snažan koncertni i digitalni rast

ZAMP objavio listu najuspješnijih glazbenika: Evo koga su stvarno Hrvati najviše slušali prošle godine

Foto: HDS ZAMP
1/5
04.07.2024.
u 13:06

Najveći rast prihoda autora zabilježen je u kategoriji koncerata (40,3%) i priredbi (24,4%) čime je 2023. godina ostvarila novi rekord u prihodima autora od autorskih prava na koncertima, festivalima i priredbama. Podsjetimo, HDS ZAMP je za proteklu godinu obradio čak 38.043 glazbenih događanja koja su se prosječno odvijala na više od 104 različita mjesta svakog dana u Hrvatskoj!

Na valu iznimno bogate koncertne aktivnosti i punog zamaha turizma i ugostiteljstva, 2023. godina je za hrvatske autore bila najuspješnija do sad, uz rekordan iznos prihoda od autorskih prava - zaključak je to upravo objavljenog poslovnog izvješća stručne službe ZAMP Hrvatskog društva skladatelja.

Od prodaje glazbenih licenci za djela 11 tisuća domaćih i više od 130 tisuća stranih autora, HDS ZAMP je ostvario ukupne prihode u iznosu od 23.834.761,14 eura što predstavlja rast od 8,93 posto ili gotovo 2 milijuna eura u odnosu na prethodnu godinu.

Najveći rast prihoda autora zabilježen je u kategoriji koncerata (40,3%) i priredbi (24,4%) čime je 2023. godina ostvarila novi rekord u prihodima autora od autorskih prava na koncertima, festivalima i priredbama. Podsjetimo, HDS ZAMP je za proteklu godinu obradio čak 38.043 glazbenih događanja koja su se prosječno odvijala na više od 104 različita mjesta svakog dana u Hrvatskoj!

Značajan rast od čak 52,85% bilježe i autorski honorari od online i digitalnih prava što je, između ostalog, i rezultat učinkovitog licenciranja te potpisanih ugovora HDS ZAMP-a s gotovo svim značajnim svjetskim glazbenim servisima, Video-on-Demand i UGC platformama koje svoje usluge nude na hrvatskom tržištu. S trenutnim udjelom većim od 10% u ukupnim prihodima od autorskih prava, streaming je na odličnom putu da uskoro prestigne udio prihoda od klasične diskografije i nosača zvuka iz “zlatnog doba” prodaje fizičkih nosača zvuka s kraja devedesetih i početka dvijetisućitih godina. Služba je objavila i grafiku na kojoj se jasno vidi velika i dugo čekana smjena tih dvaju izvora prihoda.
Već uobičajeno, prihodi od prava mehaničke reprodukcije (fizički nosači zvuka, jukebox aparati i sl.) nastavljaju padati: iznos od 229 tisuća € je za 2,7 posto manji nego iznos prikupljen od tih prava prethodne godine. Zbog kašnjenja u poslovnim procesima nekih stranih autorskih društava, prihodi hrvatskih autora iz inozemstva zabilježili su pad od 42% u odnosu na prethodnu godinu, no pripadajući honorari iz 2023. bit će normalno isplaćeni tijekom ove godine pa tu nema razloga za brigu. Najveći iznosi domaćim autorima stigli su od društava koja ostvaruju kolektivna autorska prava u Srbiji, zatim Crnoj Gori, Njemačkoj, Ujedinjenom Kraljevstvu i Sloveniji. Najveći iznosi autorskih prava za strane autore isplaćeni su njihovim društvima u Ujedinjenom Kraljevstvu, SAD-u i Srbiji.

U 2023. godini HDS ZAMP- u je pristupilo 437 novih članova, autora i nositelja prava, a njih ukupno 11 tisuća nikad nisu bili produktivniji: služba ZAMP je zaprimila 12.363 prijave novih djela što je značajan rast u odnosu na 10.018 novih djela iz prethodne godine.

VEZANI ČLANCI:

Rezultati i poslovanje stručne službe ZAMP potvrđeni su i na nedavnoj skupštini Društva održanoj početkom lipnja, kada je izabran i novi predsjednik HDS-a, autor i producent Miro Buljan: “ZAMP je opet uspješno odradio svoj poslovni zadatak, kao i svih proteklih godina. Rast je iznad stope inflacije što pokazuje kvalitetu poslovnih odluka, a tu izvrsnost je prepoznala i godišnja skupština koja je, laički rečeno, "amenovala" poslovnu politiku te izrazila podršku kontinuitetu takvog poslovanja i stabilnosti društva. Iznimno sam zadovoljan i ponosan na sve rezultate sustava. Iz nas je zbilja sjajna godina”, izjavio je Buljan.

“Dogodio nam se “povratak na staro” kojeg smo zazivali tijekom kriznog pandemijskog razdoblja, dapače, to “staro” je u 2023. bilo još bolje i više nego ikad. Usred nezabilježenog “buma” koncertne aktivnosti u Hrvatskoj te ekspanzije digitalnog streaminga, služba ZAMP spremno je i racionalno zastupala prava i interese autora, naših članova. Želimo to raditi još brže, efikasnije i preciznije u budućnosti, a naši rezultati pokazuju da smo tome dorasli i da zaslužujemo povjerenje koje smo gotovo jednoglasno dobili od autora, redovnih članova HDS-a na nedavnoj skupštini Društva. Na tome im, u ime svih djelatnika, srdačno zahvaljujem”, zaključuje glavni direktor HDS ZAMP-a, Nenad Marčec.

