Na pojedinim crpkama nema ga uopće, a na drugima ga neće biti nakon što se potroše preostale zalihe. Plavi dizel u Hrvatskoj uskoro će se moći nabaviti samo na Ininim benzinskim crpkama jer ostalim se distributerima nabava ovog goriva jednostavno više ne isplati. "Nafta", kako je zovu poljoprivrednici, njima je skupa jer jedino je ona ostala pod Vladinim mjerama kojima se ograničava cijena goriva na crpkama, a ostat će i dalje, čini se, jer premijer Andrej Plenković jučer je kazao da će se situacija s gorivom motriti sljedeća dva tjedna pa će se na nju reagirati bude li potrebno.
Ne pokriva troškove
Sam eurodizel, tj. plavi dizel, potreban je uglavnom poljoprivrednicima i ribarima koji ovih dana tragaju za mjestom na kojem bi se opskrbili, pa najčešće završavaju upravo na Ini i ondje je pritisak povećan, ali, doznajemo, s nabavom goriva ne planiraju stati. U ovoj godini prodali su 42 posto plavog dizela više nego lani, točnije, u prvih devet mjeseci 2022. prodali su gotovo 47 milijuna litara, a u cijeloj 2021. oko 46 milijuna.
– Posljednjih nekoliko dana bilježimo veliku potražnju za plavim dizelom. Zbog toga logistički su kapaciteti pod pritiskom te dolazi do povremenih i privremenih nestašica na pojedinim maloprodajnim mjestima. Logistika Ine ulaže krajnje napore kako bi ublažila posljedice ovog pritiska pazeći da istodobno ne ugrožava opskrbu maloprodajnih mjesta ostalim derivatima. Kompanija je svjesna svojeg značenja za nesmetano odvijanje gospodarskih i poljoprivrednih aktivnosti te će učiniti sve što je njezinoj mogućnosti kako bi opskrba tržišta ostala neometana – kažu nam službeno iz Ine, na čijim se crpkama plavi dizel može nabaviti po cijeni od 8,49 kuna po litri.
Nešto drukčija bit će cijena za vlasnike više brodova koji nabavljaju na tisuće litara odjednom; oni će za litru izdvojiti gotovo deset kuna. Zašto? Jer Vlada je ograničila maloprodajnu cijenu, onu po kojoj toči traktorist na benzinskoj, ali ne i veleprodajnu pa se ona i dalje slobodno formira onima do kojih dolaze čitave Inine cisterne. Vratimo se sad još malo na ostale distributere goriva. Kažu nam oni da plavog dizela ili nemaju ili imaju još malo dok ne potroše sve što su nabavili u nekom prošlom razdoblju, a dodatno ga nabavljati zasad neće.
– Uzimajući u obzir burzovne cijene naftnih derivata, evidentno je da regulirana vrijednost plavog dizela u iznosu od 8,49 kn/lit Petrolu kao trgovačkom društvu koje nema vlastitu proizvodnju stvara direktan gubitak u poslovanju na svakoj prodanoj litri goriva. Zbog sprečavanja direktne ekonomske štete društvu Petrol d.o.o. Zagreb u trenutačnoj situaciji do eventualnog spuštanja nabavne cijene na tržištu ili dizanja regulirane prodajne cijene na vrijednosti koje nam omogućuju barem pokriće troškova i minimalnu zaradu ne možemo nastaviti s nabavom i prodajom plavog dizela, te posljedično ostajemo bez njega na svim prodajnim mjestima gdje se postojeće zalihe potroše, odnosno prodaju – kazali su nam iz Petrola pa dodali da su o problematici i nemogućnosti prodavanja plavog dizela više puta obavijestili resorno Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja te ih pozvali na rješenje neodržive situacije. Bi li pomoglo ograničenje marži umjesto ograničenja same cijene litre, kao što se to napravilo u slučaju dizela i benzina na 65 lipa po litri, pitali smo predsjednika Udruge malih distributera goriva Armanda Miljavca.
Treba poljoprivredi, ali...
– Naravno da bi marže pomogle. Ne bi nam omogućile zaradu, ali pomogle bi da ostanemo na nuli. Nadam se da Vlada radi u tom smjeru, jer ako bude tjerala distributere da rade bez zarade, ostat će bez goriva. Dosad su sav teret jeftinijeg goriva prebacili na distributere, a s ograničenjem marži za dizel i benzin vratili smo se na stanje kakvo je bilo prije ograničenja cijena goriva po litri. To znači da sad po litri gubimo 30 lipa, ali i to je bolje nego kunu i 20, koliko smo gubili s ograničenjem cijena – kaže nam Armando Miljavac pa dodaje da je s plavim dizelom situacija vrlo jednostavna. Da bi ga se prodavalo, treba ga biti na tržištu, a ondje se on trenutačno teško nabavlja. Kad se i nabavi, u prodaji su gubici preveliki.
– Dosad smo gurali jer trajali su jesenski radovi i isporučivali smo ga poljoprivrednicima, pogotovo jer su oni svojim traktorima vezani uz lokalne crpke. Ali kuna i 40 gubi se u nabavnoj cijeni. Na maloj pumpi, koja ima kapacitet plavog dizela od deset tisuća litara, to znači gubitak od 14 tisuća kuna u nabavi. Apsurdno je očekivati da će se to prodavati – objašnjava nam predsjednik Udruge malih distributera goriva.
Video: Plenković na konferenciji "Hrvatska kakvu trebamo“: "Za dva mjeseca bit ćemo među 15-ak država svijeta koje su u NATO-u, EU, Schengenu i europodručju"
Koliko na kraju država uzme i od tog „subvencioniranog” dizela? Ništa država nije „subvencionirala” nego je samo ovdje uzela nešto manje nego što uzima inaće. A sada još limitira izlaznu cijenu, dakle po običaju tuđim mlati po gloginjama....