leteći gastarbajteri

Egzodus pilota: Kapetani Croatia Airlinesa bježe čak i u Albaniju

'11.04.2013., Velika Gorica - Slijetanje aviona Croatia Airlinesa u zracnu luku Zagreb. Photo: Borna Filic/PIXSELL'
'Borna Filic/PIXSELL'
24.04.2013.
u 11:34

U potrazi za boljim radnim mjestom u inozemstvu, tvrde u sindikatu, najčešće su zbog socijalne nesigurnosti, ali i stalnih najava restrukturiranja kompanije, zbog čega se sprema i novi val iseljavanja.

U zadnje dvije godine iz hrvatskog nacionalnog avioprijevoznika Croatia Airlinesa otišlo je čak 17 pilota. Odletjeli su zarađivati kruh u drugim aviokompanijama, najviše onim azijskim. Od tih 17 pilota 13 je kapetana, a četiri su kopilota. Hrvatska i Croatia Airlines u školovanje jednog kapetana ulože pak oko milijun kuna, dok je trošak školovanja kopilota oko 500.000 kuna. Tako se u zadnje dvije godine iz Hrvatske i CA samo kroz pilote u inozemstvo odlilo školovane radne snage u vrijednosti 15 milijuna kuna.

Dobili gotov proizvod

Aviokompanije koje su zaposlile "odbjegle" hrvatske pilote tako su bez ijedne uložene kune u njihovo školovanje dobile "gotov proizvod". One im nude i puno veće plaće, uglavnom dvostruko veće od onih koje zarađuju u hrvatskom nacionalnom avioprijevozniku, a koje prosječno iznose oko 23.000 kuna. No piloti ne odlaze u gastarbajtere isključivo zbog veće plaće.

– Odlaze najviše zbog socijalne nesigurnosti i stalnih najava restrukturiranja Croatia Airlinesa, zbog čega je neizvjesna budućnost kompanije te zbog nemogućnosti napredovanja. Stoga plaća nije primarni razlog odlaska pilota. Svi bismo mi radije živjeli sa svojim obiteljima u Hrvatskoj – kaže Zoran Bilić, predsjednik Hrvatskog sindikata prometnih pilota (HSPP).

Našim pilotima stoga sigurniju budućnost nude aviokompanije iz Saudijske Arabije, Tajvana, Južne Koreje... pa čak i Albanije. Ovih je dana, naime, Croatia Airlines "iznajmila" četvoricu svojih pilota albanskoj aviokompaniji Belle Air. Oni će u CA imati neplaćeni dopust, a u Belle Airu dvostruko veću plaću nego što je imaju u Hrvatskoj.

U HSPP-u kažu da, osim uloženog novca u školovanje pilota, puno više vrijedi njihovo iskustvo koje su stekli u CA, čije plodove rada sad ubiru strane aviokompanije. A sve više pilota razmišlja o odlasku iz Croatia Airlinesa. U HSSP-u ističu da je čak dvije trećine od ukupno 135 pilota, koliko ih trenutačno ima u CA, zatražilo preporuku od kompanije kako bi se prijavilo za rad u nekom drugom avioprijevozniku.

Novi val odlazaka sprema se zbog novog plana restrukturiranja CA, koji predviđa rezanje i materijalnih i nematerijalnih prava zaposlenika, ali i rezanje broja zaposlenih za njih 200-tinjak. Bilić kaže da još nisu dobili odgovor od uprave postoji li višak i među pilotima ili ne. U HSSP-u pritom ističu da o plaćama pilota u Hrvatskoj vlada kriva percepcija jer njihova primanja u bruto iznosu nisu ništa veća od primanja njihovih kolega u regiji, no zbog visokih poreza u neto iznosu čak su i manja. Prema podacima tog sindikata piloti Croatia Airlinesa na airbusu imaju najmanje plaće u cijelom svijetu.

Pregovori o novom kolektivnom ugovoru za CA ovih su dana propali, kao i mirenje, te su piloti najavili štrajk. O detaljima tih pregovora u HSPP-u ne žele govoriti, no ističu da poslodavac tvrdi da posade nisu dovoljno iskorištene i da piloti ne lete dovoljno.

– No mi želimo više raditi jer, ako više letimo, onda su i naša primanja veća. Problem je, međutim, u planiranju rada posada i otvaranju novih linija, a to ne ovisi o nama – kaže Bilić. Dodaje da materijalna prava pilota nisu povećavana od 2007. godine te da trošak kompanije za sve zaposlene iznosi 17 posto ukupnih troškova. Stoga se pita zašto se inzistira na rezanju tih troškova, a ne ostalih 83 posto.

– Naše je ključno pitanje ima li viška pilota u CA. Bitnija su nam radna mjesta nego materijalna prava. Ljudi bi pristali raditi i za manje u Hrvatskoj jer bi ovdje bili s obiteljima, živjeli bi i dalje u svojoj zemlji – ističe Bilić.

Iz Croatia Airlinesa poslali su nam podatke o odlasku pilota od listopada 2011. godine do danas, prema kojima je iz kompanije otišlo ukupno 12 pilota, dok je u istom razdoblju zaposlen samo jedan novi pilot. U CA navode da je od 12 pilota koji su otišli troje umirovljeno, jedan je napustio kompaniju na temelju presude Vrhovnog suda u korist tvrtke, a osam pilota na osobni zahtjev.

– Najveći dio od tih osam pilota letio je na zrakoplovu Dash 8-Q400, s prethodnim iskustvom na zrakoplovu A319/320, a tvrtku je napustilo zbog napredovanja u karijeri jer u kompaniji nije bilo operativne potrebe za povećanjem broja pilota u floti airbusa – navode u CA.

Dodaju da je to prije svega rezultat prijašnjeg sustava zapošljavanja pilotskog osoblja zbog kojega su u jednom razdoblju na tipu zrakoplova airbus bila 42 kapetana, dakle u prosjeku čak šest na jedan zrakoplov. U CA navode i da fluktuacija pilota ni u jednom trenutku nije utjecala na sigurnost letenja i obavljanje planiranog opsega letenja te da zbog toga nije otkazan nijedan let.

Tražili najmanje ustupke

Trenutačno je u kompaniji 15 pilota koji su stekli zakonske uvjete za odlazak u starosnu mirovinu. Zasad su dvojica od njih podnijela zahtjev za mirovinu, a upravi CA nije poznato hoće li se i neki drugi piloti iz te skupine odlučiti na iasto.

– U sklopu pregovora o novom kolektivnom ugovoru CA je od HSPP-a tražila najmanje ustupke u odnosu na ostale strukovne sindikate organizirane u tvrtki, i to za odredbe koje se tiču radnog vremena posada. Promjenama u radnom vremenu isključivo se želi postići veća produktivnost pilota koja je u odnosu na europske aviokompanije ispod prosjeka – navode u CA i kažu da fluktuaciju pilotskog osoblja mogu uzrokovati profesionalni i privatni razlozi, što je osobni izbor svakog pojedinca, pa je onda ne mogu komentirati.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije