Konačno rješenje za krizu u Uljaniku, odnosno model kojim će se osigurati dovoljno novca za funkcioniranje tvrtke do donošenja plana restrukturiranja, još nije poznato, ali radnici se mogu uhvatiti za obećanje resornog ministra Darka Horvata, da će jedna plaća biti isplaćena do kraja tjedna.
Vlada pokušava s komercijalnim bankama dogovoriti kredit uz jamstvo bilo države bilo kroz zalog nad dionicama koje država ima u vlasništvu, a koji bi jamčio i isplatu druge plaće.
Naime, plaća za srpanj kasni jer je trebala biti isplaćena do 15. kolovoza, ali uskoro će u obvezu doći i isplata plaće zarađene u kolovozu pa se već sada treba osigurati i novac za tu namjenu. Izvor iz Vlade kaže kako se u Uljaniku može kratkoročno kupiti vrijeme, ali da će problemi ostati, pa iz toga proizlazi da je stečaj jednako vjerojatna opcija kao i restrukturiranje.
Čekaju se uvjeti banaka
Nakon sastanka premijera i ministra gospodarstva Darka Horvata s prosvjednicima, ministar je potvrdio da Vlada intenzivno radi na osiguranju dvije plaće za radnike Uljanika i 3. maja te da je na sastanku postignut konsenzus da se želi brodogradnju u Puli i Rijeci, ali s drukčijim modalitetom, kako bi ta brodogradilišta postala profitabilna.
– Razgovaramo s komercijalnim bankama i jednim dijelom i o njima ovisi pod kojim su uvjetima spremne dati novac za isplatu plaća – pojasnio je Horvat napomenuvši da bi trebao uskoro saznati sve uvjete koje banke postavljaju. Jedna je od mogućnosti, dodaje, da se povuče dio kolaterala, odnosno depozita za prijašnje kredite za koje bi Vlada dala jamstvo, a onda ti depoziti iskoriste za isplatu plaća. Nije želio otkriti s kojim se bankama pregovara, a na pitanje kako se bankama isplati davati zajam bez ikakvog osiguranja, Horvat je rekao da to treba pitati banke. U ponedjeljak je s predstavnicima sindikata i radnika sastanak održao i ministar financija Zdravko Marić koji bi, u slučaju davanja jamstava, trebao ta jamstva i potpisati.
U HNS-u, strateškom koalicijskom partneru HDZ-a, kažu da su ministru Horvatu i premijeru Andreju Plenkoviću predložili modele koje je Ivan Vrdoljak kao tadašnji ministar gospodarstva primijenio u Brodosplitu i Brodotrogiru, a to je restrukturiranje Uljanika te eventualno programirani stečaj.
– Osiguravanje plaća je vatrogasna mjera, a za problem u Uljaniku znalo se u ožujku ove godine. Međutim, u Vladi su taj problem prije gurali pod tepih – optužuje izvor iz HNS-a HDZ-ov dio Vlade. U toj se stranci čude što je Plenković uopće prošli tjedan zvao na sastanak upravu Uljanik grupe, ako već nije imao prijedlog rješenja za krizu u kompaniji. Jedini način da se razriješi kriza u Uljaniku jest da se spriječi zaustavljanje proizvodnje, ali ako Vlada namjerava to i poduzeti bit će nužno plasirati do kraja godine Uljaniku oko 100 milijuna eura, kako bi isplatio plaće, dobavljače, kupio repromaterijal i platio hladni pogon. Prihoda Uljanik nema jer su brodovi već plaćeni.
Kasnit će se s isporukom
Vlada bi trebala i lobirati za ubrzanje donošenja odluke Europske komisije o programu restrukturiranja jer bez zelenog svjetla nema ni strateškog partnera koji bi mogao ubrizgati svježi kapital u kompaniju. Iako je uprava odabrala Kermas Energiju, odnosno Danka Končara za novog suvlasnika, sve se glasnije može čuti da su vladajući skloni tražiti novo rješenje. Uprava Uljanika unatoč velikim napadima i dalje ostaje na tronu, a ne mogu je smijeniti ni najveći suvlasnici kompanije – radnici.
Naime, kako nam je pojasnio Jasmin Murtić, jedan od malih dioničara i zaposlenika Uljanika, od 46 posto tvrtke koju drže mali dioničari samo je 15-ak posto u rukama aktivnih radnika, dok su ostale dionice u rukama umirovljenika i članova obitelji nekadašnjih radnika pa tvrdi da je teško prikupiti kvorum nužan za pokretanje odluke o smjeni uprave društva. Murtić upozorava i da je narudžbe koje je uprava Uljanika ugovorila za brodove nemoguće ispuniti zbog zastarjele tehnologije i ritma proizvodnje te da će isporuka kasniti najmanje godinu dana, što znači i da će Uljanik sve i da nastavi proizvodnju morati platiti velike penale naručiteljima.
Knjiga narudžbi je popunjena s 15 brodova, a kako nam pojašnjavaju u Uljaniku, riječ je o brodovima koji su ugovarani po profitabilnim uvjetima, ali zbog kašnjenja financiranja uvjeti su se promijenili. Uljaniku u kratkom roku ostaje isporuka tek jednog broda koji je u visokoj fazi dovršenosti, ali riječ je o brodu koji je naručitelj financirao tijekom izrade pa ni od njega neće biti novih prihoda.
kako ih nije sram uopće se pojaviti na ulici, od radnika do uprave?! oni su novac od brodova koje još nisu ni sagradili potrošili?!!! pa koja će ozbiljna banka kreditirati ovakvo nesposobnu tvrtku? gotovo je sa uljanikom, svi u toga svjesni, sad se bore samo za ono nešto od plaća koje im 'treba' netko isplatiti. brodogradnje u rh je završena priča, osim debeljaka nitko neće nikad više moći sagraditi brod duži od 20 metara. sve te bapske priče o nekadašnjim gigantima se temelje na jugoslaviji i njenom načinu privređivanja. a taj model je propao krajem 80-ih, i radi toga se i juga raspala. kad stranci nisu više htjeli kreditirati, počeli su nemiri. ili netko misli da je ante marković i njegov tečaj 1:7 bio realan? dečki iz pule, ne brinite, ostaju vam vaše turističke ideje, potencijali, neki budete zavarivali u italiji, druge ionak čeka penzija, pola vas na burzu i to je to, priča je gotova. na vašu žalost, a na veliku sreću ostatka zemlje, kojemu ste već na vrh glave došli sa vašim igrama oko restrukturiranja (par puta u 25 godina....), koji nas koštate 30 mlrd kuna. ako niste u stanju ugovoriti brod na kojem ćete zaraditi, onda nemojte umišljati da se bavite brodogradnjom, već ste vi obični prevaranti.