Odlučio sam ići po izravni gradonačelnički mandat misleći da ću imati
ovlasti koja danas imaju poglavarstva, budući da ona nakon lokalnih
izbora neće postojati. Međutim, sad kad vidim da će zbog loše razrađenog
modela župani, gradonačelnici i općinski načelnici biti gotovo
impotentne političke figure, pitanje je hoću li se uopće kandidirati!
Jednostavno ne želim biti fikus, a bez promjena niza zakona koji se
tiču lokalne samouprave, mogao bih biti samo to – oštro secira novi
model formiranja lokalnih vlasti esdepeovac Zvonimir Mršić,
gradonačelnik Koprivnice.
Neefikasnost vlasti
Teško je povjerovati da bi se uspješni koprivnički gradonačelnik
propustio kandidirati, no dvojbe koje ga muče prouzročene su nejasnom
raspodjelom ovlasti između izravno izabranog čelnika izvršne vlasti i
lokalnog parlamenta.
Tri mjeseca prije primjene novog modela ne zna se niz gotovo banalnih
stvari, od toga, primjerice, da se ne zna tko će imenovati zapovjednika
vatrogasne postrojbe u nekom gradu do toga tko će davati suglasnost na
cijene komunalnih usluga. Za reguliranje takvih svakodnevnih pitanja,
koja su dosad bila u nadležnosti poglavarstva, potrebno je s novim
modelom uskladiti više od 30 zakona.
– Budem li kao gradonačelnik morao sazivati sjednice Gradskog vijeća za
svaku odluku, naći ću se u suludoj situaciji. Umjesto da lokalna razina
poveća razinu efikasnosti, ja ću biti posve neučinkovit. Gradonačelnik
s očerupanim ovlastima – predviđa Mršić. Budući da je na dosadašnjim
lokalnim izborima pobjeđivao s više od 70 posto glasova, Mršić očekuje
da će, ako se kandidira, pobijediti u prvom krugu. No, tek će se tada,
kaže, naći u apsurdnoj situaciji jer neće imati s kime sklopiti ugovor
o radu niti će mu imati tko odrediti plaću.
U vakuumu
– Budući da su lokalni izbori 17. svibnja, te da nakon toga teče rok od
48 sati za žalbe, ako žalbi ne bude, ja mogu preuzeti posao
gradonačelnika već 20. svibnja. No, realno je očekivati da će novo
gradsko vijeće, koje mi daje ovlasti, određuje visinu plaće i donosi
odluku o njezinoj isplati, biti konstituirano možda i mjesec dana
kasnije.
To znači da će Koprivnica nekoliko tjedana biti u vakuumu – zaključuje
Mršić. Ako mu, pak, većina u Gradskom vijeću zbog bilo čega postane
protivnik, može blokirati svaki njegov projekt time što neće održavati
sjednice.
U hrvatskom modelu gradonačelnici i župani praktično neće imati u
rukama nijedan instrument koji bi im omogućio da se suprostave
pokušajima da budu smijenjeni. To će se pokazati posebno problematičnim
u situacijama kohabitacije dviju političkih opcija, odnosno kad je
gradonačelnik ili župan iz jedne, a većina u njegovu parlamentu iz
protivničke grupacije. U Sloveniji, međutim, izravno birani čelnici
imaju “batinu” i mogu pokrenuti raspuštanje vijeća.
Ivan Čehok se boji politikantskog rušenja
I Ivan Čehok, uspješni gradonačelnik iz redova vladajuće koalicije u državi, nije slijep za moguće probleme. Lokalni su proračuni, kaže, silno ovisni o državnom proračunu, zbog čega se može dogoditi da svakih nekoliko mjeseci moraju doživjeti rebalans. Naime, država tijekom godine može ući u investiciju za koju dio novca mora dati i lokalna samouprava. U lokalnom proračunu, međutim, novca za to nema jer se u trenutku kad je prihvaćan nije znalo da će država početi taj projekt. To znači, kaže Čehok, da ću u svakoj takvoj prilici morati tražiti od Gradskog vijeća da rebalansira novac u lokalnoj blagajni, izlažući se kao gradonačelnik opasnosti da me svaki put kad to tražim netko pokuša rušiti iz čistog politikantstva.