• Može li
preživjeti aktualna Vlada Federacije?
Uopće nisam optimističan i na kraju sastanka rekao sam da ova Vlada
više ne može odgovoriti zadatku koji se pred nju postavlja.
Vrlo jasno sam ukazao na ono što je evidentno - kako će
Vlada za dva mjeseca ponovo doći u poziciju da ne može
rješavati ključne zadatke.
• Kakvo je
vaše stajalište o ministrima u Vladi?
Rekao sam da su za mene svi časni članovi Vlade, ali i da ima jako puno
nekompetentnih. Smatram kako premijer s tim ljudima ne može dalje
provoditi reforme koje su nam potrebne. Na sastanku smo razgovarali i o
financijskoj situaciji. To nikoga ne zabrinjava, a smatram da su nam
projekcije katastrofalne.
• Upotrijebili
ste tešku riječi - nekompetentni ministri?
Ne bih rekao da je to teška riječ, nego je stvar dijagnoze.
Prije svega značajan broj ljudi ne može raditi u složenome timu od 17
članova Vlade, i uz to još iz četiri političke stranke. U
posljednjih godinu dana ni u kojem slučaju ne može se govoriti o
koalicijskoj Vladi, pa čak ni partnerstvu. Naime, rijetke su odluke o
kojima imate većinu. Preglasava se i o zakonima koji nose financijske
obveze, iako su protiv njih dopremijer i ministar financija.
• To ipak nije
ništa novo?!
Točno, a preglasavanje se prenijelo i na Parlament i tu imamo situaciju
da još rjeđe imamo zajedno tobože vladajuću većinu.
• Na koje
ministre ste mislili kada ste rekli da ih treba mijenjati?
U Vladi ima pet ili šest ljudi koji se ne mogu nositi sa
zadaćama koje su ispred nje. To su ljudi koji su u Vladi isključivo
voljom svojih stranaka.
• Ima li među tim ljudima i ministara iz
vaše stranke?
Naravno. Ne želim reći da je s naše strane idealno. Međutim,
o imenima nema smisla govoriti dok se s tim ljudima na obave razgovori.
Na svaki mogući način se na ovome sastanku pokušalo
zaustaviti rekonstrukciju Vlade i u tome se uspjelo. Svjestan sam i da
bi bilo uzalud raditi izmjene u Vladi ukoliko te stranke neće činiti
iskrenu koaliciju.
• Ali ovakav scenarij mogao se i predvidjeti kada se
konstituirala Vlada budući da se bilo svjesno brojnih financijskih
balasta?!
Na sastanku smo upozorili kako su u ‘koaliciji’
preglasavanjem donošeni zakoni
‘teški’ i 400 milijuna maraka. Ovu
godinu završavamo sa 400 milijuna maraka minusa, pa izvodimo
razne gimnastičke poteze kako to prevladati. Zato smo dali zadatak
članovima Vlade da se konsenzusom dogovore kako izaći iz ove situacije,
što je, držim, nemoguće. To bi značilo da bi se svi zakoni s
financijskom težinom u posljednje dvije godine morali promijeniti kako
bismo stabilizirali proračun za 2009.
• Ne govoreći o
razlikama između dva politička bloka, HDZ-SDA i HDZ 1990-SBiH, je li
moguće pomiriti i očite razlike koje, nažalost, postoje i u nacionalnim
gledanjima, rekao bih hrvatske i bošnjačke politike,
ekonomski racionalne i drugog, gotovo sadaka-socijalnog pristupa?
Svi analitičari mogli bi doći do sličnog zaključka, no ne želim
razmišljati na takav način. Želim dati šansu ovoj
državi. No, kako se sada vodi politika, mi ćemo se vrlo skoro sami
utopiti na način da će svi građani imati svoj dio u proračunu, a od
toga nitko neće moći živjeti. Osobno sam protiv toga. Proračun, uz
socijalnu, treba imati razvojnu dimenziju. Zato Vlada treba doživjeti
promjene i u tome me više nitko ne može razuvjeriti.
• O
rekonstrukciji se počelo pričati nakon općinskih izbora. Je li se
trebalo ranije u to krenuti?
Ako smo kao HDZ dobili jednu ogromnu potporu birača, to stvara jednu
posebnu obvezu. No, mi smo o funkcioniranju vlasti započeli razgovore u
srpnju, kada je odlučeno da se to ostavi nakon izbora, kako bismo
izbjegli politiziranja. Tada smo dali punu potporu premijeru i Vladi u
pokušaju rješavanja brojnih problema. Nakon
četiri mjeseca imamo još gore stanje.
• Rekonstrukcija
Vlade sa ili bez premijera Nedžada Brankovića?
