NUŽNA IZBORNA REFORMA

Europska služba za vanjsko djelovanje o BiH: Izbori se trebaju održati bez obzira na pregovore

Foto: XinHua/PIXSELL
14.02.2022.
u 19:20

Ističe se da u zemlji nema volje za promicanjem pomirenja i da umjesto toga čelnici nastavljaju s povijesnim revizionizmom, uključujući negiranje genocida i slavljenje ratnih zločina.

Potrebno je nastaviti pregovore kako bi se postigao dogovor o promjeni ustava i izbornog zakona u Bosni i Hercegovini, ali izbori se trebaju održati kada su i predviđeni bez obzira na ishod pregovara, stoji u dokumentu koje Europska služba za vanjsko djelovanje (EESAS) pripremila kao podlogu za raspravu na sastanku ministara vanjskih poslova koji će se održati 21. veljače u Bruxellesu.

U dokumentu u koji je Hina imala uvid kaže se da bi uspješna izborna i ustavna reforma bili snažan politički signal, koji bi omogućio da se sljedeće izbori održe u skladu s međunarodnim i standardima EU-a te da bi poboljšao funkcionalnost entiteta Federacija BiH.

“Uspjeh te reforme ovisi o pronalaženju uravnoteženog paketa, u skladu sa standardima EU-a, koji odražava zabrinutost svih strana kako bi se postigla potrebna dvotrećinska većina u parlamentu”, kaže se u dokumentu.

Taj paket prema tom dokumentu, trebao bi uključivati: promjene izbornog zakona kako bi se poboljšali izborni standardi (transparentnost i integritet) u skladu s preporukama promatračke misije  OESS-ova Ureda za demokratske institucije i ljudska prava (OESS/ODIHR) i skupine države protiv korupcije (GRECO).

Balkan presidents attend the annual Brdo-Brijuni Process summit in Slovenia President of Slovenia Borut Pahor stands near members of Bosnia and Herzegovina's Presidency Milorad Dodik, Zeljko Komsic and Sefik Dzaferovic, at the 10th anniversary of the Brdo-Brijuni Process at the Brdo Congress Centre Brdo pri Kranju, Slovenia, May 17, 2021. REUTERS/Borut Zivulovic REFILE - CORRECTING VENUE NAME AND LOCATION BORUT ZIVULOVIC
Foto: BORUT ZIVULOVIC/REUTERS

Zatim promjene ustava kako bi se uskladio s presudama Europskog suda za ljudska prava i osiguralo jednako predstavljanje svim građanima u zemlju u skladu s preporukama Venecijanske komisije.

Treća točka toga paketa trebala bi uključivati revidiranje modaliteta za izbor članova predsjedništva, a četvrta točka je poboljšanje funkcionalnosti entiteta Federacije BiH kako bi se spriječile daljnje blokade.

Nigdje u tekstu se ne spominju konstitutivni narodi ni legitimno predstavljanje konstitutivnih naroda na čemu inzistira hrvatska strana.

“Pregovori koji su se uz posredovanje EU-a i SAD-a vodili u siječnju u Neumu omogućili su važan napredak u svim tim elementima. Razgovori se trebaju nastaviti kako bi se postigao dogovor prije listopadskih općih izbora”, stoji u dokumentu.

 U dokumentu se navode tri moguća scenarija ovisno o ishodu tih razgovora. Prvi je najpovoljniji, a to znači postizanje dogovora i provedba izbora sukladno novom izbornom okviru. Drugi scenarij je da nema dogovora i tom slučaju bi “lokalne akteri mogli pokušati spriječiti održavanje izbora, primjerice blokiranjem potrebnog financiranja”.

Kao treći scenarij navodi se mogućnost daljnje eskalacije zahtjeva s mogućim bojkotom izbora i/ili osporavanje izbornih rezultata te jačanje disfunkcionalnosti Federacije BiH.

“Političke nesuglasice između partnera u vladajućoj koaliciji iskristalizirali su se oko ustavne i izborne reforme, s različitim pogledima što bi reforma trebala uključivati. Neke stranke već najavljuju da razmatraju bojkot sljedećih izbora ili provedbu njihovih rezultata, ako se ne postigne dogovor o reformi, što je nešto što bi moglo voditi daljnjoj eskalaciji političke krize”, kaže se u dokumentu.

U dokumentu se kaže da je potreban nastavak angažmana EU-a na visokoj razini u pomaganju da se dođe do dogovora o ustavnoj i izbornoj reformi.

“Aktivno uključivanje aktera EU-a (visokog predstavnika za vanjsku i sigurnosnu politiku, posebnog izaslanika EU-a, Komisije, država članica i Europskog parlamenta bit će također potrebno kako bi se ponovilo da se izbori 2022. trebaju provesti kako je predviđeno bez obzira na ishod reforme”, kaže se u pripremnom dokumentu.

U dokumentu se spominje mogućnost sankcija ako najave Republike Srpske da će jednostrano preuzeti nadležnosti države postanu operativne. Te sankcije bi mogle uključivati zamrzavanje imovine i zabranu putovanja fizičkih i pravnih osoba.

Kaže se da je BiH danas suočena s najdubljom političkom krizom od kraja rata 1995. godine i da ta kriza ugrožava stabilnost i sigurnost zemlje i regije i dovodi u pitanje europsku perspektivu zemlje.

“To stavlja na kušnju ulogu EU-a kao geopolitičkog aktera, njegovu sposobnost da oblikuje svoj kontinent prema svojim vrijednostima i standardima i da očuva svoje neposredno susjedstvo od suprotstavljenih vanjskih utjecaja”, kaže se u dokumentu.

U dokumentu se kaže da jača uključenost trećih država. Pod trećim državama misli na one izvan EU-a.

“Srbija i Turska se angažiraju na visokoj razini kako bi normalizirale situaciju. Ostali, iskorištavaju postojeće podjele kako bi potkopali reformske napore i europsku perspektivu zemlje. Postoji znatan rizik da bi se destabilizirajuće aktivnosti kroz Republiku Srpsku mogle intenzivirati ako se ukupna geopolitička situacija dodatno pogorša”, kaže se u dokumentu i dodaje da se takav utjecaj prelio i na multilateralne forume, navodeći  kao primjer rusko-kineski nacrt rezolucije Vijeća sigurnosti UN-a u kojem se prijetilo vetom na obnovu mandata misiji EUFOR Althea.

Ističe se da politička kriza već utječe na sposobnost BiH da u potpunosti koristi financijsku pomoć EU-a iz pretpristupnog fonda IPA - III zbog nedostatka sektorskih strategija na razini države. Spominje se mogućnost da se financijska pomoć koristi kao poluga za poticanje promjene ponašanja ako ukupna politčka situacija ne popravi u kratkom roku.

“To bi trebalo biti potkrijepljeno jasnim narativom i jasnim porukama unaprijed kako bi se ponudio učinkovit poticaj za promjenu ponašanja, kao i jačanjem pristupa svim građanima BiH. Takav pristup trebao bi izbjeći kažnjavanje onih koji nisu odgovorni za stanju BiH, to jest, građana, te prekid financiranja koje omogućava Bosni i Hercegovini da nastavi s reformama povezanim s EU-om”, kaže se u dokumentu.

Ističe se da u zemlji nema volje za promicanjem pomirenja i da umjesto toga čelnici nastavljaju s povijesnim revizionizmom, uključujući negiranje genocida i slavljenje ratnih zločina.

“Slabost i disfunkcionalnost Federacije pruža dodatne argumente secesionističkom diskursu vodstva Republike Srpske”, kaže se u dokumentu.

Kaže se da je su se napetosti pojačale u srpnju prošle godine kada je bivši visoki predstavnik Valentin Inzko nametnuo zakon kojim se kriminalizira negiranje genocida i slavljenje ratnih zločina. Nakon toga, stranke iz Republike Srpske počele su bojkotirati rad državnih institucija. To se dodatno pojačavalo u kolovozu nakon što je novi visoki predstavnik Christian Schmidt preuzeo dužnost, a čiji mandat ne priznaju u RS-u. Stvari su se jako zaoštrili nakon što je u listopadu vladajuća koalicija u RS-u najavila povratak “originalnom Daytonu”, što znači preuzimanje nadležnosti s državne na entitetsku razinu u više područja.

 

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije