Povjesničar Dario Špelić već 21 godinu uređuje i vodi sjajnu emisiju o povijesti, arheologiji, antropologiji i povijesti znanosti “Povijest četvrtkom”, koja se emitira na Prvom programu Hrvatskog radija. Za ovu emisiju mnogi su rekli da je najbolja od svih radijskih i televizijskih emisija, zbog čega je zaslužila nominaciju za Večernjakovu ružu u kategoriji Radijske emisije godine. Špelić nedvojbeno zna kako povijest i njezine “lekcije” učiniti zanimljivima za publiku, i staru i mladu, a mi smo saznali kako bira teme, koja mu je pak najdraža, ali i kako se emisija mijenjala tijekom godina. Za ovu emisiju, ali i ostale nominirane, možete glasati SMS-ovima, telefonskim pozivima i kuponima iz Večernjaka, a za najsretnije glasače pripremili smo bogat nagradni fond.
Kako ste reagirali kada ste saznali za nominaciju Večernjakove ruže. Što vam ona znači?
O njoj sam saznao kada mi je vaša kolegica poslala e-mail u kojemu me je obavijestila da sam nominiran. Ne znam tko me je nominirao ni zašto, ali nominacija godi.
U emisiji otvarate razne teme. Kako ih birate?
Povijest je nepresušan izvor tema. Problem je s kime u Hrvatskoj o tim temama razgovarati. Jednostavan odgovor na ovo pitanje jest da teme određuje dostupnost učenih i razgovorljivih sugovornika.
Koja vam se emisija najviše urezala u pamćenje, koja tematika vam je najdraža?
Za vrijeme studija mislio sam da su klasična Grčka i republikanski Rim najčudesnije razdoblje povijesti. S vremenom počeo sam uviđati čari ekonomske povijesti, novije povijesti Kine i povijesti revolucija. Stara njemačka poslovica kaže: stara ljubav najteže hrđa. Kada zahrđa, valja je očistiti. Dakle, antika nikad nije izgubila svoje čari.
Mislite li da danas neke teme nisu dovoljno zastupljene u medijima?
Doajen naše arheologije profesor Marin Zaninović znao mi je reći da rat najviše zanima ljude. Puno je više emisija o Bitki kod Kane nego o činjenici da su Rimljani prije dvije i pol tisuće godina imali podno grijanje i kanalizaciju. Ali, i emisija o podnom grijanju može biti zanimljiva ako autor zna što radi. Meni se čini da nije toliko problem u zastupljenosti tema, koliko u načinu na koji se te teme obrađuju. Manja je šteta ako se stalno obrađuju iste teme, puno je veća šteta ako su emisije o njima neinventivne i pune zabluda i laži.
Emisiju uređujete još od 2000. godine. Kako se koncept emisije, ako jest, mijenjao tijekom godina?
U radijskom žargonu to je sustav pite. Red najava, koje vas uvedu temu, onda red sugovornika koja vam daju stručni dio priče i onda se sve prožme povijesnim izvorima ili snimkama. Sve to podložite glazbom i imate emisiju. A valja još imati i na umu savjet Franka Sinatre: “Što god da radiš, počni bombastičnim uvodom.” I taj se koncept pokazao dobrim već 20 godina. Mijenjala se samo produkcijska razina emisije. Ono što je bilo nemoguće napraviti na magnetofonskim vrpcama, u digitalnoj montaži postaje moguće.
Slušatelji na društvenim mrežama komentiraju kako je ovo najbolja emisija, od svih radio i TV emisija. Što mislite, po čemu je jedinstvena?
Pristaša sam stare mudrosti da nije važno zašto nešto funkcionira, važno je da funkcionira. Ja mogu biti samo zahvalan slušateljima koji su spremni odvojiti sat vremena da bi poslušali nešto što sam ja napravio.
Mit je da publiku znanost ne zanima, a čini se kako to stvarno nije tako. Što vi kažete?
Za tu su zabludu krivi loši đaci i netalentirani ljudi. Neki od njih se znaju probiti i na uredničke položaje. Onda ta zabluda postane urednička politika. Tu zabludu najbolje opovrgava mnoštvo znanstvenopopularnih serija, filmova i radijskih emisija i podcasta. Zamislite ovu priču! Godina je 1806. Kod grada Jene Napoleon svoju armadu vodi protiv pruske vojske. U tom gradu jedan filozof pokušava napisati veliko djelo. Ima 36 godina, ni po čemu se još nije proslavio. Predaje na sveučilištu, ali ono ga ne plaća. Sav mu prihod dolazi od studenata, a on mumlja dok predaje i stalno kiše i kašlje od duhana. Ugled mu je takav da mu nakladnik ne želi dati novac dok ne preda rukopis. Ali, u nekoliko tjedana kod Jene dogodit će se dva važna događaja. Napoleonova armada razbit će prusku vojsku i promijeniti kartu Europe, a taj će filozof uz tutnjavu topova oko Jene dovršiti svoje najvažnije djelo. Njegovo ime je Hegel, naslov djela “Fenomenologija duha”. Iz spoja Napoleona i Hegela nastat će jedna od najcitiranijih rečenica u povijesti. Kada je filozof vidio cara kako ujahuje u osvojenu Jenu, napisao je prijatelju: “Vidio sam svjetskog duha na konju.” Kako ova priča ne bi mogla zainteresirati osobu koja se može zainteresirati? Svaka priča o znanosti, pogotovo iz povijesti, ako se ispriča dobro može biti slušljiva ili gledljiva. O autoru ovisi što će napraviti od toga.
Kako ste se snašli tijekom karantene, jeste li stopirali emisiju, vodili od kuće, iz studija uz mjere?
Tijekom najžešće karantene emisija se nije mogla raditi. Dugi intervju i duga montaža koje traži emisija nisu tada bili mogući. Tvrdu karantenu najlakše podnosi program u živo, sve zahtjevnije produkcijske forme pate. Teško je raditi kada su spikeri i tonmajstori bolesni ili u samoizolaciji, a dugi intervju gotovo nemoguć. Intervju se još može snimiti kada je vrijeme lijepo na klupi u tišem dijelu parka. Ali, kada je hladno ili pada kiša, to je teže izvedivo.
Čemu vas je naučila prošla godina, poslovno i privatno?
Zbog 2020. bolje razumijem riječi koje je napisao francuski pisac David Rousset: “Normalni ljudi ne znaju da je sve moguće.”
Ako nam epidemiološke prilike dopuste da dodjelu Ruže održimo u HNK, koga ćete povesti na nju?
General Melchett iz serijala “Crna Guja” izjavio je: “Spasiti nas može samo odlučno nesuočavanje sa stvarnošću.” Zato kažem da ćemo na dodjelu Ruže doći supruga i ja.
Za sve koji glasuju Večernjakova je ekipa zajedno sa De'Longhijem, Telefunkenom i Kenwoodom pripremila brojne vrijedne nagrade čiji popis možete pronaći u nastavku:
De'Longhi ECAM350.55.B aparat za kavu – pojedinačne vrijednosti 4899,30 kn 2x Telefunken 65UA9002 Ultra HD LED TV – pojedinačne vrijednosti 4599,99 kn Kuhinjski robot KENWOOD KMX750RD – pojedinačne vrijednosti 2499,00 kn Kuhinjski robot KENWOOD KHH326WH – pojedinačne vrijednosti 2448,99 kn De'Longhi ECI341.BK aparat za espresso kavu, crna boja – pojedinačne vrijednosti 1469,00 kn De'Longhi EC685.W aparat za kavu – pojedinačne vrijednosti 1199,00 kn Za svoje favorite možete glasati na sljedeći način: SMS-om na broj 60 085 (Glasač mora prvo upisati ključnu riječ RUZA2020 te nakon razmaka broj kategorije i broj osobe za koju glasa. Npr. ako glasa za kategoriju 3 i osobu pod rednim brojem 2, poruka glasi : RUZA2020 32). Cijena SMS poruke iznosi 2,40 kn (uključen PDV). Operater usluga s dodanom vrijednosti : MOJ TELEKOM D.O.O., TRG KREŠIMIRA ĆOSIĆA 11, ZAGREB, MB 02497913, TEL. 01/3659-058. telefonom na broj 065 900 900 (Po pozivanju treba slijediti govorne upute za glasanje: prvo se bira broj kategorije za koju se glasa, a zatim broj osobe.
Cijena po pozivu iz fiksne mreže je 1,50 kn (uključen PDV) , a po pozivu iz mobilne mreže 2,40 kn (uključen PDV). Operater usluga s dodanom vrijednosti: MOJ TELEKOM D.O.O., TRG KREŠIMIRA ĆOSIĆA 11, ZAGREB, MB 02497913, TEL. 01/3659-058. kuponom koji će izlaziti u Večernjem listu, u prilogu Ekran, te u Večernjakovim magazinima – Living, Diva, Slano & slatko i Ordinacija.. Kupon će biti potrebno ispuniti traženim podacima i poslati poštom na adresu: Večernji list d.o.o., „Večernjakova ruža 2020 nagrađuje“, p.p. 915, 10001 Zagreb Nominirane pronađite ovdje, a pravila nagradne igre na ovom linku.
Svaka čast cijenjenom gsp. Špeliću i ekipi na sjajnoj emisiji. Kad bi bar bilo više takvih ljudi u medijima. Ima znanje, energiju, ritam, glas....sve. Čestitke još jednom i nastavite dalje.