S obzirom na to da nisam spomenuo nijedno ime, nije korektno da
spominjem i samog premijera. No, da budem jasan, za mene nema iznimki.
Uostalom, premijer će na sljedećm sastanku sam reći može li s ovom
Vladom ići dalje.
• Kako je uopće
moguće provesti rekonstrukciju Vlade ako je Stranka za BiH protiv, a
ima ustavne mehanizme u Predsjedništvu Federacije da to
zaustavi?
Iznenađuje me što SBiH tvrdi kako je ova Vlada dobra. Ne
govorim o rekonstrukciji s ciljem da se nekoga odmah smijeni, nego o
promjeni ponašanja. Ako za mjesec dana utvrdimo kako je ovo
nemoguće provesti, naša strana bit će čista jer smo
upozoravali na sunovrat. Ovo nije nikakav alibi, nego ozbiljan
pokušaj da nešto promijenimo. Siguran sam da veći
broj ljudi u BiH vjeruje kako ova vlast ne funkcionira, i to ne samo
federalna, nego i državna. Ne bi bilo dobro da propustimo
još dvije godine pa da nas Bruxelles ponovo upozori.
• Slijedi li
isti scenarij i za Vijeće ministara, čiji je rad najbolje
ocijenila Europska komisija?
Ne mogu šutjeti i biti zadovoljan gdje se nalazimo. Uzmite
dokument Europske komisije i našeg prvog susjeda, Hrvatsku,
koja je pred ulaskom u EU. Svaki dan iz Zagreba najmanje pet
predstavnika razgovara o otvaranju i zaključivanju pregovaračkih
poglavlja. U BiH se, nažalost, još vjeruje da će ova zemlja
biti izuzeta od standarda koji postoje u EU te da će se pojaviti netko
s čarobnim štapićem. Logika je da će se, kao i u Vladi
Federacije, morati napraviti rez u Vijeću ministara.
• Je li početak
procesa rekonstrukcije Vijeća ministara ostavka državnog ministra
prometa i veza?
Nije isključeno da ovaj proces otvori i gospodin Božo Ljubić, koji je
dao ostavku. Zakoni, koji se rijetko pojavljuju u državnom Parlamentu,
još rjeđe dobivaju potporu parlamentarne većine. Ta većina
je katkad pomiješana u kombinaciji vlast - oporba. Kada to
gledaju ljudi izvana, onda im ništa nije jasno. To je
nezamislivo u bilo kojem parlamentu. Mi proizvodimo dva ili pet
suštinskih zakona godišnje, a treba vam ih 200
ili 300 da biste pokucali na vrata Europske unije. Potpisivanje
Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju bila je jedna pozitivna
poruka, no mi to nismo zaslužili. Nama su otključana vrata Europske
unije, no mi ih moramo otvoriti prihvaćajući zakone kako to radi EU, a
ne kako bi ovdje neki željeli štiteći svoje stvari iz
prošlosti.
• Vi ste jedan
od rijetkih ljudi, barem u vlasti, koji govori poprilično pesimistično
o tome gdje se BiH danas nalazi.
Ja sam nepopravljivi optimist, jer inače ne bih radio ovaj posao. Da ne
vjerujem da se stvari mogu promijeniti nabolje ne bih bio ovdje gdje
sam sada. Bilo bi, međutim, neodgovorno od mene pokušati
obmanuti javnost, prije svega jer ćemo 19. studenoga u Bruxellesu
morati predstaviti stanje u BiH, a u sljedeća dva zasjedanja Vijeća za
provedbu mira donijet će se krucijalne odluke za BiH.
• Mislite o
transformaciji OHR-a i Ureda EU?!
Samo jedna od njih bit će transformacija, bez obzira na to
što mi željeli. Osobno sam zagovarao da OHR ostane u ovom
obliku dok ne dobijemo novi Ustav. Evidentno je, međutim, da u Europi
više nemaju vremena za nas s obzirom na nadmudrivanje u
famoznoj političkoj šestorki. Zato sam posljednjih dana imao
više bilateralnih razgovora u BiH kako bi barem u Bruxellesu
predstavili neko zajedničko stajalište iz BiH.
• Dijagnoza svih
ovih kriza je jednostavna - BiH ima problem. I terapija je naizgled
jednostavna - ustavne promjene.
Ključ svega je Ustav BiH. Dayton kao okvir je davno prevladan.
• Ne pitam
kakve, nego jesu li uopće moguće ustavne promjene budući da se povlači
međunarodna zajednica?
Ustav se mora promijeniti.
• Jesu li toga
svjesni svi politički čimbenici?
Mislim da jesu. Međutim, kako je došlo vrijeme za promjene
svi su se ukopali u početne položaje. Jednima odgovara Dayton i čvrsto
se toga drže, mi tražimo brzu promjenu jer su Hrvati najgore
prošli u Daytonu.
• Na čemu
temeljite optimizam budući da su pozicije, i sami kažete, predaleke?
Jer ovakva država ne može preživjeti. Samo na tome. Kada dođe do
granice socijalnog usijanja, BiH neće moće preživjeti niti politički.
• Gdje je ta
granica?
Ta je granica vrlo blizu. Mi smo, nažalost, prošli vrijeme
rata i ljudi su osjetili drugu dimenziju. Stanje može biti
još gore. S te strane postoji velika tolerancija. Međutim,
nadam se da je danas razina svijesti naših ljudi izvan toga
vremena i da neće dopustiti daljnju manipulaciju. Hrvatska će skoro ući
u EU, a tim putem ide i Srbija. Zato ovo ne može ostati karantena. Na
to će nas natjerati naši građani i na tome gradim optimizam
da moramo promijeniti daytonski okvir. Novim Ustavom za sva vremena
moramo završiti s prošlošću. Nakon
toga nitko ne bi imao šanse blokirati procese.
• Ponudili ste
četiri federalne jedinice, a biskupi četiri regije. Izvana se to
doživljava srednjim putem za prekomponiranje BiH. Je li, međutim,
realno?
Mislim da je broj četiri sretan broj za BiH. Otklanja određene sumnje,
a vrlo jasno govori o pomirbi kolektivnog i građanskog. Mi, međutim,
još ne govorimo o zemljovidima jer je to zadnja stvar o
kojoj treba razgovarati. Federalne jedinice, po našem sudu,
odražavaju realnost BiH. One moraju imati zakonodavnu,
izvršnu i sudsku vlast. Regije to, međutim, ne mogu biti, a
u samome startu takav bi prijedlog odbacile najmanje dvije strane u BiH.
• Brojni vam
zamjeraju, a i predsjednik HDZ-a 1990. Božo Ljubić vam je bacio
rukavicu u lice s tvrdnjom da Hrvati trebaju dobiti treći entitet.
Jeste li se odrekli trećeg?
U Kreševskoj deklaraciji smo jasno došli do jedne
razine usklađenosti između hrvatskih političkih stranaka. Smatram da je
to uvelike zasluga HDZ-a BiH, ali i svih kolega koji su to supotpisali.
To je osnova na kojoj gradimo uređenje BiH. To je preozbiljan dokument
da bi danas bilo tko iz HDZ-a odustao od njega. Iako nismo
došli do detalja, tamo su zacrtana načela kako urediti BiH,
o diskontinuitetu kao jednoj od najvećih kvaliteta toga kompromisa.
Nismo, međutim, kazali koliki je broj federalnih jedinica, ali smo
jasno rekli da to ne mogu biti dva. Jasno je da ostavljamo mogućnost i
za tri, četiri ili neki drugi broj. Kao stranka smo na tragu
Kreševske deklaracije došli do broja četiri. U
svakoj od tih jedinica Hrvati, Bošnjaci ili Srbi će imati
većinu.
•
Ali hrvatska šestorka nije održala sastanak osam mjeseci!
Nakon što smo se rasteretili izbora možemo bez opterećenja
sjesti i bez nadmudrivanja pokušati dati odgovor
što dalje i možda napraviti još jedan korak.
Preznačajan je dokument iz Kreševa i na mene nitko ne baca
rukavice. Svatko je na toj politici dobio jasan odgovor što
građani misle o onima koji takvo pitanje potežu uoči lokalnih izbora.
• Nakon izbora u
SAD-u brojni su potrčali ustvrditi kako je pobijedio kandidat u čijoj
su administraciji brojni prijatelji BiH te da će se pozornost ponovo
snažno usmjeriti na BiH. Vaše gledanje?
Neozbiljno je očekivati dramatične promjene. Kada bi SAD tako mijenjao
vanjsku politiku od predsjednika do predsjednika, onda to ne bi bila
najmoćnija država na svijetu. Iskreno sam sretan što je
došlo do jedne promjene, jer će u demokratskom svijetu
donijeti zaokret. Nikakva, međutim, odraza neće imati izbor gospodina
Baracka Obame na odnos SAD-a prema BiH. SAD ima na stotine prioriteta,
prije svega ekonomskih, koji su daleko ispred, ne BiH, nego i cijele
regije. S druge strane, raduje me ipak da SAD ostaje nazočan na
prostoru Balkana i BiH. Ključno je da u Sarajevu imamo dobru
komunikaciju s veleposlanstvom i s te strane možemo očekivati nastavak
brige da ne dođe do destabilizacije stanja.
• Ali gospodine
Čoviću, razgovori o ustavnim promjenama u BiH pomaknuti su za sljedeću
godinu, a to se opet vezivalo s američkim izborima i dolaskom nove
administracije?!
Logično je, za razliku od nas, da svi veleposlanici stave svoj mandat
na raspolaganje. To je demokratska praksa i u tome prijelaznom
razdoblju nema posebno značajnih aktivnosti na području gdje ti
veleposlanici djeluju. Sigurno je također kako mi ne možemo dobiti novi
Ustav bez snažne potpore SAD-a ili potpuno nove uloge OHR-a, koji bi
morao imati goleme ovlasti. Hoće li se to dogoditi, ne znam, no ne
treba očekivati ni dramatične promjene u američkoj administraciji.
• Mnogi su
očekivali da će nakon općinskih izbora i pravog
splašnjavanja tenzija doći do približavanja dvaju HDZ-a te
da će Zagreb imati ulogu u tome. Ima li naznaka da će proces ići u tome
pravcu?
Za mene se najveća kvaliteta tih odnosa ogleda u tome da je Zagreb ovaj
put jasno obećao i ispoštovao, izuzev par nevažnih iznimki
koje su djelovale kontraproduktivno, da se neće miješati u
izbore. Rezultat izbora je vrlo jasan i ja sam krenuo u određene poteze
koji bi mogli donijeli zaokret u odnosima za sve procese koji dolaze u
BiH. Nažalost, ništa se novo nije dogodilo, barem kada je u
pitanju stranačko dogovaranje. Međutim, mislim da će se dogoditi puno
toga novog već u sljedećih mjesec dana.
• Na
što aludirate?
Očekujem najkasnije do kraja ove godine snažnu promjenu koju ćete
prepoznati na razini koja je bila izabrana na općim izborima 2006.
godine. To će nametnuti naša aktivnost i odgovornost prema
biračima i svakako jasna poruka koju smo dobili na lokalnim izborima.
• A komunikacija
sa Zagrebom?
Što se tiče te komunikacije, moram biti iskren i reći kako
svakodnevno imam komunikaciju, no ni izbliza nije na razini koja nama
treba. Možda smo nekada priželjkivali ovakve odnose i da to bude razina
partnerstva. Sasvim mi je logično i jasno da HDZ ima toliko svojih
prioriteta da je BiH toliko daleko od primarnih stvari kojima se oni
moraju baviti.
Ako imate premijera i predsjednika HDZ-a koji je šest od
sedam dana na europskim odredištima, onda je razumljivo da
se mora baviti brojnim pitanjima. Svi mi to pozdravljamo kako bi
Hrvatska što prije ušla u Europsku uniju, čime će
puno dobiti svi Hrvati, ali i svi građani BiH. S druge strane, i
Hrvatsku pritišće globalna financijska kriza. Kada se sve to
zbroji, jasno je da se ovi ljudi, koji se bave izvršnom
vlašću i politikom, moraju pozabaviti unutarnjim problemima.
• Ali zar vas
istodobno ne zabrinjava ulazak Hrvatske u EU zbog mogućeg odlaska ljudi?
Svi građani BiH dobit će jako puno kada Hrvatska uđe u EU. Na kraju
krajeva, granica EU bit će tu kod nas. To otvara neke dvojbe i
iskušenja te neki misle kako će se ljudi odseliti odavde
kada Hrvatska uđe u EU. Ma neće se baš tako iseljavati, iako
znam da je to mamac. Ali to može biti i strašan motiv svima
nama da Mostar, Sarajevo, Banja Luka teže cilju Europske unije.
• Gotovo jednako
kao i kod političara, slaba je komunikacija između službenog Sarajeva i
Zagreba. Što vam to govori?
Stječe se dojam da smo mi jako daleko od službenog Zagreba. Vrlo
rijetki su službeni kontakti službenog Zagreba i Sarajeva. Jednom se ja
susretnem s gospodinom Mesićem i gospodinom Sanaderom, drugi put to
napravi gospodin Tihić. To nije ono što treba BiH. Službeno
Sarajevo mora potpuno mijenjati odnos prema Zagrebu i Republici
Hrvatskoj. Ako službeni Zagreb nema vremena za Sarajevo, nedopustivo je
da to isto Sarajevo nema osjećaj potrebe stalno biti u Zagrebu. Put
preko Zagreba vodi prema Bruxellesu. To je svima jasno.
PREDSJEDNIK HDZ BiH GOVORI EKSKLUZIVNO ZA VEČERNJI LIST