Novost u odnosu na dosadašnje ovakve godišnje izvještaje predstavljaju rezultati praćenja online prihoda glazbenih djela. Tako osim uobičajenih popisa najuspješnijih domaćih autora i najemitiranijih pjesama u domaćem radijskom i televizijskom eteru, HDS ZAMP ove godine po prvi put objavljuje i listu top 10 autora i djela na digitalnim servisima na teritoriju RH. A tu su stvari osjetno drukčije od radijskog i TV „etera“: triljski (t)reper Grše ima čak tri pjesme na listi top digitalnih djela. Uvjerljivo prvo mjesto drži “Mamma Mia”, “Sip” zauzima treće, dok je “Highlife” na sedmom – svi nastali u suradnji s hit producentom Mihovilom Šoštarićem Lockroomom. Eurovizijski banger “Mama ŠČ!” Leta3 na drugom je mjestu, Vojkova “Mamacita” na četvrtom, a na petom nezaobilazna svadbena himna “Dajem ti rič” Dalmatina (Ivo Jagnjić) čija se “Refužo” također nalazi na listi. Navijačka “Igraj moja Hrvatska” Zaprešić Boysa bila je šesta najtraženija pjesma u državi, hit duet “Trebaš li me” Matije Cveka, Zvonimira Husnjaka i Eni Jurišić je na osmom mjestu, a plasman tri desetljeća stare Oliverove i Gibonnijeve “Cesarice” u top digitalnih 10 i ne treba čuditi s obzirom da je riječ o jednoj od postojano najvoljenijih domaćih pjesama.

Velika fotogalerija s proslave rođendana Večernjeg lista: Brojni poznati uživali su na spektakularnom partyju

1/119

Veliki katalozi pjesama ili nekoliko intenzivnih godina velikih hitova zaslužni su što su 10 najuspješnijih domaćih autora na digitalnim servisima tako (abecednim redom imena): Grgo Šipek Grše, Husein Hasanefendić Hus, Ivo Jagnjić, Marko Perković Thompson, Mihovil Šoštarić Lockroom, Nenad Ninčević, Tonči Huljić, Vjekoslava Huljić, Zdenko Runjić i Zlatan Stipišić Gibonni koji ujedno predvodi i listu glazbenika s najviše prodanih ulaznica za svoje koncerte u Hrvatskoj 2023. godine. To mu je siječnju donijelo već poznato i zbilja prestižno priznanje Cesarica Koncertni Bestseller.
Šestoro autora s digitalne liste, Hus, Ninčević, bračni par Huljić, Runjić i Gibonni, nalaze se i na listi najuspješnijih hrvatskih autora po ukupnoj zaradi, od svih izvora prihoda. Nju, uz spomenute, zaokružuju, abecednim redom imena: Ante Pecotić, Branimir Mihaljević, Miroslav Buljan i Neno Belan. Kod TV i radijskog izvođenja manje je novih imena u samih top 10: povratnički singl Parnog valjka “Moja glava, moja pravila” autora Huseina Hasanefendića Husa dominirao je eterom u 2023. godini.

„Izuzetno mi je drago što je naša pjesma najemitiranija na domaćim radijskim postajama, hvala urednicima koji su poslušali i zavrtili pjesmu. Nisam imao nikakvih očekivanja, nismo znali ni hoće li uopće biti prihvaćena, pa je zadovoljstvo tim veće. Rezultati ZAMP-a za proteklu godinu su dobra vijest za sve, riječ je o društvu koje je izuzetno dobro posloženo i više nema dileme čemu služe autorska prava“, izjavio je ovom prigodom Hus.

Duet Petra Graše i Nine Badrić “Nemoj” (autori Tonči i Vjekoslava Huljić te Petar Grašo) na drugom je mjestu najemitiranijih, a na visokom trećem nalazi se lanjska najuspješnija pjesma, hit “Trebaš li me” Matije Cveka i Eni Jurišić čiju je produkciju izvrsno odradio Z++. Massimove izvedbe “Malog kruga velikih ljudi” i “Zamisli” drže četvrto i peto mjesto, na šestom su “Stare navike” Prljavog kazališta, dok je “Mama ŠČ” Leta3 zauzela sedmu poziciju. Iz autorske radionice obitelji Huljić osmo i deveto mjesto najemitiranijih zauzele su “Samo se ljubit isplati” Jelene Rozge i “Sve smo mogli imat” Doris Dragović  (autor glazbe Ivan Huljić). Listu medijima omiljenih 10 pjesama zaključuje balada “Sve što treba znat o ženi” dubrovačkog benda Silente, tj. braće Tibora i Sanina Karamehmedovića.
Najzastupljeniji regionalni autori u domaćem eteru su bili Aleš Vovk (Raay), Bojan Vasić, Đorđe Balašević, Marjan Babić i Petar Stokanović.

Pet inozemnih autora čija su djela ostvarila najveće autorske prihode u Hrvatskoj su, ponajviše zahvaljujući rasprodanim koncertima bili ABBA-in dvojac, Benny Anderson i Bjoern Ulvaeus, zatim Daniel Reynolds i Wayne Sermon iz benda Imagine Dragons te James Jackson, poznatiji kao 50Cent. Najemitiranija pjesma inozemnih autora u Hrvatskoj u 2023. bila je “Flowers” Miley Cyrus.

Cijelo godišnje izvješće HDS ZAMP-a dostupno je na linku.

VIDEO Goran Višnjić na predstavljanju Rimčevog robotaksija

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije