Hrvatskoj prijeti štrajk carinika u jeku turističke sezone! Carinicima je prekipjelo i Ministarstvu financija uputili su zahtjev za mirenje, što je zakonski preduvjet za štrajk.
– Ne možemo napustiti granicu, ali samo kad bi se carinici držali zakonskih propisa, poput onog da koriste jednosatnu pauzu za odmor, imat će kolone na granicama da će ih glava zaboljeti! I bijeli štrajk može prouzročiti velike probleme – kaže Rino Štorić, predsjednik Carinskog sindikata, objašnjavajući da tu pauzu carinici ne koriste jer ih je premalo.
Ministar se čudio pa ništa
Danas će vidjeti što će donijeti postupak mirenja i odlučiti o industrijskim akcijama. Maćehinski odnos Ministarstva prema carinicima traje već godinama, tvrdi Štorić, a najvidljiviji je u različitim koeficijentima za plaće koji su veći u Poreznoj upravi. Primjerice, trenutačne plaće uz zagrebački prirez i 20 godina staža za voditelja službe u središnjem uredu u Carinskoj upravi iznosi neto 8090 kn, a u Poreznoj 9047. Viši upravni referent u Carini prima 4645, a u Poreznoj 4839 kn. Carinik III prima 3945, a poreznik III 4488 kuna. Dugo su carinici to pokušavali izjednačiti, no nije bilo uvjeta, uvjeravalo ih se. Kap koja je prelila čašu nova je uredba o plaćama koja se priprema, a ona dodatno povećava razliku u primanjima između zaposlenih u dvije uprave jednog ministarstva. Koeficijent složenosti poslova u Poreznoj povećava se s 1,038 na 1,067, dok carinicima ostaje 0,873. Istina, nova uredba predviđa za carinike 2% povećanja dodataka na uvjete rada, međutim to nema istu težinu kao koeficijenti, osobito u svjetlu činjenice da se krajem godine donosi novi zakon o plaćama pa je vrlo upitno što bi s tim dodacima tada bilo.
– Ovime ne želimo reći da poreznici imaju previsoku plaću, i njihova je nedostatna za posao koji rade, ali plaće carinika trebalo bi makar izjednačiti – napominje sindikalac. Jučer poslijepodne još nisu dobili odgovor Ministarstva financija o predloženom miritelju pa je Štorić o svemu pisao premijeru.
– Ministar Marić čudio se ovim razlikama i kazao je da se to treba riješiti, ali iz nove se uredbe vidi da se to neće riješiti. Odbio je sada i razgovor s nama na tu temu – kaže Štorić.
Govoreći o mogućim kolonama na graničnim prijelazima od kojih “boli glava”, Štorić je spomenuo neumski koridor, Bajakovo i prijelaz u Crnu Goru. Znači li to da će poštedjeti Macelj i druge glavne prijelaze odakle se turisti slijevaju u zemlju?
– Ne. Htjeli smo biti fer, nismo još najavili gdje i kada će to biti, ali nećemo dugo čekati – odvraća. Carinici su ogorčeni i na vlastitu upravu. Svojedobno su im ukinuta dva mjeseca beneficiranog staža zbog štednje, a potom su se povećale plaće rukovoditeljskog kadra u Carinskoj upravi.
Jednosmjerna komunikacija
– Carinska uprava ne brine o tome što fali ljudi. U dopisima navode kako ne možemo ispoštovati obveze preuzete od EU. Da se uštedi na prekovremenim satima, službenicima daju slobodne dane pa na nekim prijelazima ne rade kontrole u putničkom prometu. Obavlja ih policija. Na određenim prijelazima uopće nema carinika. Prije godinu dana molio sam da na aerodromu na Braču bude carinik jer iako tamo ne slijeće puno aviona, većina nisu iz EU. Komunikacija je uglavnom jednosmjerna, odgovore ne dobivamo, naša se mišljenja ne uvažavaju. Ukinuto je 213 sistematiziranih nepopunjenih mjesta a da prethodno nije napravljena analiza koliko je uopće potrebno službenika. Kada iz EK dolaze u kontrolu policiji, u pripremama za Schengen, onda se na te prijelaze dovodi još carinika kako bi se pokazalo da sve funkcionira. Na aerodromima Split i Dubrovnik u smjeni radi jedan carinik, a njemu se posao svodi uglavnom na popunjavanje obrazaca za povrat PDV-a, a kontrole robe nema – nabraja Štorić.
sad ce te pokazati turistima kakva ste vi snaga,....zalosno je da malo vas zna, da zivite i vi indirektno od turizma.