Dani medijske pismenosti održat će se od 19. do 25 travnja pod sloganom "Važno je kako se osjećaš s obje strane ekrana", a jedan od ciljeva je naučiti ponašati se na društvenim mrežama.
S obzirom na stalan utjecaj "infodemije", u okviru 4. Dana medijske pismenosti, posebna će pažnja biti posvećena aktualnom problemu dezinformacija i lažnih vijesti te razvoju vještina kritičkog sagledavanja medijskog sadržaja, ali i mentalnom zdravlju, najavljeno je u petak.
Istraživanje koje je za Agenciju za elektroničke medije (AEM) i Unicef provela agencija Ipsos pokazalo je da raste svijest građana o važnosti medijske pismenosti, no ukazalo i na činjenicu da su za osobe mlađe od 35 godina glavni kanal informiranja društvene mreže, istaknuto je na konferenciji za novinare.
Ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs rekao je kako edukacija o medijskoj pismenosti teži tome da mladima i djeci, ali i njihovim roditeljima i učiteljima, pomogne da unutar velike "poplave" sadržaja i informacija nauče razlikovati dobre, korisne i vrijedne informacije od onih koje su manje bitne te koje mogu poticati na mržnju i netoleranciju.
Fuchs: Medijska pismenost provlači se kao međupredmetna tema
"U tom se smislu medijska pismenost provlači kao međupredmetna tema kroz nekoliko različitih kurikula, od hrvatskog jezika, građanskog odgoja pa čak i do matematike te se onda stavlja naglasak na pojedine segmente", rekao je ministar.
Fuchs je ocijenio da poseban predmet najvjerojatnije nije najbolje rješenje upravo zbog toga što se medijska pismenost tiče raznih segmenata, a vjeruje da će edukacija o tome biti i bolja kada se kroz određeni broj godina prijeđe na cjelodnevnu nastavu.
Državni tajnik pri Ministarstvu kulture i medija Krešimir Partl istaknuo je važnost medijske pismenosti u razdoblju pandemije kada je povećani opseg korištenja interneta, društvenih mreža i informacija s raznih platformi. Tako je jedan od ciljeva naučiti djecu i mlade kako se treba ponašati na društvenim mrežama i da budu svjesni što izgovorena riječ može prouzrokovati nekome s druge strane ekrana.
Također, Partl je naveo kako su u novom Zakonu o elektroničkim medijima posebno apostrofirali važnost programa medijske pismenosti pa će poticanje tih programa biti i zakonska obveza.
Tomljenović: Obrazovni materijali preuzeti više od 360.000 puta
Zamjenik predsjednika Vijeća i ravnatelja AEM-a Robert Tomljenović naveo je kako je stvaranje obrazovnih materijala jedan od ključnih elemenata suradnje AEM-a i Unicefa na projektu Dana medijske pismenosti, a ti materijali su u protekle tri godine s portala medijskapismenost.hr preuzeti više od 360.000 puta.
To pokazuje da postoji potreba za edukacijskim materijalima, za provođenjem medijskog obrazovanja u školama, ali i za sustavnom i stalnom podrškom nastavnicima, rekao je te dodao da portal cilja na nastavnike i roditelje jer je to skupina kojoj najviše treba pomoć i podrška u vidu edukacijskih materijala.
Glavna urednica portala i koordinatorica projekta Dani medijske pismenosti Ana Dokler navela je kako se pitanja koja su im roditelji najviše slali odnose na teme koje se tiču pravila korištenja uređaja kod djece te burnih reakcija i ispada bijesa koje djeca znaju pokazivati ako im se oduzima ili ograničava korištenje mobitela ili računala. Zanimaju ih i pitanja vezana za prepoznavanje ovisnosti o internetu i videoigrama, utjecaj medijskih sadržaja i korištenje uređaja na mentalno zdravlje djece, ali i teme privatnosti i zaštite podataka na društvenim mrežama.
Tek 23 posto građana provjerava informacije prije dijeljenja
Istraživanja pokazuju da samo 23 posto osoba dodatno provjerava informacije koje dijele na društvenim mrežama, što znači da je prisutno mnogo informacija koje se ne temelje na činjenicama, navela je predstojnica Ureda Unicefa-a za Hrvatsku Regina M. Castillo.
Također su primijetili da 50 posto djece i mladih ne potraži pomoć odraslih kada ih nešto uznemiri na internetu, a znaju se susretati s maltretiranjem, nasiljem i pornografijom. Jedno od troje djece komunicira sa strancima, dok je oko 43 posto adolescenata razmjenjivalo seksualno izazovne poruke i fotografije, istaknula je Castillo te naglasila važnost medijske pismenosti kako bi mladi imali alate za kritično razmišljanje i dijalog.
"Za djecu i mlade vrlo je važno da pronađu ravnotežu i da se 'isključe'. Mnogo njih je konstantno povezano putem mobitela i tableta, neki čak i više od šest sati dnevno i to predstavlja problem za mentalno zdravlje", upozorila je Castillo.
Dani medijske pismenosti održat će se u organizaciji AEM-a i Unicefa.