Proteklih 12 godina CES je otvarao Bill Gates nadmećući se u
privlačenju svjetala reflektora sa Steveom Jobsom koji bi gotovo
istodobno otvarao Macworld. No čelnik Applea ima zdravstvenih problema
a Gates više nije čelnik Microsofta; stoga je ovogodišnji CES otvorio
njegov nasljednik Steve Ballmer – vrlo uspješno. Osim što je bio
zabavan (“Gates mi je dao savjet: dva se sajma održavaju istodobno –
pazi da odeš na pravi”), Ballmer je u Las Vegasu predstavio nešto što
je izazvalo više interesa od bilo kojeg ‘gadgeta’: Windowse 7. Od petka
svi zainteresirani mogu isprobati nove Windowse, koji su još u testnoj
fazi, no hvale ih gotovo svi koji su ih isprobali (a takvih ima dosta,
jer su Windowsi 7 Microsoftu “pobjegli” na internet prije službenog
predstavljanja).
Veliki mali ekran
Dakako, sajmom potrošačke elektronike ipak nisu dominirali ekrani
računala, već oni koje smo nekad zvali ‘mali ekrani’ a danas im taj
naziv nikako ne pristaje: televizori. Oni su još uvijek nedodirljivi
carevi kućne elektronike, no njihova slava pomalo blijedi: prosječni
Amerikanac danas više vremena provodi uz internet nego uz TV. Stoga su
na CES-u svi najveći proizvođači televizora predstavili modele koji se
mogu spojiti na internet.
Nažalost, to još uvijek ne znači da ćete iz naslonjača moći pogledati
svoje omiljene web stranice ili provjeriti e-mail: rješenje koje su
predstavili Sony, Samsung i LG temelji se na tehnologiji Yahooa a ono
omogućava da na TV-u pogledate samo neke internetske sadržaje: vijesti,
fotografije s Flickra, dio MySpacea, aukcije eBaya... LG tomu dodaje i
direktan pristup YouTubeu a Panasonic ima vlastitu tehnologiju koja
omogućuje download filmova s Amazona. Najzanimljiviji je Intelov čip
koji TV-u daje interaktivnost: u Disneyju su natuknuli da će on
omogućiti gledanje različitih verzija finala zadnje sezone
“Izgubljenih”. No taj je čip od većih proizvođača televizora prigrlila
jedino Toshiba.
Recesija u SAD-u osjeća se i na sajmu potrošačke elektronike: CES je
ove godine nešto manji nego lani a njime više ne dominiraju mamutski
televizori poput 150” plazme kakva je predstavljena lani. Najveća gužva
stvarala se oko puno manjih OLED televizora koji daju očigledno bolju
sliku od LCD-ova i plazmi, a k tome su i moderno tanki. (Vitka linija
je i inače vrlo tražena: novi rekorderi su Samsungov LCD od 6,5
centimetara i Panasonicova plazma od 8,5 cm.) OLED televizore zasad
proizvode samo Sony, Samsung i LG. Pomalo je komično što se ističe
njihova štedljivost – kao da ima smisla kupiti superskupi TV da bi se
uštedio koji cent na struji – no riječ je o još jednoj pomodnoj
ludoriji Amerikanaca koji su upravo otkrili ekologiju pa se svaki drugi
proizvod na CES-u predstavlja kao “zelen”.
Gužvu su izazivali i 3D televizori koje su također predstavili gotovo
svi vodeći proizvođači, premda je većina TV-a koji prikazuju sliku u
tri dimenzije (u pravilu vidljivu tek uz pomoć posebnih naočala) još
uvijek u stadiju prototipa i daleko od masovne proizvodnje (te još
dalje od prihvatljive cijene).
Prenosivi Blu-ray
No zato su prosječnom kupcu sve bliži Blu-ray uređaji, a i njih je bilo
svakakvih: od prvog prijenosnog Blu-raya (Panasonic) preko prvog koji
se može objesiti na zid (Samsung) do prvog s internetskom vezom (LG).
Convergence (“prožimanje”) je engleska riječ koja se koristi kad se
opisuje stapanje različitih funkcija u jednom uređaju. To je ujedno i
riječ koja najbolje opisuje ovogodišnji CES, koji se zatvara danas. Na
njemu su predstavljeni ne samo televizori koji “idu na internet” nego i
kamkorderi sa GPS-om, fotoaparati s MP3 playerom, televizori s
priključkom za iPod (i iPhone)... Nastavi li se taj trend – a nema
sumnje da hoće – uskoro ćemo u džepu imati spravice koje su toliko
svestrane da će im biti teško odrediti (jednu) funkciju. Prema njima su
današnji mobiteli – samo obični telefoni.
Naš reporter obišao je najveći svjetski sajam potrošačke elekronike