Čak trećina svih engleskih radnika javila je 7. lipnja 2002. godine svojim nadređenima da su se razboljeli. Drugog izbora za njih, zagrižene pratitelje igara svoje nogometne reprezentacije, nije bilo: telefonski poziv u poduzeće značio je da mogu bez muke gledati utakmicu Engleska – Argentina na Svjetskom prvenstvu u Japanu i Koreji.
Englezima, koji se smatraju nogometnom nacijom, prošli je SP donio oko tri milijarde funti gubitka za nacionalno gospodarstvo, jer su zaposleni pohrlili na godišnje i bolovanja. Ove godine, pak, procjenjuje se sličan gubitak no pojedini su poslodavci, poput lanca supermarketa Asda, ponudili radnicima od tjedan do dva neplaćena odmora kako bi pratili SP u Njemačkoj.
Što se zanimanja navijača tiče, slično je i u Hrvatskoj, no domaće nam gospodarstvo zbog nogometnih europskih ili svjetskih smotri neće trpjeti značajne štete. Istraživanje internetskog portala Posao.hr prošloga tjedna pokazalo je da će 15 posto zaposlenika u domaćim tvrtkama odglumiti bolest kako ne bi propustilo najzanimljivije utakmice, a trećina njih kani uzeti godišnji. No, bojazni da će propustiti utakmice vatrenih na TV-u za hrvatske radnike zapravo i nema. S Brazilcima se sučeljavamo u 21 sat, s Japancima u 15 sati ali u nedjelju, a s Australijom igramo na neradni državni praznik. U istraživanju je sudjelovalo 455 poslodavaca, no 91 posto njih uvjereno je da će njihovu poduzeću zbog SP-a pasti produktivnost.
Posao
Najveći hrvatski poslodavci ne očekuju da će njihovi zaposlenici navaliti na godišnje odmore. HŽ, HEP, T-HT i Podravka ukupno zapošljavaju oko 40.000 ljudi. U HŽ-u nam kažu da SP nema nikakva utjecaja na iskorištavanje godišnjih odmora u kompaniji, no ne mogu potvrditi ni opovrgnuti jesu li pojedini radnici namjerno planirali godišnje u vrijeme SP-a.
U Podravci kažu da će omogućiti radnicima da odu na godišnji i u vrijeme SP-a, s time da se nesmetano odvija posao u kompaniji. U HEP-u nemaju dojam da se nešto neobično događa u smislu povećanih zahtjeva za godišnji. U T-HT-u je oko 10 posto radnika zatražilo godišnji u lipnju i srpnju. Riječ je, kažu, o iskorištavanju starog godišnjeg te ne primjećuju nikakvu razliku u odnosu na prethodne godine.
No, žele li sačuvati mentalno i tjelesno zdravlje svojih radnika, i hrvatski bi poslodavci trebali malo olabaviti te onima koji rade u drugoj ili trećoj smjeni ipak dopustiti gledanje utakmice na poslu. Goran Bakula, gospodarski savjetnik Nezavisnih sindikata, ističe kako su se takvi primjeri u inozemstvu pokazali dobrima. – Sve tvrtke u zemljama čije su se nacionalne vrste plasirale u završnicu ovoga najvećeg nogometnog skupa suočit će se s iznenadnim bolovanjima, pojedinačnim ili kolektivnim godišnjim odmorom svojih djelatnika na dan ili dva. Učinak nacionalne kohezije često je bitan čimbenik u osjećaju zajedništva koji pojedinac često dijeli sa suradnicima na poslu. Podaci govore da ako momčad izgubi, nastaje razočaranje ali ostaje ispunjenje mogućnošću praćenja utakmice, dok bol zbog eventualnog gubitka utakmice u pravilu biva kratkotrajna – kazuje Bakula.
Obiaji
U mnogim je zemljama, nastavlja, uobičajeno da radnici ne dođu na posao dan nakon nedjeljne utakmice.
– Za vrijeme olimpijskih igara države su sklapale primirja i nisu vođeni ratovi, a za vrijeme mnogih prvenstava oči cijeloga svijeta bile su usmjerene sportskim borilištima. U Velikoj Britaniji nije neobično ako radnici ponedjeljkom ne dođu na posao, već je to uobičajena praksa, budući da je u njihovoj tradiciji gledanje nogometnih utakmica i navijanje na stadionima i u pubovima, gdje u društvu drugih navijača zajedno provode vrijeme družeći se ponekad i do kasno u noć – zaključuje Bakula.
SP u brojkama
15.000
Hrvata ima ulaznice za SP
30 %
Hrvata kani na godišnji odmor za vrijeme SP-a
91 %
poslodavaca boji se da će im pasti produktivnost za vrijeme SP-a
3
milijarde funti gubi englesko gospodarstvo zbog nerada za vrijeme SP-a
Prodanih 30 posto više!
Trgovine, ugostitelji i proizvođači hrane i pića u vrijeme SP-a najviše profitiraju.
Trgovci TV prijamnicima u svakom četverogodišnjem ciklusu europskih ili svjetskih prvenstava ubiru znatne materijalne plodove navijačke groznice. Prodaja uoči spektakla raste oko 30 posto u odnosu na standardne mjesece. Jedna od najvećih domaćih kuća za prodaju elektronike, Europatrade, bilježi identičan trend. Kako bi privukli još više kupaca, osmislili su i akciju kojom će kupci TV-a koji pogode hoće li Hrvatska proći skupinu dobiti još jedan televizor besplatno.
– Već prošli mjesec osjetili smo znatno veće zanimanje kupaca. Strahovit je pritisak vlasnika kafića i hotelijera, ali kupuju i građani za svoje domove – kaže Nino Konecki iz Europatradea.