Staru izreku “nema biznisa do show-businessa” potvrdila je i dodjela glazbenih nagrada Grammy održana jubilarni 60. put, rascijepljena između bezbrižne pop-glazbe i političkih gesta povezanih s aktualnim temama kampanje #me too i zlostavljanja žena u filmskoj industriji, rasnih i useljeničkih problema. No, makar i površna priča o ozbiljnim društvenim problemima Amerike može biti od koristi kad se odvija pred višemilijunskim televizijskim auditorijem iako se radi o simboličkim gestama.
Nadjačao i Despacito
Prvi put nakon 2013. dodjela Grammyja premještena je iz Los Angelesa u newyorški Madison Square Garden. Oko 13.000 glasača američke glazbene akademije odabralo je pobjednike u 84 kategorija za razdoblje od 30. rujna 2016. do 1. listopada 2017. Dakle, izdanja iz posljednja tri mjeseca pojedine godine i ne ulaze u konkurenciju, jer je i “papirologija” za prijave do 1. listopada golema. Najviše nominacija imao je reper Jay-Z, njih osam, čija je supruga Beyonce lani vodila s devet nominacija. No, na kraju Jay-Z nije potvrdio ni jednu, a kao pobjednik izašao je Bruno Mars sa šest nagrada u svih šest nominacija, uključujući glavnu kategoriju ploče godine (Record of the year, gdje je pobijedio i sveprisutni hit “Despacito” Luisa Fonsija s Justinom Bieberom), albuma godine, pjesme godine, R&B albuma i R&B pjesme. Reper Kendrick Lamar s pet osvojenih nagrada na temelju sjajnog albuma “DAMN” potvrdio je izmjenu na vrhu hip-hop scene u kojoj pioniri žanra, a danas istaknuti biznismeni popu Jay-Z-ja, postaju veterani. Slično kao i U2 koji odavno ne dobivaju nominacije i nagrade, ali su jaki na terenu, pa su Bono i The Edge kratko ubačeni u samo otvaranje priredbe u potpuri pjesama Kendricka Lamara i glumca Davea Chappellea u najjačem političkom iskazu večeri protiv rasizma i militarizma.
Kesha s izvedbom pjesme “Praying” – koja je još 2014. pokrenula tužbu za seksualno zlostavljanje protiv svog producenta – i Janelle Monae izravno su se osvrnule na kampanju koju filmski Hollywood provodi jače nego glazbena industrija, a teško da im nedostaje sličnih tema.
Bez obzira na to što je riječ o nagradama najpopularnijima, ni izbliza i najznačajnijim kreativnim pomacima, nitko razuman ne osporava utjecaj Grammyja, pa niti gubitnici. A bilo je iznenađenja i promjena u “svjetskom glazbenom poretku”, barem što se tiče Grammyja. Novozelanđanka Lorde s albumom “Melodrama” uspjela je ući među pet “albuma godine”, pri čemu je kuriozitet da je lani uzela i hrvatsku putovnicu jer je podrijetlom odavde. Teško da joj je to pomoglo, ali pobjeda grupe The National s albumom “Sleep Well Beast” u kategoriji albuma alternativne glazbe i te kako ima, dobit će izravan pljesak i njih i svih koji su ih šest puta gledali u Hrvatskoj i da(va)li im podršku od nastupa u KSET-u 2004., preko SKUC-a i Boćarskog doma, do Terranea, Šalate i šibenske tvrđave.Sjajni The War On Drugs s “A Deeper Understanding” pobijedili su u kategoriji rock albuma, dok je možda najbesmislenija pobjeda Leonarda Cohena u kategoriji najbolje rock-izvedbe s pjesmom “You Want It Darker”. Jer, Cohen je sve na ovom (i onom) svijetu, ali nikako nije rock-pjevač. Zašto kad osvojeni Grammyjev leptirić/kipić zamaše krilima, nastane oluja u cijelom svijetu? Zato što osvajanje nagrade dovodi do 18-postotnog povećanja prodaje u cijelom svijetu, a profit i zarada vrtoglavo rastu.
Međunarodni kapital
Zato što Grammy nije ekskluzivistička američka, već svjetska nagrada s golemim međunarodnim kapitalom, u kojoj se natječu sva izdanja i svi glazbenici. Zato što SAD i njihova medijska mašinerija, na žalost, jesu medijski “svijet”, bez obzira na to što to nije pozitivna činjenica. Čak ni Donald Trump nije mogao pomisliti da u poznatoj maniri izolacionistički zaštiti američke glazbenike od konkurencije. Jer i od “njihovih” i od “tuđih”, kapital se slijeva upravo tamo. Mahanje slavnih bijelim ružama na crvenom tepihu teško da će pomoći žrtvama u golemom SAD-u, ali djeluje simpatično jer, ponovimo, nema biznisa do show businessa.•
Bez obzira na opravdanu zgroženost javnosti potezima Donalda Trumpa, dio dodjele Grammyja u kojemu su Hillary Clinton, Cher, Snoop Dogg i drugi čitali kratke dijelove antitrumpovske kjnjige “Fire and Fury” Michaela Wolffa, izazvao je očekivano oprečne reakcije. Hillary Clinton bila je prva prva dama koja je osvojila Grammyja za govorni album 1997. godine. Barack Obama primio je dvije, a Jimmy Carter i Bill Clinton po jednog Grammyja u toj kategoriji!