HAMBURGERIX?

Autor Asterixa prodao se – McDonaldsu!

McAsterix
AFP
23.08.2010.
u 14:48

Francuzi vrište do neba: Albert Uderzo nacrtao je reklamu na kojoj se veselica u galskom selu, obvezna na kraju svake epizode, događa u – McDonaldsovu restoranu.

Cijela Francuska, domovina najistančanije gastronomije, potpala je pod vlast velikoga američkog lanca brze hrane. Cijela? Da, cijela, jer se McDonaldsu ne opiru više ni stanovnici malog sela u Armorici kojima je čarobni napitak njihova druida davao snagu da odole dvostrukim cheesburgerima, milk-shakeovima i Coca Coli, i drže se svoje pečene svinjetine, kozjeg mlijeka i smrdljive ribe (koju pak ne spominjite pred kovačem jer će opet biti mlaćenja).

Scenarist najpopularnijeg stripa Europe (i ne samo njega nego i Lucky Lukea i Iznogouda) Renee Goscinny, Bog da mu dušu prosti, već je 33 godine u grobu u kojem se sad sigurno okreće zbog takve izdaje svog suradnika, crtača Alberta Uderza. Nakon što je Uderzo prije nekoliko godina tvrtku koja ima prava na Asterixa prodao izdavačkoj korporaciji Hachetteu, što je prouzročilo komplikacije s autorskim pravima (zbog kojih, između ostalog, već godinama na našem tržištu nema stripova o Asterixu), čak i rođena kći optužila ga je da je prodao duh i dušu onog što radi za male novce. A koliko je Sylvie Uderzo bila u pravu, vidi se iz ovoga zadnjeg poteza.

Nije to prvi put da Asterix reklamira McDonalds, već su se marketinški povezali na prikazivanju filma "Asterix i Kleopatra", ali ovaj put se otišlo zbilja predaleko. Zar Asterixa, koji je svojedobno obišao cijelu Galiju boreći se s Rimljanima samo da bi donio đakonije za seosku gozbu, i njegova seoskog starješinu koji je zbog ljubavi prema iću i piću morao na nezaboravno liječenje u toplice (u "Štitu iz Overnje") te Obelixa koji je zbog nedostatka pečenih praščića napustio čak i čarobni otok prepun prelijepih žena ("Asterixovih 12 zadataka"), smjestiti u plastično okruženje restorana s plastičnom hranom i umjetnim pićima? O tempora, o mores! (Ovo zadnje tek da ispunimo obvezu bar jedne latinske replike u svakom Asterixu.) Alberte Uderzo, gdje će ti duša?

Ključne riječi

Komentara 2

ST
Stole1
15:35 23.08.2010.

Svi očito vole s... po McDonaldsu a \"restorani\" su im prepuni unatoč mizernim porcijama uparenim sa suludo visokim cijenama , vjerujem i da autor članka redovito ga posjećuje. Nema se tu što čudit, to je jedna od najjačih svjetskih tvrtki sa buđetom većim od dosta država i što oni zamisle sve mogu provest u djelo, pa čak i to da su sponzori za olimpijske igre.

MO
Morkin
15:55 23.08.2010.

Još i danas se dobro sjećam intervjua koji je Uderzo u drugoj polovici 80tih (1986 čini mi se) dao \"Startu\", iako sam onda bio još osnovac (i doživotni ljubitelj Asterixa). Već tad je u predgovoru članka, prije pitanja, jasno bilaa naglašena Uderzova skromnost u honorarima: 50.000 tadašnjih FF za jednu epizodu, za čiju je izradu bilo potrebno prosječno 9 mjeseci predanog i perfekcionističkog rada (crtanje, tuširanje, koloriranje, te, budući je Goschini umro 1979-te, i osmišljavanje scenarija - likova, događanja i dijaloga; i neizbježno, konzulturanje literature iz antičke povijesti). Drugi francuski autori stripova Uderzova kalibra uzimali su neusporedivo više - pa je \"Startov\" novinar u istom intervjuu naveo za primjer Morrisa, autora Taličnog Toma (Lucky Luke). Morris je u istom razdoblju uzimao 250.000 FF po epizodi (!). Istodobno, on se (Morris), nakon smrti Goschinija, koji je također i njemu bio scenarist i tekstopisac, nastavio koristiti uslugama drugih scenarista, za razliku od Uderza koji je postao \"solo - brijač\", ZA PETEROSTRUKO MANJU LOVU, i duplo više posla - a što je bio Uderzov vlastiti izbor, i ništa drugo! Već na ondašnjim fotkama, priloženim uz intervju, Uderzo nije izgledao mlad, već kao čovjek u kasnim 50 - tim. Danas, četvrt stoljeća kasnije, on je sigurno starac s jednom nogom u grobu. Čisto sumnjam da ga sad trese nekakva pohlepa, ako jedva hoda i piša u pelene. Prije će biti kako je njegov motiv bio da pred kraj života svojim unucima i unučicama ostavi kakav novac u naslijeđe, budući da ni na vrhuncu slave, kad je mogao birati ponude, nije bio pohlepan za novcem. Francuzi se mogu poklopiti po ušima, jer nije Uderzo taj koji je doveo McDonalds u FR, a ako su toliko protiv američke popularne kulture, kako su onda dozvolili izgradnju onog Eurodisneylanda u Parizu 1988. Zašto onda nisu antiamerički histerizirali? Zato jer taj cirkus svake godine donosi MILIJARDE $ OD POSJETITELJA, A ŠTO JE PUNO VIŠE OD pišljivih 50000 FF po epizodi Uderzovog REMEK - DJELA. A što je netko manji, to ga je lakše cipelariti - znaju to Francuzi jaaako dobro - pa to je osnovni princip po kojemu je njihov (kao uostalom i svaki drugi) kolonijalizam funkcionirao stoljećima. Pa kad onog giganta od Disneya ne smiju ni mrko pogledati, onda barem mogu jednog, za njihovu modernu kulturu itekako zaslužnog, starca, maltretirati. A ovo uvođenje njegove rođene kćeri u cijelu priču, gdje se, očigledno postojeće, obiteljske razmirice pokušavaju instrumentalizirati za obračun s autorom i ovom njegovom odlukom, zaista je dno dna.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije