Uprava Privredne banke Zagreb oglasila se jučer neuobičajenim priopćenjem. U tom tekstu Uprava se ograđuje od dijela intervjua svoje glavne ekonomistice Martine Dalić Poslovnome tjedniku, u kojem se komentira netransparentan način financiranja autoceste Zagreb - Split. PBZ skreće pozornost javnosti da je to osobno stajalište Martine Dalić, a ne službeno i poslovno stajalište banke koja podržava i financira projekte gradnje važnih cestovnih i drugih infrastrukturnih projekata. Na kraju se PBZ ponizno ispričava hrvatskoj javnosti i Vladi Republike Hrvatske ako su pogriješili u iznošenju različitih profesionalnih mišljenja i prosudbi.
Glavna ekonomistica PBZ-a Martina Dalić tako je na neugodan način ostala bez podrške svoje uprave da slobodno analizira i komentira makroekonomsku politiku zemlje, što joj i jest posao u PBZ-u, i to ne u tišini, nego je o tome obaviještena javnost.
Drama u PBZ-u
Što je PBZ natjeralo na ovakav javni istup, posve neuobičajen za komunikaciju banaka s javnosti, pogotovo kada je riječ o njihovim internim odnosima, koji se u pravilu rješavaju bez mnogo buke i skrivaju se od očiju šire publike.
U malobrojnim, ali dobro upućenim krugovima može se doznati da je drama u vrhu PBZ-a nastala onoga trenutka kada je nazvao ministar graditeljstva i javnih radova Radimir Čačić. Taj poziv pokvario je navijačko raspoloženje Boži Prki, koji relaksiran i obilježen ratničkim bojama navija za reprezentaciju Hrvatske u Japanu. No morao je hitno intervenirati iz daljine, pa bila to i blamaža za banku, jer su u pitanju puno veći interesi.
Milijarde kuna
Prema riječima upućenih, Čačić je vrlo grubo Upravi PBZ-a rekao da će ostati bez svih poslova povezanih uz financiranje autoceste Zagreb - Split, koji vodi posebno osnovana državna tvrtka Hrvatske autoceste (HAC), ako se javno ne ograde od stajališta Martine Dalić. To je bio jedan od uvjeta koji je Uprava PBZ-a žurno ispunila. Zasad nije poznato čime je još Čačić uvjetovao ostanak HAC-a u Privrednoj banci Zagreb, vjerojatno i gubitkom drugih važnih poslova povezanih uz državne financije. Banci koja je postala poslovna banka nove državne tvrtke i nedavno uz dvije inozemne banke sindicirala 150 milijuna eura kredita HAC-u Čačićeva prijetnja doista bi mogla ugroziti velike projekte i investicije od kojih uglavnom PBZ ostvaruje velike profite, kao što je rekordna lanjska dobit od 517 milijuna kuna.
Martina Dalić očito je naivno upala u igru, no nije rekla ništa osobito što je trebalo izazvati tolik Čačićev gnjev. Ona je i ranije, od početka ideje, kao uostalom i većina analitičara, kritički govorila o tome kolike su državne financijske snage za tako velike pothvate. U najnovijem istupu ona samo upozorava na važnost da financijski planovi gradnje autoceste budu dostupni kako bi javnost, analitičari, pa i Vlada imali potpun uvid u državne financije. To poduzeće nema većih vlastitih prihoda i njegova financijska snaga ovisi o ekonomskoj snazi države i zato su podaci o najmu važni - bit je onoga za što se zauzela Martina Dalić.
Ministar graditeljstva i javnih radova očito ne želi nikakve komentare ni stručna raspitivanja o državnom i njegovu velikom projektu. Čačić i može ucjenjivati PBZ, tražiti uvjete kakve hoće, no teško može očekivati da državna tvrtka u koju se slijeva golem novac, oko pet milijardi kuna godišnje, nikoga ne bi trebala zanimati. Ta tvrtka financijski je, primjerice, jača od svih godišnjih prihoda grada Zagreba. Osim što prikupi nešto od naplate cestarina, financira je država zadužujući se kod domaćih i stranih poslovnih banka. Prema svemu tome, HAC je potencijalno veliki centar moći i, ako se ovako nastavi, uzeo ga je Čačić, njegovi najbliži suradnici pa i stranka HNS. Nakon učestalih prozivanja ne samo analitičara nego i MMF-a te pojedinih saborskih zastupnika, treba očekivati da će se Čačić potruditi objelodaniti tražene podatke umjesto da ušutkava onoga koga može.
Snježana Mlinarević