Nemaju svi sreće s kupovinom rabljenih borbenih aviona. Poljska, koja se posljednjih godina ubrzano naoružava želeći postati vodeća europska vojna sila, kupila je još prije dvije godine 48 rabljenih južnokorejskih lovaca FA-50 za tri milijarde dolara, što se u tom trenutku smatralo velikim uspjehom, s obzirom na to da je u susjednoj Ukrajini bjesnio rat i da je poljska vojska hitno trebala novo oružje. Sada, međutim, Poljaci s južnokorejskim lovcima imaju više problema nego koristi, a od konca prošle godine pa sve do početka travnja, kako pišu poljski mediji, ti su avioni čak morali biti prizemljeni zahvaljujući nevjerojatnim i teško shvatljivim greškama koje su vjerojatno rezultat brzopletog sklapanja posla i nedovoljne koordinacije s poljskom vojskom prilikom kupovine zrakoplova.
Poljski portal Onet piše da je poljska strana u žurbi čak zaboravila naručiti simulator za katapultiranje pilota, a južnokorejski lovci morali su biti prizemljeni zbog nedostatka poljskog i europskog certifikata za pirotehniku koja se nalazi u sjedalima za izbacivanje, što je onda otvorilo i pitanje kako su uopće avioni FA-50 letjeli prije toga, s obzirom na to da ni tada nisu imali potrebne certifikate. Poljska strana ima problem i s nedovoljnim brojem pilota. Dosad je samo osam poljskih pilota prošlo obuku u Koreji, a još ih je 24 sada na obuci. Međutim, poljski piloti još ne mogu samostalno letjeti bez pomoći korejskih instruktora, kojih također nedostaje.
Prošle godine u Poljskoj su bila samo dva korejska instruktora, a sada je ostao samo jedan, budući da je drugi dao otkaz, a i onaj koji je ostao u međuvremenu je slomio ruku, što znači da je obuka morala biti prekinuta. I tu nije kraj problemima s osposobljavanjem poljskih pilota. Osim što su prilikom kupovine FA-50 zaboravili kupiti i simulator za katapultiranje pilota, poljska strana prilikom zaključenja ugovora dogovorila je kupovina tri simulatora za uvježbavanje općeg letenja i još tri za specijaliziranu obuku, ali i ti simulatori će stići tek 2025. godine.
VEZANI ČLANCI:
Iz redova vojske ovih se dana čuju prigovori da su avioni kupljeni na brzinu i bez konzultacija sa zračnim snagama, što vjerojatno objašnjava i probleme koje Poljaci sada imaju s rezervnim dijelovima i servisiranjem korejskih aviona. Naime, ugovorom iz 2022. osigurani su rezervni dijelovi samo za razdoblje od tri godine, a sada se postavlja pitanje što će biti nakon isteka tog roka. Osim toga, tek nakon kupovine Poljaci su shvatili da poljska vojska nema naoružanje za kupljene avione, s obzirom na to da je poljsko naoružanje nekompatibilno s FA-50. Zbog toga FA-50 Poljacima uglavnom služe samo za obuku, iako su kupljeni kao borbeni zrakoplovi.
Kupovina južnokorejskih aviona u rujnu 2022. predstavljena je kao veliki uspjeh tadašnjeg poljskog ministra obrane Mariusza Blaszczaka i vlade stranke Pravo i pravda (PiS), s obzirom na to da se radilo o relativno kvalitetnim aparatima, koji su usto bili jeftini i skoro odmah dostupni. Očito je da su tadašnje vlasti željele brze rezultate uoči skorih izbora, a sada se pokazuje da, pogotovo kada je o takvim nabavkama riječ, nije dobro previše žuriti.
GALERIJA Ovo su novi čuvari hrvatskog neba: Pogledajte šest Rafalea koji su stigli u Hrvatsku
...kakva pirotehnika.......valjda piropatrone za izbacivanje sjedala, osim oga FA-50 nije lovac već laki trenažni zrakoplov kojemu su dodane borbene sposobnosti.....