Razmjeri financijske krize, koja preko ostalih tržišta kuca i na naša
vrata, sada se teško mogu sagledati. Nemoć da se sa sigurnošću
pretpostavi što će se događati u mjesecima pred nama otvara prostor
raznim scenarijima - od onih da krize u nas neće ni biti, pa do toga da
će mnogi manji trgovci automobilima staviti ključ u bravu.
Realna je situacija - ako je suditi prema procjenama zastupnika
automobilskih marki za naše tržište - u sredini. Kriza nas neće
zaobići, to je jasno. Također, automobil je među prvim stvarima kojih
se možemo odreći. No, vjerojatno ga se ipak nećemo odreći, osim ako nam
banka uskrati kredit. Možda ćemo jedino biti malo skromniji, pa se
odlučiti za manji, skromnije opremljen.
U neslužbenim razgovorima, predstavnici automobilskih marki nisu
skrivali strahove, govoreći o čak 30 posto odbijenih zahtjeva za
kreditiranjem. Usporedbe radi, dosad je bilo uobičajeno da banke i
leasing kuće odbiju približno jedan posto mogućih kupaca automobila
putem kredita ili leasinga. No, kad smo zatražili službeno očitovanje o
krizi koja se očekuje, te o tome kakvom vide 2009., stavovi im nisu
bili tako pesimistični, ili su ih prešutjeli.
Većinom očekuju da će sljedeće godine ukupno prodati manje automobila
nego ove, a samo rijetki očekuju tržište na razini ovogodišnjeg. Oni
koji se usuđuju spominjati brojke, vele kako očekuju smanjenje tržišta
10 do 15 posto, tek rijetki priznaju da se pribojavaju i 35 posto
manjeg tržišta.
U skladu s tim su i narudžbe poslane tvornicama - dok
neke marke za predstojeće mjesece nisu naručile nijedan automobil nego
će prodavati sa zaliha dok ne vide kako će se karte posložiti, drugi su
naručili još veće količine novih vozila nego u prethodnom razdoblju.
Uočljiva je i razlika između onih koji prodaju automobile dostupne
prosječnom Hrvatu, te onih čije marke mogu kupiti samo imućniji. Naime,
u salonima luksuznijih marki očekuje se pad prodaje povoljnijih modela,
no kriza se na skupljim autima ne bi trebala osjetiti.
Također, zastupnici automobilskih marki ne planiraju Hrvate
obeshrabrene krizom na kupnju poticati snižavanjem cijena (osim u
povremenim prodajnim akcijama). Prilagođavat će se tržištu koliko budu
mogli, ali općenitog pada cijena neće biti jer, vele, cijene sirovina
za proizvodnju automobila i dalje rastu.
KRIZA PRED VRATIMA Dok su neki otkazali narudžbe novih automobila iz tvornice, drugi ih naručuju još više nego dosad