Stvaranje igrača, odnosno genetski kod, jedna je od najprepoznatljivijih stvari kada govorimo o nogometu na ovim prostorima. Cijeli tekst mogli bismo posvetiti samo nabrajanju imena hrvatskih nogometaša koji su stekli najvišu moguću reputaciju u svjetskom nogometu, zaradili novac i posljedično izgradili imidž hrvatskog proizvoda. Kada govorimo i izgradnji tog imidža, velik posao proteklih je dvadesetak godina odradio Dinamo. Svojim trgovačkim talentom taj financijski imidž izgradio je Zdravko Mamić, a u novije doba dosta se toga odrađivalo po inerciji nakon što su prodani brojni igrači u višemilijunskim transferima, od Olma, Gvardiola, Majera, Jakića, Franjića...
Transferi su najvažniji
– Naravno da su u tom stvaranju financijskog imidža, kako sami kažete, najvažniji transferi, odnosno rezultati u europskim natjecanjima. Dinamo je ozbiljna iznimka u svjetskim okvirima, gdje se uspješno gradila politika transferiranja igrača za velike iznose, a održavao se rezultat u Ligama prvaka i Europskim ligama. Dinamo je došao do ozbiljnog budžeta (oko 60 milijuna eura, nap. a.), koji se sada mora održavati – počeo je Romeo Jozak, čovjek koji je svojedobno bio jedan od najvažnijih operativaca zagrebačkog kluba, glavni čovjek za razvoj škole, danas jedan od najvažnijih ljudi u nogometnom razvoju Saudijske Arabije.
Što je bilo ključno u stvaranju takvog imidža?
– Svaka kvalitetna izvedba na terenu dominantno se mjeri svojim kontinuitetom. Tako se mjeri i izvedba nekog kluba. Bilo je jako puno klubova koji su plesali samo jedno ljeto, primjerice APOEL ili Ludogorec. Dinamo je, s druge strane, imao kontinuitet i dobro je odrađen balans između transfera i igrača koji su ostajali da bi se održavao rezultat. To bi trebala biti formula za vremena koja dolaze jer, ako se klub ne plasira u Ligu prvaka, ta priča može biti dvosjekli mač. Naravno, bit će nešto novca od televizijskih prava, ali to su jako mali iznosi u odnosu na njegove potrebe...
Priča je, naravno, počela ustrojem škole u kojoj su stasali neki od najpoznatijih igrača...
– Prvi ozbiljan takav transfer bio je, čini me se, onaj Eduarda da Silve, koji je ozbiljno odjeknuo. Ja sam počeo raditi Dinamove kampove po Europi, Americi, Kanadi, Bosni i Hercegovini, Australiji... To su bili počeci samo s Hrvatima u inozemstvu, jer oni su znali što je Dinamo i samo njima bilo je moguće prodati taj brend. Sada to više nije tako. Dinamo ima kampove koji nisu vezani strogo za Hrvate jer se napravio ozbiljan brend.
Što će Dinamu trebati da ta priča bude i dalje stabilna?
– U ono vrijeme bilo mi je puno lakše raditi jer ostatak Hrvatske nije ni približno razmišljao u tom razvojnom smjeru. Bilo nam je puno lakše uzeti igrača iz Hajduka, Osijeka i Rijeke, to smo radili kako smo htjeli. Sada igrače potpisuju i u Šibeniku, Istri, Slaven Belupu, ne samo onim najjačim klubovima, kaže Jozak i naglašava:
Nije samo talent bitan
– Lakše je doći na vrh nego na njemu ostati. Konkurencija je velika i svi pametni ljudi koji imaju vremena uložiti pet, šest, sedam godina da se "zalaufa" nogometna škola i stvori pogon kasnije se na osnovi toga hrane. Dinamo mora imati stabilnu proizvodnju, u kojoj je zbog izazova našeg mentaliteta trenutačnog uspjeha i u kojoj je malo strpljenja za čekanje nekakvog petogodišnjeg plana jako teško odoljeti pritiscima, odnosno potrebama nogometnog i tržišnog kapitalizma. Tu ima jako puno prostora za nestabilne projekte. Recimo, formiranje platnog razreda za igrače po određenim kategorijama, odnosno formiranje psihologije koja se bavi mladim igračima, posebice kada govorimo o plaćama za te mlade igrače koje su otišle u nebo. Dinamo mora imati stabilnu glavu u proizvodnji. Sada sam pratio Dinamo na turniru koji smo organizirali mi u ministarstvu sporta Saudijske Arabije. Vidio sam dobre igrače koji su začahureni u svoj talent, iz kojeg moraju napraviti iskorak. No oni se dominantno koriste talentom da rješavaju probleme. Jedno je biti dobar igrač, a drugo je ono što Dinamo traži, a to je transfer za sedam milijuna. Da ne kažem za 10, 20, 30, 40 milijuna... Da bi se održao korak sa svijetom, mora se stvarati razvojno ozračje podsvjesnih nogometnih okolnosti u kojima talentirani igrač mora ući u dnevni automatizam i mašineriju koja ga pritišće sa svih strana i izvlači ga izvan zone komfora – zaključio je Jozak.
>>> Dinamovci nakon jedine pobjede nad Hajdukom prošle sezone
ako turci nude milijun, vi ponudite 2 za Livaju hahahaha