Ovo ljeto na motovunsko brdo popet će se jedan od najintrigatnijih europskih filmaša današnjice, švedski redatelj Ruben Östlund, gdje će za svoj rad primiti nagradu Maverick Motovun Film Festivala namijenjenu autorima koji svojom individualnošću, slobodnim duhom i inovativnošću šire granice filmskog izričaja.
Niti godinu dana nakon što je u Cannesu osvojio Zlatnu palmu za film Kvadrat s kojim je pomeo i europske filmske nagrade i bio nominiran za Oscara u kategoriji najboljeg filma na stranom jeziku, u Motovunu ćemo odati počast ovom autoru koji se s jedva 44 godine već upisao u europski filmski kanon.
Motovun Film Festival redovito je prikazivao njegove filmove. Još od filma Igra koji je bio prvo predstavljanje nekog njegovog rada na našim festivalima i kojeg je žiri kritike FIPRESCI nagradio za najbolji film. Tri godine kasnije, ponovo Östlund na motovunskom platnu s filmom Turist i još jedna nagrada FIPRESCI. Dosad nije bilo prilike da mu te nagrade osobno uručimo, pa otud i nagrada Maverick dolazi kao logična posljedica priznanja autoru kojeg je festival pratio kroz čitavu karijeru.
Filmovi Rubena Östlunda, precizne su antropološke su studije modernog zapadnjačkog života paraliziranog od straha prema drugom i drugačijem. Opsesivno se bavi svim vrstama konformizma: konformizma u društvu, u skupini, konformizma pred nasiljem, a kroz teme klase, imigracije i demokracije Östlund u svojim filmovima ispituje naličje naizgled “idealnih” skandinavskih društava, pokazujući kako se ta društva temelje na klimavim nogama političke korektnosti i poslušnosti prema normama i konvencijama.
Ljudi su, prema Östlundu, prije svega copycats, oponašatelji jedni drugih, razumni koliko im to dopuštaju društvena situacija i očekivanja koja imaju sami od sebe u situaciji u kojoj se nalaze. Ne treba zato čuditi činjenica da nikad nije planirao postati redatelj igranih filmova. Većinu svojih 20-ih proveo je snimajući skijaške filmove da bi tek relativno kasno upisao filmsku školu, s habitusom okrenutim prema dokumentarnom izričaju.
U filmu Igra (2011) kroz primjer istinitog slučaja dječje bande u Göteborgu koja sustavno zlostavlja i pljačka vršnjake, prikazao je nevjerojatno ljudsko obilježje, a to je podložnost grupnom nasilju te kako u javnim prostorima naginjemo ulozi pasivnih promatrača. U filmu Turist (2014.), premijerno prikazanom u Cannesu, kojim dobiva široko priznanje, Östlund se bavi jednim od omiljenih općih mjesta suvremene rodne teorije, a to je "kriza muškosti".
Sve ovo vodilo je Östlundovom dosadašnjem najvećem trijumfu, filmu Kvadrat, kojim je prošle godine osvojio Zlatnu palmu canneskog festivala i upisao se u kinematografsku budućnost kao siguran klasik. Ovaj ludo zabavni, do kosti politički nekorektan film, sastoji se od gomile samostalnih apsurdnih epizoda u kojima redatelj ismijava konstelacije moderne visoke umjetnosti, medija i svijeta marketinga.
Kvadrat se temelji na umjetničkoj instalaciji istog imena koju je Östlund zamislio i napravio u suradnji s göteborškim profesorom Kalleom Bomanom, a izvorno je postavljena 2015. u Värnamu u južnoj Švedskoj. Riječ je doslovce o četverokutu na trgu unutar kojeg svi imaju jednaka prava i obveze, i zamišljen je kao utočište, mjesto na kojem tražimo i dobivamo pomoć, a oko instalacije Östlund je izgradio i igrani film koji kroz naraciju propituje iste teme.
U čast počasnom gostu, u Motovunu ćemo imati instalaciju kvadrata, rad njegove stalne suradnice, scenografkinje Josefin Äsberg, koja će je osobno postaviti. Kako je kvadrat instalacija koja testira spremnost ljudi na solidarnost i međusobno povjerenje, bit će izazov i društvena igra za posjetitelje festivala.