Premijer Tihomir Orešković slavodobitno je nakon sastanka u Parizu izjavio da su Francuzi zainteresirani za gradnju Pelješkog mosta.
Spomenuo je čak i tvrtku Bouygues, koja gradi zagrebačku zračnu luku, kao potencijalnoga graditelja najvećeg infrastrukturnog projekta u Hrvatskoj.
Interes iz cijelog svijeta
Dojam je da premijer Orešković favorizira francuskoga graditelja, s obzirom na to da su se kao zainteresirane u posljednjih godinu dana za Pelješki most javile gotovo sve velike tvrtke iz cijelog svijeta. Kako i ne bi kada je u pitanju posao veći od 300 milijuna eura. U domaće građevinske kompanije stižu ponude iz Turske, Indije, Francuske, Njemačke, Italije, Kine ne bi li s domaćim građevinarima osnovali konzorcij, ali po svemu sudeći domaća industrija udružit će se u konzorcij i eventualno prihvatiti jako svjetsko ime kao pokrovitelja uz uvjet da se hrvatskim građevinarima prepusti oko 90 posto posla. Oreškovićevo favoriziranje stranaca upozorenje je pak domaćoj industriji da otvori četiri oka pri sastavljanju ponuda, kojih će, sudeći po interesu, biti puno i u kojima će se vjerojatno natjecati niskim cijenama. Neobično je pak da u takvoj situaciji premijer ne zaštiti domaće gospodarstvo, jer kojeg smisla ima plaćati članarinu Europskoj uniji od 500 milijuna eura godišnje, ako ćemo favorizirati strane tvrtke na poslovima na kojima nam EU kroz fondove vraća oko 250 milijuna eura. Od Oreškovića se u razumijevanju borbe za nacionalne interese u europskim okvirima očito snalazi francuski premijer, ali i Oreškovićev resorni ministar Lovro Kuščević.
– Zakon o javnoj nabavi je jasan. Ne smije se favorizirati nikoga, ali pozivam domaće tvrtke da se udruže u konzorcije i u što većem broju prijavljuju na natječaje – kaže Kuščević.
Priprema se domaći konzorcij
Konzorciji se svakako planiraju osnovati, kažu nam u građevinskim tvrtkama u Hrvatskoj, u kojima se poprilično intenzivno pripremaju za natječaj za Pelješki most koji je najavljen za lipanj.
– U mostu je oko 70.000 tona raznih čeličnih konstrukcija, a mi i Đuro Đaković imamo kapacitete da obavimo taj posao – kaže Vlado Čović iz Zagreb Montaže ističući da građevinske tvrtke mogu obaviti veliki dio posla. Pelješki most i željeznička pruga Dugo Selo – Križevci poluge su za izvlačenje domaće građevinske industrije iz krize koja ju je svojom duljinom i intenzitetom gotovo pomela. Od početka krize svaki je treći zaposlenik građevinskog sektora izgubio posao pa se ukupan broj zaposlenih sveo na manje od 70.000 ljudi.
Nedostatak radne snage mogao bi se pokazati kao veliki problem domaćih tvrtki jer je tijekom krize Hrvatsku napustio dobar dio inženjera, kvalitetnih tehničara, ali i radnika. Zato Čović poziva državu da liberalizira uvozne kvote za graditelje kako se ne bi dogodilo da izgubimo priliku za posao na velikim objektima zbog neispunjavanja uvjeta. Inače, Državni zavod za statistiku objavio je u utorak da se graditeljstvo konačno počelo oporavljati, što je vidljivo iz podatka o rastu obujma radova za 3,5 posto u odnosu na prvo tromjesečje prošle godine. Izlazak iz krize time je potvrđen.
>>Orešković otkrio što je u Hrvatskoj zanimljivo francuskim gospodarstvenicima