Brodogradnja, Ina, Maestro i Podravka... Može li Polančec opstati?

Damir Polančec
Marko Lukunić
Autori: Ljubica Gatarić, Gojko Drljača, Tea Romić
19.10.2009.
u 21:06

Potpredsjednik Vlade Damir Polančec izbjegao je odgovornost za Maestro, ne diraju ga salve kritika zbog teške pozicije.

Situacija u kojoj se našao nastavak procesa restrukturiranja brodogradnje zahtijeva analizu pozicije Damira Polančeca. Naime, sve je izglednije da će taj proces Polančec dovesti do toga da će proračun za 2010.godine, koji bi trebao biti prijelomni, morati progutati barem tri milijarde kuna troška brodogradnje.

Drugim riječima, ni u proračunu za 2010. godinu premijerka Jadranka Kosor neće moći računati ni s kakvim kvalitetnim zaokretima.

Potpredsjednik Vlade Damir Polančec izbjegao je odgovornost za Maestro, ne diraju ga salve kritika zbog teške pozicije u kojoj se našla Ina nakon njegovih pregovora i neobjavljenog ugovora s Mađarima, pravi se da nema veze s krupnom aferom u Podravki iako je svima jasno da je u toj kompaniji teško bilo što krupno moglo proći bez njegova znanja, a sada je poprilično zamutio i proces restrukturiranja brodogradnje.

Osobe sumnjive prošlosti

Istodobno, u više medija objavljena su nagađanja kako ministar Polančec kao favorita za privatizaciju pojedinih brodogradilišta priželjkuje međunarodnog biznismena Danka Končara. Danas su pak jedne dnevne novine objavile kako je Danko Končar, poznat i po tome da je zbog gospodarskog kriminala u prošlom sistemu odležao 7,5 godina zatvora, navodno za pomoć u snimanju stanja u brodogradilištima angažirao Dragu Mačeka, istog onog Mačeka iz afere Brodosplit u kojoj se sumnjičio da je “zamračio” oko 5,5 milijuna dolara.

Dakle, da nam danas Danko Končar nije demantirao povezanost s Dragom Mačekom, mogli bismo reći da ministar gospodarstva vodi proces brodogradnje u kojem su se povezale uz njegove simpatije osobe sumnjive prošlosti s ljudima iz najkrupnijih afera iz bliže hrvatske poslovne povijesti. Usto, to što je proces restrukturiranja brodogradnje pretvoren u proces privatizacije ima sve više oponenata.

- Nije mudro sad ići u prodaju državne imovine i na taj način rješavati pitanje državnog deficita. Dosad se deset puta prodavala imovina da bi se pokrivao deficit i deficit nam se svaki put vraćao. Zato treba rješavati uzroke deficita, a ne izvlačiti jednu po jednu tvrtku da bi se on pokrivao - kazao je Ljubo Jurčić.

Postoji kapital koji bi kupovao hrvatske tvrtke, nije u tome problem, ali problem je kad se država dovede u situaciju da mora prodavati. Čim se natječaji objavljuju uz takve okolnosti, tada se tvrtka prodaje za 50 posto realne tehničke cijene. Tek kad je država u poziciji da ne mora prodavati, s ulagačima se pregovara o fer cijeni, dodaje Ljubo Jurčić.

Da nije pravo vrijeme za privatizaciju brodogradilišta slažu se i sindikati, ali i strukovne udruge.

Vrijeme u kojem bilo gdje u svijetu, pa čak i tamo gdje je brodogradnja “zdrava”, padaju narudžbe za nove brodove, sigurno nije vrijeme za prodaju naših uništenih brodogradilišta.

Restrukturiranje je nužno, ali činjenica je da država nije spremna to napraviti sama ili barem kroz javno-privatno partnerstvo.

Peticija sindikalaca

Potkraj prošlog tjedna Jadranki Kosor predana je peticija Sindikata metalaca Hrvatske s 30 tisuća potpisa u kojoj se od Vlade, Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva te Europske komisije traži odgoda drugog kruga privatizacije zbog kvalitetnije pripreme natječaja, a potporu su dali i svi ostali sindikati povezani s brodogradilištima.

Proteklog je vikenda na okruglom stolu u organizaciji Pomorskog instituta u osnivanju te na Paneuropskom simpoziju u Splitu također zaključeno kako privatizaciju treba odgoditi za neka bolja vremena, a umjesto toga pristupiti ugovaranju gradnje 15 brodova. U priopćenju koje su potpisali dr. Slobodan Beroš uime Pomorskog instituta u osnivanju te kapetan Ivan Knežević piše kako bi se ugovaranjem gradnje brodova izašlo iz recesije.

- Tako bismo zadržali brodogradilišta - zaključuju.


MAESTRO
Polančec prošao neokrznut

Ministar Polančec još je uvijek predsjednik Upravnog odbora HFP-a u jeku najmučnije privatizacijske afere u povijesti Hrvatske koju je razotkrila akcija Maestro. Polančec je iz te afere izišao neokrznut, ali je ostalo i te kako upitno zašto nije podnio ostavku bez obzira na to što nije bio odgovoran po principu “zapovjedne odgovornosti”.

INA
Mađarska privatizacija

Proces privatizacije Ine ministar gospodarstva doveo je do točke u kojoj ta kompanija duguje oko 1,3-1,7 milijardi kuna državnom proračunu, a odbija ih platiti dok država na njezin račun ne istrese ukupno 1,3 milijarde kuna za plinski biznis (sa skladištem Okoli). Pritom mađarski MOL dominira upravljačkim pravima.

PODRAVKA
Gazda koji ništa nije znao?

Evidentno je da su menadžeri Podravke koristili Podravkin novac za tajno kupovanje dionica. Javna je tajna da je Polančec bio i ostao glavni autoritet za Podravkin menadžment. Ako nije sudjelovao u tajnom planu menadžmenta, onda je za njega kao Koprivničanca i ministra porazno da ništa nije znao.

BRODOGRADNJA
Kud plovi ovaj brod?

Nakon propasti prvog natječaja za prodaju domaće brodogradnje, Polančec se pravda da ne prodajemo zlatnu koku, ali je činjenica da su to svi znali. No, nisu svi znali da je natječajna dokumentacija pripremljena ispod razine kvalitete za jedan međunarodni natječaj takvih razmjera. Proces restrukturiranja ušao je u slijepu ulicu.

Ključne riječi

Komentara 18

VI
vitaszorcms
23:11 19.10.2009.

Pa da smo normalna država,Rumenigge bi već bio na odsluženju kazne.

VI
vitaszorcms
23:11 19.10.2009.

U nogala su kratke noge !

OB
-obrisani-
21:33 19.10.2009.

Dokle god mi budemo imali ovu vladu mi smo osuđeni na propast!

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije