INTERVJU

Damir Kuštrak: Vlada nam taji podatke o državnom proračunu

29.05.2009.
u 23:47

Ne čekajući da završi drugi krug lokalnih izbora, poslodavci su ovaj tjedan ponovno pohodili predsjednika države Mesića. – Ne bismo željeli da odmah nakon ovih izbora sva pozornost bude usredotočena na predsjedničke izbore a da se u međuvremenu ništa ne učini za gospodarstvo – objašnjavao je povod toga susreta predsjednik Hrvatske udruge poslodavaca Damir Kuštrak. No je li se razgovaralo i o konkretnijim temama, na primjer o tome tko će voditi Vladu ako se premijer Sanader kandidira na predsjedničkim izborima, slijede li nakon lokalnih izbora kakve važnije kadrovske promjene, Kuštrak nije otkrivao. Ako je i po prirodi sklon diskreciji, godine provedene u politici ili blizu nje, tu su crtu mogle samo pojačati. S položaja izvršnog potpredsjednika Agrokora, Damir Kuštrak drugi je put postao predsjednik HUP-a. U prvi mandat ušao je još dok je bio na čelu Medike. Zanimljiv je njegov poslovni životopis. Kuštrak je po temeljnom obrazovanju inženjer građevinarstva. No magisterij je obavio na Agronomskom fakultetu, gdje je neko vrijeme i predavao studentima. U široj se javnosti međutim najviše afirmirao kao stručnjak za državne financije. Četiri je godine bio zamjenik ministra financija i u tim se vodama pokazao spretnijim od mnogih s formalno visokim ekonomskim obrazovanjem.

• Kako objašnjavate te skokove od građevinarstva, preko agronomije do makroekonomije?
– Objasnio bih to jednostavno željom za novim izazovima. I dandanas volim iskušavati nove prilike. Recimo da primjenjujem metodu “cjeloživotnog učenja”.

• Mediji ovaj tjedan ponovno otvaraju pitanje svrhovitosti Ekonomskog vijeća u kojem sudjeluju i poslodavci. Smatrate li i vi da je to vijeće pogreška?
– Dosadašnji rad Ekonomskog vijeća nije ispunio očekivanja. Ekonomsko je vijeće preveliko. Zato i ne može biti efikasnije. Mislim da ni Vlada nije imala pravi interes vidjeti koji su putovi mogući, pa da politika iz toga nešto izabere.



• Je li Vijeće iskorišteno da bi se stvorio dojam aktivizma u području ekonomske politike?
– U Ekonomskom su vijeću testirani pojedini projekti kao što su promjene drugog mirovinskog stupa i prodaja koncesija za autoceste. Zapravo su samo prve dvije sjednice oko rebalansa proračuna bile svrhovite. Poslije su se rasprave razvodnile, a sad Vijeće više i ne funkcionira.

• S jedne strane, govori se da Vijeće nema svrhe, s druge, HUP očekuje da se odmah nakon lokalnih izbora unutar tog sastava nađu rješenja za pošast neplaćanja...
– Napisali smo o tome pismo premijeru. Smatramo da je situacija s likvidnošću alarmantna, posebno u javnim poduzećima. Prodaja nove emisije državnih obveznica s uspjehom je provedena i to je dobro, ali time se neće riješiti problem nelikvidnosti u pet javnih poduzeća, koja ima silno negativne implikacije na javni sektor. Nelikvidnost se povećava već samim time što su HEP i Ina u gubicima, no očito je da ima i druge uzroke.

• Da Vlada odluči smanjiti Ekonomsko vijeće na 3-5 članova i da predstavnici HUP-a budu isključeni, bi li vam to smetalo?
– Ne, zašto? Ekonomski će stručnjaci posve sigurno predlagati rješenja za koja bismo se i mi zauzimali. No osim nas, tad bi ispali i sindikati. U početku je bilo zamišljeno da Ekonomsko vijeće bude mnogo manje, ali je poslije naraslo.

• Što ćete tražiti od Vlade da bi se skratili rokovi plaćanja?
– Nema tu nikakve magije. Mora se naći novac da bi pet javnih poduzeća poplaćalo svoje dugove. To je sve. A prije nego što se krenu zaduživati, ta bi poduzeća prvo morala podmiriti međusobne dugove.

• Ima li HUP, kao socijalni partner Vlade, uvid u stanje državnog proračuna? Znate li kako se puni državna blagajna?
– Ne znamo.

• A jeste li pokušali doznati?
– Ne da smo pokušali doznati nego imamo i zaključak GSV-a po kojem bi ministar Šuker trebao svaki mjesec iznijeti podatke o prihodima i rashodima proračuna. Ti bi podaci trebali biti javni, ali iz nekog razloga ipak nisu.

• Postoje i neformalni kanali. Što se tim putem doznaje o proračunu?
– Pojedini državni dužnosnici kažu da se proračun puni pet posto manje nego što je bilo planirano rebalansom. To znači da nedostaje oko 6 milijarda kuna.

• Kako Vlada može do dodatnih šest milijarda?
– Taj se novac neće moći namaknuti samo dodatnim uštedama, nego će biti nužne i neke reforme. Koje bi to reforme bile, stvarno ne znam, jer se o tome ne govori...

• Moj je dojam da HUP ciklički napada Vladu pa se iz tih napada povlači. Kad nastupi faza primirja, može se nagađati o tajnim dilovima između poslodavaca i Banskih dvora...
– Nema tu dilova. Nemamo drugu Vladu, već samo tu koja je na vlasti, kao što nemamo ni druge sindikate. Zato i nastaju oscilacije. Tenzija služi tome da se upozori na problem, a potom se daje malo vremena partnerima da se izjasne. Ne služimo se metodama štrajkova i prijetnji, jer ne smatramo da je to pravi put. Pravi je put biti uporan i strpljiv, kao što to poduzetnici u pravilu jesu.

• Zabrana rada nedjeljom jedna je od točaka u kojoj je HUP neobjašnjivo popustio...
– HUP je bio protiv te zabrane. Ali što nam je činiti? Od 1. lipnja nedjeljom će se opet moći raditi, i to pola dana, što će opet biti loše. Pretpostavljam da će se lokalna samouprava pobuniti kad to shvati. Problem je što se ni za jedan doneseni propis ne radi procjena učinaka.

Vlada čak ima poseban ured za procjenu učinaka propisa. Na čelu mu je Goran Krmpotić, svojedobno pomoćnik ministra gospodarstva. Za taj je ured novac dala i Europska unija, no tek je nedavno popunjen i pitanje je kad će moći davati informacije.



• Kao liberal, još mnogo prije ekonomske krize ustvrdili ste sa žalom da neoliberalizam postaje sve nepopularniji. Zato me začudilo što ste s Bandićem nedavno razgovarali o “smjernicama za zaštitu standarda građana”...
– Tu temu nismo otvarali mi, nego nas je o tome izvijestio gradonačelnik.

No liberalizam u Hrvatskoj postoji tek u tragovima, što se vidi i na političkoj sceni. Nikad nije ni prihvaćen onakav tip liberalizma kakav postoji u Americi. Ne sporim da je liberalna ekonomija doživjela određen poraz, no pitanje je samo hoće li se iz toga izvući pravi poučci.

• Što bi bili ti poučci? Je li to ipak nedostatak državne regulative i kontrole?
– Potkraj 1999. i na početku 2000. godine bitno je ublažena regulativa, što je nakon buma internetske industrije omogućilo i bum financijskih derivata. Istodobno, postoje i posve realne teme kao što su energija, zaštita okoliša i odnos prema nerazvijenu dijelu svijeta, a o tome koja bi tu bila najbolja rješenja, ne mogu se složiti ni ideologije koje su različite.

• Ne slažete se dakle s tvrdnjama da je neoliberalizam kriv za sve?
– Ni govora. Teško bi se moglo reći da je Bush bio neoliberal.

• Dobro, no kažite mi možete li zamisliti HUP kao promotora novog odnosa rada i kapitala? Možete li zamisliti poslodavce koji nisu upregnuti u kresanje plaća i kontriranje sindikatima?
– Apsolutno, s tim da moram dodati jedan ispravak. Mi se silno zauzimamo za kresanje cijene rada, pri čemu zapravo mislimo na sve ono što nema veze sa zaposlenicima, nego opterećuje njihovu plaća, a spada u cijenu države. Prosječna je plaća sa svim davanjima viša od 1200 eura, a na žalost radnik od toga dobije možda 700 eura. Gotovo 40 posto proračuna dolazi od oporezivanja rada i doprinosa. Zbog toga imamo visoku cijenu rada pa smo nekonkurentni, a kupovna je moć radnika mala i nema dovoljno osobne potrošnje.

• Sanader je sad na sredini drugog mandata. Vjerujete li da će se on sad upustiti u dublje reforme?
– Ne bi bilo dobro da idućih šest mjeseci budemo taoci predsjedničke kampanje. Bude li se premijer kandidirao za predsjednika države, pretpostavljam da će se netko drugi baviti njegovim poslom.

• Tko bi to bio?
– Ne znam, ali se nadam da premijer zna. Temeljni je problem što je javni sektor mnogo širi od onoga što obuhvaća državni proračun. Zapravo bismo u Vladi morali imati osobu koja to gleda u cijelosti. Koja gleda ne samo državni proračun nego i javna poduzeća, pa i lokalnu samoupravu. Taj cjelovit pristup nedostaje i sad. Vladi nedostaje netko tko bi se sustavno bavio makroekonomijom.

• Koga će HUP poduprijeti za šefa države?
– HUP kao institucija neće nikoga kolektivno poduprijeti. Nismo to nikad dosad činili, što ne znači da nam je svejedno tko će doći na to mjesto. Šef države ima ingerencije u obrani i vanjskoj politici, ali kako je izravno biran, ima i moralnu odgovornost u promoviranju demokracije i upozoravanju na sve ono što političke stranke ne mogu jer im iz nekih razloga ne odgovara... Predsjednik Mesić upravo je to i radio.

