Jeste li ikada na autocesti u kakvoj nabrijanoj sportskoj jurilici na
četiri kotača vidjeli vozača koji je prevalio 75 godina života? Odgovor
na to pitanje sigurno će biti negativan, jer su vozači u tim godinama i
na puno sporijim cestama i u “običnim” automobilima
rijetkost. A kada bi upitao ljubitelje visina, sportskog i akrobatskog
letenja u Hrvatskoj jesu li ikada u sportskoj letjelici na nebu susreli
njegova vršnjaka, dobio bi pozitivan odgovor i istog
trenutka bi mi izrecitirali ime Zagrepčanina Svetozara Svete
Trifunovića.
Taj 75-godišnjak još je uvijek aktivan pilot i
jedan od najboljih instruktora letenja u zagrebačkoj pilotskoj
školi Air Traktor na aerodromu Lučko. U bogatoj letačkoj
karijeri iza njega je čak više od osam i pol tisuća sati
letenja na 36 različitih vrsta letjelica među kojima mu je i najdraži
češki Zlin, akrobatski avion na kojemu je mnogo puta izvodio
vratolomije na zrakoplovnim mitinzima. Njegove kolege reći će vam: to
je onaj koji je zaustavljao dah gledateljima leteći u leđnom letu
glavom prema zemlji, lebdeći u praznom hodu, a onda bi se se vinuo u
nebo naglo dodajući gas.
Te i još mnoge letačke sposobnosti koje je pokazao kao pilot
priskrbile su mu i filmske uloge u nekoliko svjetskih filmova. Tako se
može pohvaliti da je kao pilot kaskader glumio u “Dvanaest
žigosanih”, “Vjetrovi rata”,
“Rat i sjećanja” te “Zavjeri”
čiji su pojedini dijelovi zahvaljujući koprodukcijama Jadran filma
snimani u Zagrebu i okolici. Dok je iznad Zagreba letio kao glumac u
tim filmovima i serijama, zbilo mu se i nekoliko zanimljivih zgoda, od
kojih ga jedna umalo nije stajala života.
Milicajac
ga hapsio
– Umalo nisam poginuo u završnoj sceni, i to
zapravo na snimanju “Rata i sjećanja”. Sjećam se,
trebao sam bombardirati jedan položaj kod mosta. Morao sam svojim
avionom proletjeti između dva hrasta od 30 metara i istog tolikog
razmaka s krilima raspona 10,5 metara. To sam obavio i želio sam u
leđnom letu pozdraviti ekipu, ali sam se spustio blizu šume
i umalo se nisam srušio. Upozorio me sin koji je radio kao
kontrolor leta – dodaje Sveto Trifunović napominjući kako je
bilo i smiješnih događaja.
Sudjelujući u snimanju filma “Dvanaest žigosanih”
glumio je njemačkog pilota koji je negdje u blizini Jaske bombardirao
neku kuću. Naravno, u toj filmskoj sceni njegov avion bio je obilježen
kukastim križem koji je zbunio milicajca na Plesu kada se Sveto
spustio.
– Čim sam se spustio, milicajac je dotrčao do mene, htio me
uhapsiti zbog kukastog križa. Ali, ubrzo su mu objasnili da je riječ o
snimanju filma, a ne o protudržavnoj aktivnosti – kroz smijeh
će Sveto.
On je u svojoj letačkoj karijeri – i to prije mnogo godina
– imao, kako kaže, dva susreta sa sudbinom. Gledao je smrti u
oči, ali se ipak uspio izvući zahvaljujući svojim letačkim
sposobnostima. Prije 41 godinu kao mlad pilot ondašnje
vojske morao je sletjeti na trbuh aviona s uvučenim stajnim trupom jer
mu je nestalo goriva.
– Vođa eskadrile nije vodio računa o vremenu, pa je cijela
letačka skupina ostala bez goriva. To se dogodilo između Križa i
Novoselca, pa sam se i ja morao prizemljiti na oranicu bez kapi goriva
– dodaje Sveto koji je krajem šezdesetih u Alžiru
doživio sličnu havariju.
– Na mom zrakoplovu jodeelu 117 u letu zakazao je motor. Tamo
sam u Colomb Becharu radio kao šef pilotske
škole. Nikada nije dokazano zbog čega je motor zatajio,
najvjerojatnije je bila sabotaža. Uspio sam ga prizemljiti i tako
sačuvati živu glavu – prisjeća se Sveto Trifunović svojih
najcrnjih letačkih trenutaka.
Obučavao
i Alžirce
Kaže da je pravi pilot onaj koji svojom sigurnošću ubije
strah. To ga je, kaže, oba puta spasilo jer se nije izgubio, nego je
vjerovao da svojom pilotskom sposobnošću može nadvladati
situaciju u kojoj se našao.
– Mene je letenju privukao strah. Ne možete vjerovati, ali je
to tako. Kao dječak u Drugom svjetskom ratu doživio sam bombardiranje,
osjetio te snažne zračne udare, upoznao nemoć i strah od kojih ne
možeš pobjeći. Baš taj strah i nemoć natjerali su
me da upoznam kako to izgleda iz zraka. Zato sam se odlučio postati
pilot i letio sam na vojnim zrakoplovima, gađao na vježbama, ali dugo
nisam mogao izdržati u vojsci – napominje Trifunović koji je
bivšu JNA napustio još 1960. godine. Upisao je
pravo, a kasnije se zaposlio u civilnom zrakoplovstvu i godinama radio
kao inspektor tog zrakoplovstva.
Dvije pune godine proveo je u Alžiru obučavajući tamošnje
vojne pilote, a od novca koji je ondje zaradio, napravio je kuću u
Samoboru. U njoj je uredio svoj zrakoplovni muzej u kojemu se nalazi
dvije stotine pehara i medalja koje je osvojio na raznim sportskim
zrakoplovnim natjecanjima u bivšoj državi, Hrvatskoj,
Europi. Jedini je hrvatski sportaš koji je na jednom
natjecanju, a to je bila Balkanijada u Zagrebu, osvojio sedam medalja
– jednu zlatnu, tri srebrne i tri brončane.
– Nikada se ni na jednom državnom natjecanju nisam plasirao
niže od drugog mjesta, i jedini sam pilot u bivšoj državi
koji je bio trostruki pobjednik u letenju, u reliju, preciznom i
akrobatskom letenju. Osvojio sam Titov pokal, kao i osam Srebrnih
orlova te jednog zlatnog – kaže Sveto Trifunović, inače
rođeni Vojvođanin koji svoj rodni dom godinama nije mogao posjetiti
nakon osamostaljenja Hrvatske, jer se stavio u službu HV-a obučavajući
pilote, pa ga je tamošnji režim smatrao
“neprijateljem koji obučava
ustaše”.
REKORDER Svetozar Sveto Trifunović je sa 75 godina dobio licencu za letenje i danas je najstariji aktivni hrvatski pilot i instruktor u zagrebačkoj školi letenja