U osnovnim i srednjim školama u školskoj godini 2011./2012. dogodilo se ukupno 2435 nasilnih slučajeva. Od toga je većina počinjena u osnovnim školama, čak 1517, dok je u srednjim školama bilo 918 nasilnih slučajeva. Riječ je o različitim oblicima nasilja, a mnoge je zapanjilo to što je među osnovcima bilo čak osam slučajeva spolnog zlostavljanja i jedno samoubojstvo. Sukoba koji su završili tjelesnim ozljedama bilo je 164, te četiri slučaja zloporabe opojnih droga. Među srednjoškolcima su sukobi u 87 slučajeva završili tjelesnim ozljedama, a korištenje droge evidentirano je 91 put.
Poziv u pomoć
To su, prema mišljenju stručnjaka, alarmantni podaci, a zabrinjavajuće je da su razni oblici nasilja među školarcima u porastu i da ih je ove godine više nego prošle, a u posljednjih pet godina takvih je slučajeva čak 280 više.
– Kada je nasilno, dijete vapi za pomoći, pogotovu dijete u nižim razredima osnovne škole tako šalje poruku – teško mi je, pomozite mi – komentira sveučilišna profesorica, psihologinja Mirjana Nazor sve veći broj slučajeva nasilja i među najmlađima. Educiranim nastavnicima i roditeljima to je znak da razgovaraju s djetetom, da doznaju što ga muči, a ako mu sami ne mogu pomoći, da angažiraju odgovarajućeg stručnjaka.
– Škola je, na žalost, kao i roditelji, zapostavila svoju odgojnu ulogu. Nastavnici su mi znali reći da nije njihov posao baviti se problemima djeteta, da to trebaju raditi psiholog i pedagog. Dok oni koji rade u školama vjeruju da im je jedini posao prenošenje znanja, dotle će stvari biti sve gore i gore – prognozira prof. dr. Nazor. Dodaje također da su odrasli loš primjer djeci jer i sami nesporazume i probleme rješavaju nasilno.
Odgojna uloga
Ističe također da nastavnici svojim ponašanjem odgojno djeluju na djecu, samo što je nekad taj utjecaj dobar, nekad loš.
– Djeci nedostaje ljubavi, razumijevanja i povjerenja između njih i roditelja i između njih i učitelja. Odatle proizlaze ostali problemi – zaključuje prof. dr. Nazor.
Da je rad i angažman nastavnika osobito važan za ponašanje djece, slaže se i ravnateljica Osnovne škole Matije Gupca Ljiljana Klinger. U njezinoj školi drastičnih slučajeva nasilja – fizičkih ozljeda, seksualnog uznemiravanja, uzimanja droge, razbojništava, samoubojstava – nije nikada bilo.
– Mislim da je razgovor put kojim dolazimo do toga da drastičnih slučajeva nasilja nema. S djecom treba raditi i kroz slobodne aktivnosti i neke druge oblike rada koji će njima biti zanimljivi. Djeci pomažemo da usvoje primjerene obrasce ponašanja u društvu kako bi bila što uspješnija i prihvaćena u svojoj sredini, a uspješna i zadovoljna djeca nisu sklona nasilju – objašnjava ravnateljica Klinger. Odgojno djeluju na svoje učenike, ali isto tako paze da ne zadiru u dio za koji je odgovorna obitelj. To je pitanje tradicije, svjetonazora, vjere.
– Zadaće nam se dijelom poklapaju, a svoj dio radimo najbolje što možemo – zaključuje.
>> Nasilje u školi – dječak dva sata pretučen sjedio na nastavi
Propaganda! Zar će uvođenjem spolnog odgoja djeca prestati biti nasilna? U Americi je spolni odgoj odavno uveden, a koliki postotak nasilja među djecom? I ne samo spolnog!