- Sudeći po reakcijama manjeg i glasnijeg dijela javnosti '' Fine mrtve djevojke“ autora Mate Matišića i redatelja Dalibora Matanića sve se više iz kazališnog pretvaraju u politički događaj koji možemo nazvati – parafrazirajući Matišićevu dramu – fina uskrsla cenzura, ili; fino, javno, ubijanje umjetničkih sloboda. A sve pod lažnom izlikom da su ''većini katolika povrijeđeni vjerski osjećaji“. Čime? Plakatom na kojemu su zagrljene Djevice Marije! A plakat se, kako bi manipulacija bila što efektnija, izdvaja iz konteksta, od predstave koju ne samo da najavljuje već i tumači. Plakat i predstava pozivaju na toleranciju, na snošljivost, na ljubav, a protiv su mržnje - kaže saborski predsjednik Odbora za informiranje, informatizaciju i medije Branko Vukšić.
Vrijeđa ih plakat, a zašto ne pedofilija u crkvenim redovima?!
- Cenzori, a ovaj put su to gradonačelnik grada Zagreba i pročelnik za kulturu grada Zagreba, između (umjetničke) slobode i biračke naklonosti dijela javnosti koji hini da je Hrvatska vjerska a ne laička, sekularna država, izabire političke poene. Gazeći (umjetničke) slobode, vlast grada Zagreba priklanja se vjerskoj udruzi i pokliču koji je sve bliži novim inkvizicijama. I ravnatelj Dramskog kazališta Gavella Stazić kao da je zaboravio da umjetnost ne smije pristajati na kompromise, umjetnost ne smije uzmicati pred političkim pritiscima i komesarskim naredbama koje Hrvatsku i njezinu metropolu vraćaju na početak sedamdesetih prošloga stoljeća. Čudim se kako gradske vlasti nisu pokušale zabraniti i predstavu, koja je (mjerena dogmatskim ćudoređem), u odnosu na plakat daleko ''opasnija“. Čudim se kako to da gradska vlast nije i Brešanov film Svećenikova djeca propustila kroz cenzorske škare jer i u to umjetničko djelo neki vjernici i crkvenjaci proglašavaju opasnom uvredom vjerskih osjećaja!?- pita se Vukšić koji smatra da je od toga jedio čudnije da '' te iste puritance ne vrijeđa pedofilija u crkvenim redovima, ne vrijeđa ih kada Kaptolu mili političari i tajkuni pljačkaju i državu i vjernike, odnosno, građane''.
Vukšićeva je samo jedna u nizu mnogobrojnih reakcija na cenzuriranje Gavellina plakata koje ovih dana pristižu sa svih strana i iz svih tabora. Slična su pitanja postavili i članovi HNS-a te ministrica kulture Andrea Zlatar Violić.
Violić: ''Poigravanje'' s umjetničkim radom na ovaj način je neodgovorno
Plakat za predstavu ''Fine mrtve djevojke'' i dalje bi trebao najavljivati tu predstavu u Gradu Zagrebu jer u 2013. godini, nakon razvoja i svega viđenoga u suvremenoj umjetnosti ne možemo reći da on na bilo koji način vrijeđa osjećaje vjernika. Upravo suprotno, postupkom skidanja plakata gradska i kazališna cenzura narušile su prostor umjetničkih sloboda, smatraju u HNS-u.
Ministrica kulture Andrea Zlatar Violić pak drži da rasprava o ovoj temi govori o problemu kojeg imamo već 20-ak godina.
- Imamo problem nerazumijevanja prema onima koji su drugačiji od većine, bilo da je riječ o religijskoj razini, bilo da je riječ o rodnoj razini, bilo da je riječ o bilo kakvom tipu marginaliziranja. Mi smo tip društva koji iznimno pruža otpor i želi sasvim baciti na marginu one koji su drugačiji. Zbog toga mislim da su ove predstave i ovakvi plakati itekako potrebni da nas nauče poštovati onoga tko je iz perspektive većine drugačiji - kazala je Zlatar Violić te istaknula da autorska ekipa predstave, dizajner Vanja Cuculić, redatelj Dalibor Matanić, pisac Mate Matišić te glumci i glumice, zaslužuju svaku pohvalu.
Ministrica drži da je ''poigravanje'' s njihovim umjetničkim radom na ovaj način krajnje neodgovorno.
>>Vrijeđa i muslimane: Zar je potrebna i Djevica Marija u burki?
pojavom ovog plakata Hrvatska ulazi definitivno u post krscansko drustvo i nista vise nece biti isto , sto bi rekli da su na istom plakatu dvije zene koje lice na neke od ministrica iz vlade sloboda izrazavanja mora imati svojeoje granice , inace nemam nista protiv prava gay eva ako oni ne ugrozavaju ostale