Neispravno je gotovo 300.000 automobila na hrvatskim prometnicama!
Naime, na tehničkom pregledu padne svaki peti automobil. Ranije je
situacija bila i gora - na godišnjem tehničkom pregledu ne bi
zadovoljio svaki četvrti osobni automobil registriran u Hrvatskoj.
Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, registriranih osobnih
vozila 2006. je bilo 1,412.698, a od toga ih je 59.958 registrirano
prvi put, što znači da su se tek ove godine morali pojaviti na
tehničkom pregledu.
Lani je zabilježeno 1,491.127 registriranih osobnih vozila. Iako je
prva pomisao da je za loše rezultate kriv ekotest, odnosno ispušni
plinovi, pokazalo se da ekotest nije glavni
problem. Automobili na tehničkom pregledu najčešće padaju zbog
- svjetala.
- Greške koje se na tehničkom pregledu uočavaju, najčešće su na
svjetlosnoj opremi, zatim na kočnicama. Tek nakon toga problem je u
ispušnim plinovima, što se otkriva na ekotestu - objasnio nam je Zoran
Kalauz iz Centra za vozila Hrvatske.
Centar za vozila Hrvatske već nekoliko desetljeća prati tehničke
preglede, te najčešće greške uočene na automobilima. Od ukupno
1,706.537 vozila (1,335.588 osobnih automobila) pregledanih u 2007.
godini, njih 18,15 posto bilo je neispravno.
U prvih šest mjeseci 2008. na tehničkom pregledu palo je 20,49 posto od
ukupno pregledanih 917.086 vozila.Auti koji ne zadovolje na tehničkom
pregledu obično ne padnu samo zbog jedne stvari, već im, u prosjeku,
utvrde tri greške. Najveći broj grešaka utvrđen je kod svjetala i
žmigavaca, zatim na kočnicama, pa pri ekotestu (problemi kod 4,85 posto
vozila). Pri provjeri kočionog sustava, osobne automobile muči
nejednolika kočna sila, ali i loše “hvatanje” parkirne kočnice, kao i
kočni cilindri.
Nakon ekotesta, slijede nedostaci na ovjesu i kotačima, pa manjkava
oprema vozila. Motor je na petom mjestu, a slijede problemi na
karoseriji, pa stakla i uređaj za upravljanje. U izvještajima su često
i problemi s bukom.
Iako nam se čini logičnim da bez tablica nemate što tražiti u stanici
za tehnički pregled, 379 puta na tehničkom su se pregledu vozači
pojavili bez registarskih pločica. Pokidane manžete često su bile
razlog “pada”, kao i neispravna truba. Mnogi automobili imaju problema
s korozijom, a česte su i potrošene gume, oštećeni vjetrobrani i
retrovizori.Iako su vozači ljutiti kad ih vrate s tehničkog pregleda,
njegov je smisao otkriti kvar koji bi mogao prouzročiti nezgodu.
Redovno servisiranje i održavanje vozila najbolji je način da
automobilu osigurate prolazak na tehničkom pregledu. Neposredno prije
pregleda, sami možete provjeriti rade li žarulje na svim svjetlima, u
kakvom je stanju obvezna oprema, drži li ručna kočnica... I još jedna
bitna stvar - prije odlaska na tehnički pregled operite automobil.
Koliko košta tehnički pregled
Tehnički pregled za osobni automobil stoji 141,23 kn + naknada za ekotest. Iznos koji valja dati za ekotest ovisi o vrsti motora. Vlasnici dizelaša ekotest plaćaju 94,95 kuna, oni čija su vozila bez katalizatora 49,07 kuna, dok ekotest za benzinske automobile s katalizatorom stoji 92,16 kuna. Ako je vaše vozilo proglašeno neispravnim pa ponovno morate na tehnički pregled i ako to učinite u roku 10 radnih dana, naknadu nećete trebati ponovno platiti. Ako je vaše vozilo palo na ekotestu, prvi ponovljeni ekotest u roku 10 radnih dana zaračunat će se u iznosu od 50 posto početnog iznosa pune naknade.
Ne zaboravite!
Na tehnički pregled valja se uputiti s nekim dokumentima. Kako se ne
biste kući vratili neobavljena posla, ne zaboravite da vam treba:
- osobna iskaznica vlasnika
- knjižica vozila
- prometna dozvola vlasnika
- stara polica osiguranja (zbog bonusa)
- u slučaju prijenosa boniteta s drugog vozila - kupoprodajni ugovor
- u slučaju oslobođenja od cestarine potvrda o invalidnosti ili vojna
potvrda o invalidnosti
Dotrajali dijelovi ovjesa
Stara i dotrajala vozila znaju imati popucane elemente ovjesa. Vlasnici ih “krpaju” svakvim metodama, no jedino je ispravno rješenje otići serviseru da zamijeni dotrajale dijelove. Primjerice, na tehnički je pregled vozač dovezao automobil sa slomljenim prednjim oscilirajućim ramenom, što se moglo dogoditi zbog dotrajalosti ili snažnijeg udarca kotačem u prepreku. Takvim vozilom vozač teško može držati smjer na cesti.Drugi je primjer pokidana manžetna, što je također popriličan kvar. Ako se vlasnik s njom vozi dulje vrijeme, površina kočnih elemenata je masna, pa taj kotač ne koči.