• Što bi, po vama, trebalo napraviti s drugim mirovinskim stupom?
– Izdvajanja bi za drugi mirovinski stup trebalo povećati. Građanima koji su mogli birati između prvog i drugog mirovinskog stupa trebalo bi do određenog praga ušteđevine omogućiti da se vrate u prvi stup. To ne bi poremetilo odnose u drugom stupu. Međutim, nije dobro otvoriti drugi stup kao problem, a onda poslije toga ne doći ni s kakvim rješenjem kao što je sad učinjeno.

Drugi je stup ključan za hrvatsko tržište kapitala, riječ je o 5 milijardi kuna koje svake godine ulaze u sustav, a moglo bi se dogoditi da to bude jedini kapital koji je spreman u nešto uložiti.

• Bojite li se sloma nacionalne ekonomije, recimo, na jesen?
– To je isto kao i s pitanjem vidite li svjetlo na kraju tunela. Čovjek nije nikad siguran je li to doista svjetlost na kraju tunela ili svjetlo s vlaka koji dolazi iz suprotnog smjera. Prodajom državnih obveznica privremeno će se riješiti stanje u proračunu, za nekoliko ćemo dana valjda čuti što će biti s javnim poduzećima, no i dalje ne vidim neke ozbiljnije reforme koje bi bile jamstva da se kriza neće produbljivati. Sreća je što u Hrvatskoj nije bilo problema u bankarskom sustavu. Dio javne potrošnje mora se restrukturirati, a to, pojednostavljeno rečeno, znači da država mora mnogo više štedjeti nego sada.

• Što biste sad napravili na Sanaderovu mjestu?
– Gospodarstvo ne može financirati oko 600 jedinica lokalne samouprave. Sad je pravo vrijeme da za reformu lokalne samouprave...

• Ljudi su tek došli do nekih funkcija, a vi biste im sad to oduzeli.
– Ne, jer takva se reforma ne može provesti preko noći, ali bi sama po sebi bila generator velikih promjena jer bi ubrzala decentralizaciju.



• Za koliko biste smanjili broj općina?
– Od sadašnjih oko 430, ostalo bi oko stotinu općina, koliko ih je bilo i prije. Jedinice lokalne samouprave moraju biti fiskalno sposobne. Znamo međutim da ih više od polovice živi na dotacijama.

Status grada kakav ima Zagreb, trebalo bi dati još nekim većim gradovima, a time bi se vjerojatno smanjio i broj županija. Svakako, trebalo bi uspostaviti jasne fiskalne kriterije za samostalne općine, gradove i županije.

I školstvo i zdravstvo zahtijevaju određene reforme i nije sporno da se sindikati u tim sektorima bore za veće plaće, ali to mora ići ruku pod ruku s reformama. O konceptu besplatna školstva i zdravstva možda bi trebalo čak raspisati referendum, ali pod uvjetom da se jasno kaže koliko to zapravo stoji i tko će to platiti.

• Da ste na Sanaderovu mjestu, ne biste se ustručavali takvih neugodnih reformi?
– Do takvih reformi vode dva modela. Jedan je dogovor sa socijalnim partnerima i s glavnim političkim strankama, a ja bih mu svakako dao prednost. Drugi model jest – model silom prilika.

• Mislite da će se u reforme ići silom prilika, odnosno uza sekundiranje MMF-a?
– S obzirom na to kako sve dosad ide, mislim da je vjerojatnija ta druga varijanta.


O Polančecu

• Potpredsjednik Vlade Damir Polančec bio je vaš student. Sjećate li se njega iz tog vremena?
– Da, sjećam se Damira Polančeca iz studentskih dana, a i on se sjeća mene.

• Znači da baš niste bili u srdačnim odnosima?
– Naprotiv! Drago mi je što i on katkad spomene da se znamo s Agronomskog fakulteta.

To su bila lijepa vremena, bezbrižnija i za jednog i za drugog.


Rasipanje ljudskoga kapitala

• Znate li koliko su zaposlenika poslodavci otpustili od početka godine?
– Broj se nezaposlenih povećao 27 tisuća.

Sad taj broj malo stagnira zbog početka turističke sezone, ali naša su predviđanja i prije bila da će do konca godine, ako se ništa znatnije ne promijeni, bez posla ostati 50 tisuća ljudi.

• Nisu li otpuštanja dvosjekli mač, jer ljudski kapital opet će se osuti...
– Dakako. Zato smo predlagali da poduzetnicima kojima to može pomoći država subvencionira skraćeni radni tjedan, ali nismo u tome uspjeli.

Potpredsjednik Vlade Damir Polančec prilično je olako odgovorio da za to nema novca. Radna se mjesta gase i zbog zabrane rada nedjeljom te nulte tolerancije u zabrani pušenja...

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije