Ne mijenjaj ništa u onome što znaš
samo zato da me ne bi povrijedio – rekla je Emma Wedgwood,
iznimno religiozna supruga Charlesa Darwina, poslije duga razgovora o
dvojbama da objavi svoje kapitalno djelo “O podrijetlu
vrsta”. Da se taj razgovor doista odvijao, te da on nije
urbana legenda o tome koliko se sam prirodoslovac lomio nad svojim
spoznajama, svjedoči Ruth Padel, prirodoslovčeva praprapraunuka,
prenoseći obiteljsku predaju.
Sukob koji je zabuna
Charles Darwin rođen je 12. veljače 1809. u unitarijanskoj obitelji. U
zrelosti je prešao na anglikanstvo, ali se od 1851. godine
izjašnjava kao agnostik. Spomenuti ga razgovor sa ženom ipak
nije potaknuo da fundamentalnu knjigu i objavi. Tek kad mu se 1858.
godine pismom obratio 13 godina mlađi i mnogo dinamičniji prirodoslovac
Alfred Russel Wallace, predlažući da zajedno objave rad o prirodnom
odabiru, Darwin je napokon predao u tisak “Podrijetlo
vrsta” – poslije dvadeset godina rada na njemu.
Knjiga je učinila svoje u prirodnim znanostima, ali i na mnogo drugih
područja. Svi su mislioci toga vremena imali što reći o tom
konceptu, a Herbert Spencer je tada progovorio i o opstanku
najsnažnijih – u društvu. Pojam socijalni
darvinizam zacijelo je baština na koju Charles Darwin nije
računao dok su ga razdirale sumnje da li da rad objavi.
Direktor posebnih projekata londonskog prirodoslovnog muzeja Bob
Bloomfield kaže da je Darwin bio prilično svjestan mogućih žestokih
reakcija, koje su i uslijedile. Napadala ga je i državna Anglikanska
crkva, ali ga je ismijavala i liberalnija javnost kojoj je bio drag
satirički časopis Punch. Karikature u njemu portretirale su ga na
stotinu načina s tijelom majmuna, a danas ipak nisu ni upola
smiješne. Dapače, okrutne su i nepravedne, Anglikanska se
crkva tek lanjskoga rujna javno ispričala utemeljitelju evolucije.
Žestoke reakcije većinske javnosti prema Darwinu, ukrašene
istim tim podsmijehom nadmoćnosti, tinjaju i danas. A nepotrebne su.
Poslije 150 godina pokazuje se da su prirodoslovčeva moralna razdiranja
koja su ga, radoholičarenjem načeta zdravlja, mučila više od
razularene javnosti, bila besmislena. Mnogima to ni danas nije jasno.
Sugestija da su se profinjeni oblici života prilagođavanjem i prirodnim
odabirom razvili iz jednostavnijih oblika odvučena je na krivu stranu i
prikazivana je kao nijekanje Stvoritelja. Pogreška je
što je koncept stavljen na kušnju znanstvenicima,
predstavljen kao rušenje temelja svijeta onih koji se,
zapravo, odriču ikakvoga propitivanja – jer vjeruju.
Tko sve upreže Darwina
Najveća je galama poticana isključivo javnim pojednostavljivanjem
Darwinova rada. Manje se govorilo o tome što ga navodi na
zaključke, a više “što bi to značilo
kad bi Darwin imao pravo”.
Bijes masa zdušno su strahom hranili ljudi iza oltara i
propovjedaonica. Sama činjenica da se posvuda po svijetu pronalaze
fosili dinosaura, pa i ostaci hominida po svemu razvijeniji od
današnjih čovjekolikih majmuna, ali primitivniji od
suvremenoga čovjeka, vjerniku nije mogla poljuljati vjeru.
Nešto posve drugo bilo je očuvanje raznih predodžbi: od toga
da je Zemlja ravna ploča do ustrajanja da je stvaranje trajalo
doslovnih šest kalendarskih dana te da svjetska povijest
nije mogla trajati više od 6000 godina.
Mnogima koji su, mašući Darwinom, izravno producirali srdžbu
prema životno nevažnom konceptu, istodobno nije nimalo smetao djelatni
socijalni darvinizam, praksa u kojoj su neki bez ikakve grižnje živjeli
na vrhu poretka, a nije bilo nimalo nemoralno da jači cijede slabije.
Sve je aktivnim bezboštvom zakomplicirala jednako nesuptilna
propaganda s drugim ciljevima. Komunisti su preko noći htjeli stvoriti
“novoga čovjeka” na temelju obrazovanja stečenoga u
samo jednoj brošurici. Na temelju samo debljega pamfleta to
su drukčije prakticirali nacisti. Nietzscheov višeznačni
citat “Bog je mrtav” uzeli su za poklič prakse
kakvu je zagovarao Darwinov prethodnik, politički ekonomist Thomas
Robert Malthus (1766–1834). Upravo on je hladnokrvno bio za
politički darvinizam, a rat je kao nesreća bila nužna posljedica po
onoga tko o njemu ne razmišlja kao o sredstvu za regulaciju
prekobrojnog stanovništva.
Veterinarski selektori
Pozivajući se na Darwina gotovo stoljeće je bila utjecajna i eugenika,
pseudoprirodoslovna, politička i etička ideologija. Zagovarala je da se
ljudska vrsta unaprijedi otvaranjem prilika ljudskim jedinkama s
više “poželjnih” osobina, a namjernog
umanjivanja izgleda drugih. Adolf Hitler je, u nakani da stvori
“nadčovjeka”, dopuštao monstrume poput
Josefa Mengelea. Surovi pokusi njegovih selektora, koji su birali poput
veterinara, dali su nikakve ili ponižavajuće rezultate. Danas će mnoge
iznenaditi da su upravo eugeniku javno zagovarali ljudi poput H. G.
Wellsa, Woodrowa Wilsona, Theodorea Roosevelta, Emilea Zole, Georgea
Bernarda Shawa, Johna Maynarda Keynesa, Williama Keitha Kellogga,
Margaret Sanger, Winstona Churchilla i Sidneya Webba!
Eugenika je s javne scene pometena završetkom II. svjetskog
rata, ali je kao svjetonazorski temelj obilježila južnoafrički
apartheid i američku segregaciju.
Trebalo je od njega proteći dva desetljeća hipnotičkog oporavka i
napretka da bi se pojavio omladinski i studentski bunt koji je želio
ama baš sve drukčije od naslijeđa ratnih generacija.
Oporavljenih, ali ipak s neizbrisivim žigom rata. Bunt je bio protiv
ideologija koliko i protiv grudnjaka, protiv ugovorenih brakova koliko
protiv braka uopće. Kada su kao njegove ikone istaknuti Che Guevara i
Mao, sam se Darwin mogao odmoriti od stogodišnje uloge
glavne “babaroge”.
Katoličanstvu je sve do Drugog vatikanskog koncila, koji je 1962.
otvorio papa Ivan XXII, a zatvorio papa Pavao VI. 1965. godine, teorija
o evoluciji bila omiljena tema da u propovijedima izvikuju
starozavjetna prokletstva. Koncil crkvenoga otvaranja seoske je župnike
ipak malo utišao. Ali s vremenom su i seksualnu revoluciju
stisnuli išijasi pa blijedi i taj juriš na
zvijezde k neograničenoj slobodi. A opet jača stisak religije. Ona je
pred suvremenom znanošću u istoj nezgodi kao što
je bio i sam Darwin. Na nervozu pred tim implikacijama odgovorilo se
ideologijom inteligentnog dizajna. U samo pet godina pokazalo se da se
pod njezinom kapom znanje ne unapređuje.
Vjeri treba ostaviti vjerovanje, snošljivost i dobrotu, a
znanosti ostaviti onaj put koji je prokrčio Darwin. Produktivan je i
obogaćuje nas. Znanost treba shvatiti kao metodu koja ljudima čini
dobro. Darwinu je to priznao još 2005. godine papa Benedikt
XVI.