Pri upisu u srednju školu od ove školske godine važnu bi ulogu u nekih učenika mogla imati njihova ocjena iz vladanja.
– Kada dva učenika prijavljena u istu školu imaju jednak broj bodova, prednost pri upisu trebao bi imati onaj koji ima bolju ocjenu iz vladanja. To je moj prijedlog koji bi u sljedećim danima trebalo dobro razraditi, ali i razmotriti sa stručnim suradnicima u školama. To je afirmativan pristup, ima pedagoško opravdanje i šalje djeci jasnu poruku da se nagrađuje i ponašanje. To može biti i element prevencije vršnjačkog nasilja – tumači nam državni tajnik za srednje školstvo Želimir Janjić.
Podsjeća da posljednjih godina, posebno u najatraktivnijim školama, ima učenika koji skupe šezdeset i više bodova, da često više učenika ima jednak broj i smatra da bi vladanje odlično došlo kao dodatan kriterij odabira. Vrednovalo bi se samo primjereno, odnosno uzorno vladanje, a dobro i loše ne bi donosilo ni pozitivne ni negativne bodove.
– Načelno, ta mi ideja zvuči jako dobro. No postavlja se pitanje kako dati ocjenu iz vladanja, tko je daje i po kojim kriterijima. Danas o njoj odlučuje samo razrednik, ali on nema uvid u ponašanje učenika na svim predmetima, pogotovu ne u velikim školama u kojima se pojedini nastavnici gotovo ne sreću pa nemaju priliku ni razgovarati o ponašanju svakog učenika – komentira Sonja Mudrić, profesorica zagrebačke Športske gimnazije.
Ako se ocjena iz vladanja uvrsti kao jedan od kriterija za upis u srednju školu, onda se na temelju prijedloga razrednika mora uskladiti na sjednici razrednog vijeća, ističe prof. Mudrić. Za razliku od nje, Ljiljani Klinger, ravnateljici OŠ Matije Gupca, ideja se baš i ne sviđa.
– Nama je u interesu svakom djetetu pružiti drugu priliku, a ne ga, zbog neke nepodopštine, obilježiti za cijeli život. Što više o tom prijedlogu razmišljam, to mi se manje sviđa – zaključuje Klinger.
Nastavnici kritični, kriteriji nisu svugdje isti
U ocjeni iz vladanja vidljiva je odgojna uloga škole. Ali ako bi se to uvelo kao jedan od kriterija za upis u srednju školu, onda bi se na nastavnike, posebno na razrednike u osnovnim školama stavila prevelika odgovornost i pritisak – komentira prof. Mudrić. Ravnateljica Klinger upozorava da se iza ocjene "uzorno vladanje" zarađene u dvije različite škole može mnogo toga skrivati jer kriteriji nisu ujednačeni. Učitelj, kaže, neće djetetovo vladanje ocijeniti dobrim ako zna da to može negativno obilježiti njegov život.
Ako učenici imaju isti broj bodova, upisat će se onaj - s boljim vladanjem: a gdje čemo se onda upisati mi pravi Hrvati ? Oni koji su brzi i sposobni aktivni pobjeđuju u svim ratovima sa i bez oružija ?