Povrh 6 milijuna eura dosad dodijeljenih iz europskog proračuna tvrtki LNG Hrvatska za pripremne studije, EU se sprema dodijeliti još 101,4 milijuna eura za samu gradnju LNG terminala na Krku. Riječ je o bespovratnim sredstvima kojima će EU pokriti 27,9 posto troškova gradnje, a ugovor o dodjeli bit će, kako neslužbeno doznajemo, potpisan u rujnu.
Podatak o tome da je u pripremi dodjela još 101,4 milijuna eura za plutajući LNG terminal kod Omišlja na Krku otkrila je Ksenija Komkova-Tatariunas iz INEA-e, agencije EU koja upravlja s 27,4 milijarde eura iz CEF-a, fonda za energetsko povezivanje Europe. Ona je, zajedno s drugim predstavnicima hrvatskih i EU institucija te direktorom LNG Hrvatska sudjelovala na okruglom stolu o LNG terminalu na Krku, koji su jučer u Bruxellesu organizirali europarlamentarka Ivana Maletić i poslovna organizacija Croatia-EU Business Council.
Stotinjak milijuna eura za gradnju terminala za ukapljeni plin na Krku bit će prvi primjer u kojem europski fond CEF sufinancira gradnju nekog takvog terminala bilo gdje u EU, što također govori o važnosti ovog hrvatskog infrastrukturnog projekta za energetsku sigurnost EU. Ipak, udio sufinanciranja od 27,9 posto manji je od onoga što je LNG Hrvatska d.o.o. tražila u svom zahtjevu: 50 posto. No, kako se moglo čuti u neslužbenim razgovorima oko jučerašnjeg okruglog stola u Europskom parlamentu, “poklonjenom konju se ne gleda u zube”. A poklonjenih 101,4 milijuna eura znači da će računica LNG terminala na Krku, pa tarifa plina koji se preko tog terminala nudi krajnjim potrošačima u gospodarstvu, biti za 27,9 posto manja, što automatski znači i konkurentnija, što znači da projekt ima veće šanse za uspjeh.
– EU je važan i vrlo snažan partner u ovom projektu – rekao je Ivo Milatić, državni tajnik za energetiku u Ministarstvu zaštite okoliša i energetike.
Direktor tvrtke LNG Hrvatska Goran Frančić objašnjava kako će ostale dvije trećine troška gradnje projekta pokriti suvlasnici, koji će imati priliku kupiti udjele kroz proces strateške kapitalizacije LNG-a Hrvatska d.o.o. (trenutno u vlasništvu HEP-a i Plinacra), a dio će se pokriti i zajmom. Na poziv za ulagače, koji je bio otvoren 2015., javilo se sedam industrijskih i financijskih ulagača, od čega su tri ponude ušle u završni krug za razmatranje. Nije otkriveno tko su ta tri, no svi su navodno ugledni i europski ulagači. Proces odabira bit će dovršen uskoro, a plan je da plutajući LNG terminal bude sagrađen do kraja 2019. ili početka 2020. godine.
– Za prvi LNG tanker bit ćemo spremni, nadam se, početkom 2020. – kaže direktor Goran Frančić.
U manje od tjedan dana, LNG terminal na Krku tako je dobio najvišu političku podršku na summitu inicijative Tri mora u Varšavi, gdje ga je izrijekom spomenuo i američki predsjednik Donald Trump, te najavu dosad najizdašnije financijske podrške iz EU.
– Nema više izlika za odgađanje gradnje. Financiranje više ne može biti prepreka jer izvora financiranja ima – kaže zastupnica u Europskom parlamentu Ivana Maletić.
Već vidim Vjerana Piršića i Gordana Marasa kako bacaju klipove pod ovaj projekt