Iza uspješne i Porinom nagrađene kantautorice Sare Renar već su četiri albuma. Na Dan žena objavila je i peti – “Šuti i pjevaj”, a početkom ožujka izdala je prvu zajedničku ploču “Hyperventilation” s DJ-icom i producenticom Sunčicom Barišić Insolate. O nastanku novih pjesama te suradnjama i utjecaju pandemije na njezin svijet progovorila je u intervjuu za Večernji list.
– Sunčica me kontaktirala nakon svirke na festivalu UFO u njezinu rodnom Osijeku i predložila suradnju. Bila sam počašćena jer riječ je o producentici i DJ-ici sa svjetskom karijerom te sam, naravno, prihvatila izazov. Kao da smo anticipirale ovo vrijeme koje je došlo, prvo smo nekoliko tjedana radile “virtualno”, tako da smo si slale trake i ideje putem interneta – započinje Sara i dodaje da je njihov prvi susret u osječkom studiju bilo sjajno iskustvo te da su uspješno našle način da se njihovi svjetovi sudare. – Prvo sam gostovala na dvije trake na njezinu debitantskom albumu, a potom smo ostvarile i zajedničko izdanje – EP “Hyperventilation” – govori nam glazbenica na čijem albumu “Šuti i pjevaj” glavne uloge imaju žene.
Na njemu je radila više od godinu dana i priznaje da ga je obilježila pandemija koja nas je zatekla. – Namjerno sam onda napravila nekoliko koraka unatrag i dobro promislila što te pjesme znače u novom kontekstu. Od prijašnjih albuma razlikuju se po dosad najdirektnijim tekstovima, uvođenjem ozbiljnih beatova u aranžmane te po tome što ga je producirala žena, Ivona Eterović – ističe Sara te objašnjava zašto je namjerno odlučila da na njezinu albumu gostuju isključivo dame. – Daleko smo od rješavanja tisućljetnog tereta patrijarhata, a to je tema koja me se kao žene, naravno, direktno tiče. Jako mi je drago da su se u priči prepoznale i pridružile sjajne kolegice sa scene i time osnažile poruku – kaže nam bivša arhitektica iz Zagreba pa navodi imena suradnica poput Barbare Munjas, koja je u osmom mjesecu trudnoće došla glumiti u njezinu spotu za singl “Šuti i pjevaj”. – Predivno je imati takvu podršku! – iskrena je Sara pa nastavlja: “Tu je i sjajna banjalučka redateljica Tajana Dedić Starović, koja je usred pandemije s tonom opreme pješice prelazila granicu kako bi došla režirati spot u Hrvatsku. Zatim Marina Uzelac, autorica divnih fotografija za naslovnicu albuma čije oko i um iznimno cijenim, i glumica Klara Mucci, koja je “posudila” uho za naslovnu fotografiju – navodi Renar uzbuđeno i u šali dodaje kako je s producenticom postala toliko bliska tijekom brojnih sati miksanja u studiju da su posljedično jedna drugoj postale psihoterapeutkinje. Kada je pitamo za najdražu pjesmu s albuma, Sari nije lako dati odgovor.
– Ah to su baš teška pitanja! (smije se). Možda epilog, pjesma koja zatvara album. Značenjski je vrlo nabijena u prilično sažetim stihovima, a potkrao se tu i citat Branka Miljkovića. Mala, a snažna pjesma – kaže nam pjevačica koju smo upitali i smatra li da postoji zavist na našoj estradi i ako da, odakle dolazi. – Pa moram priznati da na alternativnoj sceni nisam osjetila nikakvu zavist, dapače, prije bih rekla da je prisutna jedna stalna međusobna potpora. A za estradu ne znam, mislim da ipak nisam dio te priče – kaže nam ponosna vlasnica brojnih nominacija za glazbene nagrade, ali i osvajačica Porina za vokalnu izvedbu. Nije prošla nezapaženo među publikom, ali ni kritičarima, a kad je upitamo za najdražu kritiku, odmah zna odgovor.
– Vjerojatno tekst koji je ušao u izvedbu bisa performansa “Gdje povlačiš crtu?”, a koji je, koliko se sjećam, preuzet iz komentara ispod recenzije istoimenog albuma. Taman je lijepo sjeo u metakontekst na kraju izvedbe – govori glazbenica, koja se osim vlastitom autorskom glazbom može pohvaliti i suradnjom na projektima kazališne skupine Montažstroj i umjetničkog kolektiva SKROZ, a trenutačno je aktivna suradnica Teatra Poezije. Vrlo svestrana i neustrašiva kada se radi o suradnjama, imala je priliku nastupati kao posebna gošća u sklopu predstavljanja knjige “Glavom kroz zid” istaknutog slovenskog pisca i glazbenika Zorana Predina, zbog čega je on smatra svojom “glazbenom srodnom dušom.”
S obzirom na to da je doživjela veliki proboj na glazbenoj sceni još od nagrade za najbolju vokalnu izvedbu na RockOff festivalu 2014. godine, kada je i njezin prvi album “Djeca” dobio nominaciju za Porina u kategoriji najbolji debitantski album, zanimalo nas je susreće li se s lošim kritikama, kako na njih reagira i ima li se ikada potrebe pravdati. – Zašto bih se pravdala? Ne bavim se objektivno mjerljivom djelatnošću, nego nečim što je u suštini vrlo subjektivno. Stojim iza svega što sam napravila i veseli me svaka suvisla povratna informacija – smatra Sara i dodaje: “Nijedna ozbiljna kritika nije mi ostavila gorak okus. A za ad hominem nivo diskursa i razne internet-pljuvačine uistinu nemam ni volje ni vremena”, govori glazbenica koja je, otkad se bavi ovim poslom, odsvirala više od 250 koncerata, a samo prošle godine unatoč pandemiji imala je čak 30 izvedbi. Ipak, nisu je zaobišle teškoće. – Normalno da imam teškoća, baziram svoju egzistenciju na javnim izvedbama i okupljanjima. Uspijevala sam se nekako snalaziti jer si kao dio nezavisne kulture naviknut na stalno kormilarenje u pukotinama i zbog toga i nastupam u formatu nezahtjevne produkcije koja i u proširenom sastavu stane u jedan automobil. To se u totalno skučenim uvjetima pokazalo kao prednost – priznaje Renar ističući da je u ovo doba najviše vesele obitelj, prijatelji te muzika i poezija. – To mi se nekako jedino čini smislenim – tvrdi ona, a kao najveću podršku u svemu ističe neizostavni dvojac.
– Moja majka i moj partner. Ja jesam jedna uporna mazga, ali s podrškom obitelji i voljenih daleko je lakše kročiti kroz džunglu – svjesna je Sara, koja nam na kraju otkriva što je čeka u ostatku ove godine. – Imam čak dva datuma koncerta – 30. travnja je koncertna promocija albuma “Šuti i pjevaj” u klubu Azimut u Šibeniku, a 8. svibnja koncertna promocija u klubu Aquarius u Zagrebu. Nadajmo se da nas epidemiološka situacija neće u tome omesti – zaključuje Sara na kraju.
VIDEO>> Natali Dizdar: Nedostaje mi sloboda i spontanost života