon Dnevnika 30,5 %
3. HTV 1 Loto 29,5 %
4. HTV 1 Dnevnik 27,9 %
5. RTL Big Brother – tjedna
emisija 25,7 %
6. HTV 1 Latinica 19,7 %
7. HTV 1 Milijunaš 18,7 %
8. RTL Big Brother –
dnevna emisija 18,4 %
9. RTL Big Brother –
dnevna emisija 17,8 %
10. RTL Zakon braće – serija
17,3 %
11. HTV 1 Vijesti (u podne) 16,9 %
12. HTV 1 Vrijeme danas (iza podneva) 16,8 %
13. Nova TV Naša mala klinika 15,8 %
14. HTV 2 Nogomet – Liga prvaka 15,8 %
15. HTV 1 Plodovi zemlje 15,3 %
16. HTV 1 Idemo u Ameriku 15,2 %
17. HTV 1 Globalno sijelo 15,0 %
18. RTL Ninja s Beverly
Hillsa – film 14,9 %
19. HTV 1 Obični ljudi 14,6 %
20. RTL FBI Istraga – serija
14,6 %
21. HTV 2 Nogomet – španjolska nogometna liga
14,5 %
22. HTV 1 Brisani prostor 14,2 %
23. RTL Zaboravljeni slučaj –
serija 14,1 %
24. HTV 1 Piramida 14,0 %
25. HTV 1 Obični ljudi 14,0 %
26. HTV 1 TV kalendar 13,8 %
27. RTL Big Brother –
specijal 13,7 %
28. RTL Vijesti RTL
13,3 %
29. Nova TV Cimmer fraj 12,7 %
30. RTL Golf klub –
film 12,7 %
Mirko Galić, HTV: Lista gledanosti govori sve
– Lista gledanosti emisija govori sve. Vlastita proizvodnja je najbolji put prema gledalištu. Strani sadržaj ne može nadoknaditi nacionalni, vlastiti program. I zato mi, iako su oba naša konkurentna, i Nova TV i RTL, podjednako snažna, vjerujemo u sebe i svoj kreativni potencijal te tehničke i produkcijske mogućnosti – rekao je Mirko Galić.
Kristijan Gržetić, RTL: Imamo sjajnu mješavinu formata
– RTL Televizija nikad nije sumnjala u vlastite rezultate. Bez lažne skromnosti možemo konstatirati da je RTL Televizija trenutačno najgledanija domaća TV kuća unutar naše ciljane skupine, o čemu svjedoče službeni podaci o gledanosti. Iznimno visoki postoci gledanosti iz dana u dan potvrđuju smisao naše programske strategije. Naš program čini sjajnu ponuda kako domaćih tako i provjerenih stranih formata – tvrdi Kristijan Gržetić.
Siniša Svilan, Nova TV: Porast gledanosti 40 posto!
– To što na navedenoj listi gledanosti imamo samo šest, ali domaćih emisija, može nas samo ohrabriti. Jer sve što smo domaće i novo napravili publika gleda, i to u velikom broju. U prvih mjesec dana jesenske sheme 2005. u odnosu na isti period 2006. Nova TV ima porast gledanosti u prime timeu od 40 posto. Zapamtite moje riječi – za pet godina samo će domaći proizvod odlučivati o poziciji neke televizije! Nemojte me vući za jezik, ali na kojem mjestu je prvi domaći proizvod RTL-a? 36.! Ne bih htio komentirati ni takozvani domaći program “Salto”. Mi jedini imamo domaći program, koji je opasna konkurencija HTV-u. S druge strane, moram biti malo emotivan i reći da su gledateljima RTL-a naše emisije prezahtjevne – bez zaobilaženja je kazao Siniša Svilan.